Fiets schakelt achter naar groter blad na terugtrappen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Roger57 schreef: do 17 september 2020, 19:39 De andere kant.... eerste probleem ...
Tweede probleem...

Als je nu eens de zaken correct benoemt dan kunnen wij stomme ezelen je misschien volgen én helpen...
Aan de voorzijde heb je kettingBLADEN
Aan de achterzijde heb je KRANSJES.

In welke situatie openbaart je probleem zich?
Dus welk kettingblad en welk kransje?

Je tweede probleem is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid oorzakelijk verbonden met je initiële probleem.
Hoe dan ook de problemen graag één voor een!
Je hoort mij niemand iets van ezelen noemen he?! Ben juist blij met iedereen die hier helpt aangezien ik zelf wat meer wil doen en niet voor elk wissewasje bij de fietsenmaker a 45 euro per uur wilt staan. Dat ik niet elk onderdeel perfect bij naam noem heeft misschien te maken met het feit dat ik pas een paar maanden me met fietsen bezig hou. 8)

Om bij het probleem te komen waar het topic mee begon; situatie ketting vooraan op grote kettingBLAD, achter op derde kransje. Ik rij naar achter met de fiets ( in mijn hand) of ik trap naar achter (tijdens fietsen) en als ik dan vervolgens vooruit wil trappen dan gooit hij mijn ketting naar het vierde blad. Het gebeurd niet altijd maar af en toe.

Cassette en ketting zijn beide niet zo heel lang geleden vervangen. Versnellingsgroep xtr, cassette en ketting xt, 3x9 versnellingen, voor het gehele plaatje.

Fietsenmaker gaf op eerste oog bij horen van klacht de veer in de derailleur de schuld.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Nee ik noem mezelf ezel omdat ik nu door TSTM de indruk kreeg dat ik niet begreep wat je bedoelt.
(Uiteindelijk dus precies wel)

Je probleem heeft dus ook inderdaad helemaal niets met de kettinglijn te maken in de zin van scheeflopen agv van het concept van een derailleurschakelmechanisme.
De situatie die je beschrijft is nl zo goed als de meest optimale kettinglijn die je kunt bereiken met een derailleur.

Nogmaals (er van uit gaand dat je pat recht is, de boel goed vastzit en goed afgesteld is) op de een of andere manier wordt de ketting niet strakgehouden bij het achteruit trappen
Hierdoor wordt ie omhoog op de cassette geduwd bij achteruit trappen en “schakelt” deze over naar het lagere verzet.

Lees mijn eerdere post nog eens door en controleer/elimineer de mogelijke oorzaken die ik daarin benoem zou ik willen voorstellen.

Zelf zwarte klauwen krijgen is niks mis mee! :-q :wink:
Was ook niet onvriendelijk bedoelt, maar ik weet zeker dat een aantal mensen hier zich nu achter de oren krabt 8) :bier:

Succes!
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Roger57 schreef: vr 18 september 2020, 07:56 Nee ik noem mezelf ezel omdat ik nu door TSTM de indruk kreeg dat ik niet begreep wat je bedoelt.
(Uiteindelijk dus precies wel)

Je probleem heeft dus ook inderdaad helemaal niets met de kettinglijn te maken in de zin van scheeflopen agv van het concept van een derailleurschakelmechanisme.
De situatie die je beschrijft is nl zo goed als de meest optimale kettinglijn die je kunt bereiken met een derailleur.

Nogmaals (er van uit gaand dat je pat recht is, de boel goed vastzit en goed afgesteld is) op de een of andere manier wordt de ketting niet strakgehouden bij het achteruit trappen
Hierdoor wordt ie omhoog op de cassette geduwd bij achteruit trappen en “schakelt” deze over naar het lagere verzet.

Lees mijn eerdere post nog eens door en controleer/elimineer de mogelijke oorzaken die ik daarin benoem zou ik willen voorstellen.

Zelf zwarte klauwen krijgen is niks mis mee! :-q :wink:
Was ook niet onvriendelijk bedoelt, maar ik weet zeker dat een aantal mensen hier zich nu achter de oren krabt 8) :bier:

Succes!
Bedankt nog voor de reactie. Ik ben nu vooral ook wat aan het fietsen op de fiets, dus het het probleempje maar even gelaten voor wat het is. Het hele derailleur gedeelte is mij ook nog iets te onbekend om daar aan te gaan sleutelen. Ik ga er nog wel een keer wat mee doen, misschien de xtr derailleur vervangen voor een tweedehands xtr of xt.

Voorlopig heeft zich weer een ander probleem voor gedaan waar ik weer een apart topic voor ga openen :evil:
Plaats reactie