tubeless bijvullen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 16 april 2019, 18:55

Goedemorgen all,

Excuus als het antwoord er is en ik heb het over het hoofd gezien. :(

Ik heb sinds een paar maanden tubeless maar mij is verteld dat je het af en toe de latex moet bijvullen. Ik wilde dat eigenlijk gaan doen maar omdat ik er 0 ervaring ermee heb vroeg ik me af of ik het er gewoon bij kan gooien of eerst de hele band weer schoon moet maken aan de binnenkant.

Tevens begint ie aardig te slijten en heb ik nog een halve centimeter of zo erop zitten. Is het dan verstandig om gelijk een nieuwe band erop te gooien of deze op te rijden? :~

Concreet:
Moet ik mijn (bestaande) band schoonmaken als ik latex wil bijvullen?
Hoe vul ik het bij? Ik hoor niks meer dus ik denk dat het spul wel opgedroogd/weg is, Kan ik dan de band eraf wippen aan een kant een stukje, terug zetten en oppompen? Of moet het perse via het ventiel?

Alvast dank! :D

Ik heb overigens de Schwalbe Racing Ralph Addix Performance TLR . goedkoop, maar fijn bandje!
MTB Utrechtse Heuvelrug
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Band iets opwippen en bijvullen kan prima.

succes
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beter eerst de oude nattigheid er uit gieten.
Is 99% water, je wilt niet dat je nieuwe latex meteen verdund word.
Schoonmaken hoeft niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mrtnmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 oktober 2017, 20:33
Mijn mountainbike: Specialized Chisel 2x

Ha, als je als het idee hebt dat je slijtage hebt zou ik zeggen: nieuwe banden. Wat betreft de latex ligt dat er ook aan hoe luchtdicht je banden nu zijn. Moet je vaak bijpompen voor het fietsen dan droogt de latex wat sneller op. Als er nog 'actief' latex is (vloeibaar) dan hoeft het niet direct. Ik dip altijd een wattenstaafje iod dergelijks in het uitneembaar ventiel om te testen. De richtlijn van vervanging staat vaak op het merk dat je gebruikt. Dit varieert van 6 tot 9 maanden oid. Dan heb je 2 opties: bijvullen of vervangen.
Bijvullen: werkt het schoonste met een uitneembaar ventiel, zo niet: dan moet je de band even lichten aan 1 kant en het erbij doen.
Vervangen: als alle latex droog is kun je het eraf 'wrijven' met een ruwe doek. Vul dan via het ventiel of een gelichte band bij. Succes :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Droge latex weegt bijna niks, kan je gewoon laten zitten. Latex is ook soepel, denk aan latex binnenbanden.
Die kiest men vanwege het lage gewicht en de lage rolweerstand. De latex die achterblijft is een veel dunnere laag, dus...
Het vocht dat achterblijft moet plakken als je het op je vingers krijgt. Anders is het water en moet het er uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Remz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 16 april 2019, 18:55

remco1b schreef: do 10 september 2020, 10:42 Band iets opwippen en bijvullen kan prima.

succes
Dank u!
MTB Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
Remz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 16 april 2019, 18:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 10 september 2020, 10:50 Beter eerst de oude nattigheid er uit gieten.
Is 99% water, je wilt niet dat je nieuwe latex meteen verdund word.
Er zit niks meer in maar ik kijk er voor de zekerheid nog wel even naar! Dank!
MTB Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
Remz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 16 april 2019, 18:55

Mrtnmtb schreef: do 10 september 2020, 10:52 Ha, als je als het idee hebt dat je slijtage hebt zou ik zeggen: nieuwe banden. Wat betreft de latex ligt dat er ook aan hoe luchtdicht je banden nu zijn. Moet je vaak bijpompen voor het fietsen dan droogt de latex wat sneller op. Als er nog 'actief' latex is (vloeibaar) dan hoeft het niet direct. Ik dip altijd een wattenstaafje iod dergelijks in het uitneembaar ventiel om te testen. De richtlijn van vervanging staat vaak op het merk dat je gebruikt. Dit varieert van 6 tot 9 maanden oid. Dan heb je 2 opties: bijvullen of vervangen.
Bijvullen: werkt het schoonste met een uitneembaar ventiel, zo niet: dan moet je de band even lichten aan 1 kant en het erbij doen.
Vervangen: als alle latex droog is kun je het eraf 'wrijven' met een ruwe doek. Vul dan via het ventiel of een gelichte band bij. Succes :-q
Ja ik twijfel, ik heb het gevoel dat anderen zouden zeggen, "doe normaal! Er zit nog zat op!" Ik vul hem wel even bij, kan ik ook wat meer oefenen.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Super! Het idee is helder, ik kijk het nog even na dan!
MTB Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
Remz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 16 april 2019, 18:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 10 september 2020, 10:57 Droge latex weegt bijna niks, kan je gewoon laten zitten. Latex is ook soepel, denk aan latex binnenbanden.
Die kiest men vanwege het lage gewicht en de lage rolweerstand. De latex die achterblijft is een veel dunnere laag, dus...
Het vocht dat achterblijft moet plakken als je het op je vingers krijgt. Anders is het water en moet het er uit.
Ook bedankt!
Goeie aanvullende tip ok! Geen idee dat het water was/werd! Van die dingen die je even moet leren en ervaring mee moet krijgen.
MTB Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, soms droogt de latex helemaal op, dan is het duidelijk.
Maar soms blijft er een plasje water over.
Alleen als het nog vloeibaar is én het plakt nog tussen je vingers, dan werkt het nog.

Overigens kan een keer bijvullen geen kwaad, als je haast heb, of geen compressor bij de hand (als je er maar genoeg bij vult), maar de werking wordt wel wat minder (maar dat merk je later pas bij een groot lek).
Maar heb je latex die altijd een plasje water achterlaat en je vult een paar keer bij, dan wordt het zo dun dat het echt niets meer doet.

De droge latex aan de buitenband kan je gerust laten zitten, die weegt bijna niets en is heel soepel.

Een versleten voorband doet het vaak nog goed als achterband. Dan voor een band met verse noppen en je kan weer op pad.
Als je de oude band opnieuw omeen velg doet, kan oude latex op de hieldraad wel problemen geven bij het afdichten.
Dus dan misschien toch schoon peuteren (leg dan de oude latex eens op de weegschaal)
Of op zn minst de hieldraad schoon maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie