Juiste band velg combi

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Dave053
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 5 september 2020, 22:30

Dag,

Ik heb nu enkele weken bredere buiten banden op mijn fiets gezet 2.25 voorheen 1.90. Sindsdien heb ik steeds een lekke band bij elke tocht... het vervangen van de band is twee keer grondig gebeurd. Kan het zijn dat mijn band velg combinatie niet goed is en waar moet ik op letten?

Voordat ik nieuwe buitenbanden bestel ben ik benieuwd of ik nog iets over het hoofd zie?

Iemand tips?

Alvast bedankt 🙏
Knakworstkweker

ik neem aan dat je elke keer een 'stootlek' rijdt, dat je velg de binnenband te hard raakt.
dan rijdt je ofwel te lomp over iets heen of je druk is te laag

misschien toch op iets hogere bandendruk gaan rijden, geen idee waar je nu op rijdt qua druk.

als de combi niet goed zou zijn had je de band er niet opgekregen of hij ligt er continue vanaf..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welke band, welke velg.
We hebben toch wat meer info nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dave053
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 5 september 2020, 22:30

Gisteren een rondje Haaksbergen gedaan en toen en wat oudere meneer begon te praten zijn wij even gestopt. Met het moment dat ik van de fiets af stapte en er naast stond liep de band ineens leeg... ik heb voor de rit begon al de band wat harder opgepompt. Het is steeds alleen de achterband.

Ik heb er Schwalbe Rocket Ron Addix Performance TLR op gezet zowel voor als achter (26 inch) 2.25

Over de velg kan ik weinig vertellen. Zijn styx velgen. Oa. het zadel en stuur zijn ook van styx. Kan er alleen bar weinig over vinden. Deze fiets gekocht voor het kennismaken met het mountainbiken. En we hebben er wel een nieuwe verslaving bij!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Met binnenband of tubeless? Ik ga voor het gemak even uit van het eerste. Als de banden zorgvuldig zijn gemonteerd kan het daar eigenlijk niet aan liggen maar veel voorkomende oorzaken zijn een lek ventiel of een doorn oid. die in de buitenband is achtergebleven en dus steeds weer voor een lek zorgt. De makkelijkste oplossing is de binnenband vervangen, buitenband, velg en velglint controleren of alles in orde is en dan no eens kijken.
Dave053
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 5 september 2020, 22:30

Dat was ook mijn eigen redenering, heb dan ook bij de tweede keer hulp gekregen in bike park Holten van een doorgewinterde rijder. En nog steeds is het raak. Hij liep wel bij het ventiel leeg of net iets er naast. Zal het verschil maken als ik naar een 2.0 2.10 band ga ?
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Dave053 schreef: zo 6 september 2020, 10:13 Dat was ook mijn eigen redenering, heb dan ook bij de tweede keer hulp gekregen in bike park Holten van een doorgewinterde rijder. En nog steeds is het raak. Hij liep wel bij het ventiel leeg of net iets er naast. Zal het verschil maken als ik naar een 2.0 2.10 band ga ?
Om met je laatste vraag te beginnen: Nee onwaarschijnlijk.

Je schrijft dat je band leeg loopt maar niet
OF je een lek hebt dan en
Hoe dat lek er dan uitziet.
OF dat je geen lek hebt en de band “spontaan” leeg loopt.
Als je die vragen eerst beantwoordt dan weten we al meer waar we moeten zoeken.

Dan...
Heb je binnenbanden gemonteerd of rij je tubeless? En welke druk rij je?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dave053 schreef: zo 6 september 2020, 10:13 Dat was ook mijn eigen redenering, heb dan ook bij de tweede keer hulp gekregen in bike park Holten van een doorgewinterde rijder. En nog steeds is het raak. Hij liep wel bij het ventiel leeg of net iets er naast. Zal het verschil maken als ik naar een 2.0 2.10 band ga ?
Ooit heb ik ook zoiets gehad...er bleek een staaldraadje (komborstelhaar oid) in m`n buitenband te zitten die van binnenuit niet te voelen was. Alleen bij grotere hobbels, landingen en obstakels op juist die plek prikte het draadje net even door de binnenband. Uiteindelijk vond ik `m vlak naast een nop, maar toen had het al wat biba`s gekost.

Dit hoeft het niet te zijn maar het kost je enkel wat tijd om de band eraf te halen en goed te controleren. Check ook gelijk het velglint.
Dave053
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 5 september 2020, 22:30

Excuses , je hebt gelijk.

Ik heb net even de band weer tevoorschijn gehaald en heb nu iets verder als het ventiel een scheurtje in de rijrichting van de band.

Ik rijd met een binnenland.

Ik denk dat ik steeds op z’n 1.8 zit te rijden.

Toen ik de band erop zette vond in trouwens dat de buiten band er heel erg los omheen zat. Ik heb wel eens ergens gelezen dat er vaak wel
Iets moeite moet worden gedaan om de band op de velg te zetten.

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Op een 'traditionele' velg zit een band inderdaad los. Op sommige 'tubeless-ready' velgen zit een band soms erg strak. Het voordeel van het laatste is dat je daardoor de band makkelijker tubeless maakt, maar het kan een ongelofelijke worsteling zijn de band er op en er af te krijgen! Niet altijd goed dus.

Als je met binnenband rijdt, dan maakt het niet zo veel uit dat de band los zit als deze nog niet opgepompt is. De band komt strak te zitten als je deze oppompt. 1.8 bar is een goede druk voor die breedte en bij de smallere velg die je hebt, mits je zelf niet over de 90 kg gaat.


Het klinkt of je nu pech hebt gehad met je binnenband. Ik heb ooit een paar Schwalbe binnenbanden gehad die maar spontaan bleven scheuren. Heb toen na reclamatie wel een paar nieuwe gekregen, dus was waarschijnlijk wel een bekender probleem. Maar dat is al weer een jaartje of 5 terug.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dave053
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 5 september 2020, 22:30

TenZNL schreef: zo 6 september 2020, 10:32
Dave053 schreef: zo 6 september 2020, 10:13 Dat was ook mijn eigen redenering, heb dan ook bij de tweede keer hulp gekregen in bike park Holten van een doorgewinterde rijder. En nog steeds is het raak. Hij liep wel bij het ventiel leeg of net iets er naast. Zal het verschil maken als ik naar een 2.0 2.10 band ga ?
Ooit heb ik ook zoiets gehad...er bleek een staaldraadje (komborstelhaar oid) in m`n buitenband te zitten die van binnenuit niet te voelen was. Alleen bij grotere hobbels, landingen en obstakels op juist die plek prikte het draadje net even door de binnenband. Uiteindelijk vond ik `m vlak naast een nop, maar toen had het al wat biba`s gekost.

Dit hoeft het niet te zijn maar het kost je enkel wat tijd om de band eraf te halen en goed te controleren. Check ook gelijk het velglint.
Ik ga de band er afhalen en ga het zeker even grondig bekijken. Bedankt voor de tip 💪
Plaats reactie