Non Boost Quarq XX1 Eagle Crank op Boost frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Hi!

Ik kan via via een power meter crank proberen, het gaat om een Quarq XX1 Eagle Crankstel GXP 175mm Steek 130mm.

Ik rijd op een Canyon Neuron CF 9.0sl met een Truvativ Stylo 7K DUB.

De canyon heeft BSA 73 lagercups, dus het lijkt zo simpel als de DUB cups vervangen door GXP cups en dan de cranks wisselen.

Klopt dit? Zijn er nog redenen om dit niet te willen? Lever ik nog iets in met GXP tegenover DUB of met het Quarq crankstel tov het Truvativ crankstel?

Update: Zie onderaan topic, inmiddels gemonteerd, maar blijkt toch geen Boost crank te zijn. Als iemand nog inzicht heeft graag!
Laatst gewijzigd door wijmaar op vr 18 september 2020, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Boost kettinglijn of niet?
Everybody bought a new bike!
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

asphaltdude schreef: wo 9 september 2020, 07:33 Boost kettinglijn of niet?
De Truvativ op de Neuron is Boost, ik zal inderdaad even navragen wat de Xx1 is!
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Valt mij nu trouwens op dat het een 130 BCD (steek 130mm) lijkt te zijn. Dat is in principe meer gericht op weg dan op MTB toch?
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

wijmaar schreef: wo 9 september 2020, 07:15 Hi!

Ik kan via via een power meter crank proberen, het gaat om een Quarq XX1 Eagle Crankstel GXP 175mm Steek 130mm.

Ik rijd op een Canyon Neuron CF 9.0sl met een Truvativ Stylo 7K DUB.

De canyon heeft BSA 73 lagercups, dus het lijkt zo simpel als de DUB cups vervangen door GXP cups en dan de cranks wisselen.

Klopt dit? Zijn er nog redenen om dit niet te willen? Lever ik nog iets in met GXP tegenover DUB of met het Quarq crankstel tov het Truvativ crankstel?
Dub is lichter dan GXP. De Dub lagers schijnen ook beter te zijn en langer mee te gaan dan GXP
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

XX1 Eagle is sowieso een meer hoogwaardige crank dan een Truvativ Stylo. De bestaansreden van DUB is voornamelijk om één type crank (namelijk DUB) op alle types bracket/frame te laten passen. Misschien is het lichter en/of zijn de lagers beter, maar daarvoor zou ik het zeker niet laten. Ik rijd ook met een powermeter en een GPX bracket op de MTB, van beide ben ik zeer tevreden.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

wijmaar schreef: wo 9 september 2020, 08:09 Valt mij nu trouwens op dat het een 130 BCD (steek 130mm) lijkt te zijn. Dat is in principe meer gericht op weg dan op MTB toch?
130mm is idd een racefiets maat. Volgens mij is het kleinste blad daarvoor 39.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4331
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Kijk inderdaad even naar de steek.
Mijn Quarq voor de MTB is 104.
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Het is een beetje verwarrend, op de factuur van de power meter staat 130mm en op de factuur van het blad staat 32t Oval 104BCD :~ .

Powermeter komt dan wel van Holland Bike shop, niet de grootste speciaalzaak, dus misschien daar een foutje.

Crank is idd boost, dus dan zou een setje GXP cups voldoende moeten zijn toch?
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

wijmaar schreef: wo 9 september 2020, 17:23 Het is een beetje verwarrend, op de factuur van de power meter staat 130mm en op de factuur van het blad staat 32t Oval 104BCD :~ .

Powermeter komt dan wel van Holland Bike shop, niet de grootste speciaalzaak, dus misschien daar een foutje.

Crank is idd boost, dus dan zou een setje GXP cups voldoende moeten zijn toch?
Klopt
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

:-q
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Vanavond de GXP lagercups en het XX1 crankstel gemonteerd. Ik vind echter dat het kettingblad wel erg dicht langs het frame loopt, wat vinden jullie:

Afbeelding Afbeelding

Het is een 32t Oval, en het frame kan een 34t normaal als max hebben.
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Hmmm, degene van wie ik de crank heb geleend heeft waarschijnlijk een foutje gemaakt. Ik vreesde het al, maar het lijkt toch geen boost crank te zijn 😖.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Kun je met een ander blad het blad niet iets verder naar buiten krijgen?
Everybody bought a new bike!
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

asphaltdude schreef: do 17 september 2020, 22:42 Kun je met een ander blad het blad niet iets verder naar buiten krijgen?
Heb ik nu een tijd naar zitten zoeken, gezien het feit dat Sram de boost offset bereikt d.m.v. de kettingbladen.

Echter kan ik alleen maar offset bladen vinden voor direct mount en niet voor 104 BCD. Het lijkt dus een kansloze missie, iemand nog een gouden tip?
Plaats reactie