Welke body voor Sram GX/X01 cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Ben me wat aan het oriënteren voor mogelijke upgrades. Fiets is een Specialized Epic HT 2020. Volgens de specs zit er een “Specialized, sealed cartridge bearings, 12x148mm thru-axle, 32h” achternaaf op. De cassette is een “SRAM PG-1210 Eagle, 11-50t“, oftewel SX.
Als ik het goed heb, is er vanaf GX een XD-body nodig. Welke bodies zijn compatibel met de gemonteerde naaf?
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Vanwege het overweldigend aantal reacties hier ( :lol: ) heb ik het even nagevraagd bij de LBS en volgens hen zou deze body moeten passen: https://www.lordgun.com/specialized-for ... hub-body-1
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Meestal is het beter om direct je hele wielen te upgraden want housebrand naven zijn meestal van niet al te hoogwaardige Chinese makerij. Het vinden van onderdelen voor deze naven zoals een body is vrij lastig en ook in verhouding vaak prijzig als je ze uberheubt vind. En als je dan net je body hebt gemonteerd beginnen de lagers alweer speling te krijgen.

Als je huidige Cassette inderdaad een SX is dan zal het een Shimano body zijn en word het inderdaad een XD die je moet hebben.

Maar nogmaals, ik zou eerder investeren in nieuwe wielen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het gaat om het 10t kransje, dan zou ik er geen cent aan uitgeven. Eigenlijk is 11t al te klein.
Verwacht niet dat je fietspad probleem is opgelost met 10t, en als na een paar maanden de 10t van je dure cassette versleten is, wat dan?
Er zijn ook 12 speed cassettes met een Shimano HG passing. Zou voor mij prima zijn.
Maar nog liever gewoon 11 speed.
Daarom dus.

Investeren in nieuwe wielen is altijd goed, en dan kan je natuurlijk net zo goed een naaf kiezen die HG XD en MS aan kan.
Maar om nou veel geld uit te gaan geven zodat je dure cassettes kan gebruiken is niet echt een upgrade ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Je kunt ook nog voor NX kiezen, deze past nog op huidige.
Vraag is, waarom wil je de cassette upgraden?
Het upgraden van je derailleur en of shifter heeft normaal gesproken meer zin.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat was wat ik indirect ook duidelijk wilde maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Ik hoopte dat GX wat duurzamer zou zijn en wat langer mee zou gaan. Gewicht en de ‘10’’ waren mooi meegenomen.

Nu ik de reacties hier zo lees twijfel ik inderdaad of het de investering waard is. Voor de body + GX cassette kan ik ook 3x een nieuwe NX cassette kopen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Of 2 cassettes en een groter voorblad :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Een Sunrace cassette zou ook kunnen: https://www.bike-components.de/de/SunRa ... te-p70443/

Daar rijden al wat forumleden naar tevredenheid op rond. Mijn 11spd doet het ook prima.
Plaats reactie