Vervangen rockshox duke xc voorvork

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Sebastiaan84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 12 september 2020, 17:47

Hoi, ik heb een mountainbike van Gossini met deore xt die ik heel lekker vind fietsen. Nu lekt mijn 26 inch rockshox duke xc voorvork (100mm luchtgeveerd) en is hij constant leeg, dus ik wil hem vervangen. Weten jullie hoe ik dit aan moet pakken? Waar moet ik op letten en wat is een soortgelijke voorvork?
zok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: di 12 januari 2010, 21:08

Schijfrem/ velgrem.
Balhoofd? 1-1/8e
Veerweg? 100mm.
Sebastiaan84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 12 september 2020, 17:47

Ohh, dat valt mee, dankjewel! :-D
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Waarschijnlijk heeft je Duke z’n onderhoudsbeurt niet gehad en mogelijk is die lekkage op te lossen met een nieuwe O-ring en het vervangen van wat andere slijtagedelen. Als er nog geen schade is ontstaan binnenin tenminste. Anders is vervangen een optie in 26” is er nog maar weinig te krijgen. Hier en daar zie je nog Suntour Raidon vorken in die maat. Die zijn erg goed en niet heel prijzig.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

...of de ventiel kern zit los, daar kijk ik meestal als eerste naar ;)
Sebastiaan84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 12 september 2020, 17:47

Bedankt voor alle reacties!

De voorvork heeft ook al flink wat gebruiksschade en hij lekt aan de bovenkant waar geen ventiel zit.. Toch wil ik het eerst zelf proberen met een kit, is https://hollandbikeshop.com/sram/rocksh ... xc01640369 een goed setje daarvoor icm een instructiefilmpje?

Mocht de service niet werken, dan zit ik aan https://www.rosebikes.nl/rock-shox-reco ... _size=6853 te denken (ik gebruik blokjes om mee te remmen), is dat vergelijkbaar met wat ik nu heb of merk ik dan verschil? De suntour raidon kon ik niet vinden voor blokremmen, maar wellicht kijk ik niet goed?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De keuze is beperkt, vrees ik.
Dus die RS bij Rose is een goede kandidaat. Wellicht is er nog iets voordeligers te vinden, maar met 26", een rechte stuurpijp en touwtjesremmen zit je tegenwoordig aan de onderkant vh segment, dus het is al snel goedkope meuk wat je gaat vinden.
Een RS Deuk is 15 jaar oud ? De kans bestaat dan dat een revisie setje niet voldoende is.
Maak m eens open en plaats wat foto's, dan kunnen we meekijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Zou deze halen en die dan een service geven...
Ziet er tenminste nog zeer netjes uit.

https://link.marktplaats.nl/m1597724269 ... nt=app_ios
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Dat is wel een echt oudje...

deze lijkt me een beter optie: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Dit model heb ik zelf gehad, bouwt vrij hoog in voor 85mm en zou denk ik een mooi alternatief zijn.

edit, zitten geen v-brake nokjes bij zie ik, heb ik nog wel voor je liggen evt
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Als je toch een nieuwe wilt, hier staat ook nog een rockshox: https://www.wiggle.com/rockshox-30-silv ... orks-9mmqr
Dit is een goede shop, gratis verzending en je kan hier ook gewoon met ideal betalen!
Laatst gewijzigd door mtfuji op zo 13 september 2020, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

enig nadeeltje van de rockshox vork is dat ie circa een halve kilo zwaarder is dan je duke xc.... :o
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Natuurlijk afhankelijk van wat TS (nog) wilt doen met zijn fiets.
Als TS een diehard 26” rijder is wel dan is een vork van 700€ bij wijze van spreken nog verantwoord.
(Kostte een paar maand geleden de 26” vork voor de fiets van mijn schoondochter nog)
Als hij dat niet is maar gewoon lekker wat wilt rondklappen met de fiets en feitelijk gewoon iets wilt hebben dat in orde is, dan is een goedkope oplossing wellicht het slimst.
Als ik dan naar uw propositie kijk dan kost die misschien net zo ouwe vork 80€ (VP) en die moet dan net zo goed nog geserviced worden.
Dan zit je dus aan de nieuwprijs van een aantal nieuwe vorken, die dan wellicht slimmer te kopen zijn?
Sebastiaan84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 12 september 2020, 17:47

Bedankt voor al jullie reacties! Erg fijn :-q
Ik heb de mountainbike zo'n 5 jaar geleden 2e hands op de kop getikt voor 250 euro, maar ik vind hem zo lekker fietsen dat ik er eigenlijk niet vanaf wil.. Het gewicht van de voorvork speelt daar zeker in mee (1600 gram), daarom zoek ik nu naar een soortgelijke voorvork (ook qua gewicht), ik kom nu op een rockshox reba tussen de 300-400 euro, maar dan kan ik niet uit de voeten met blokremmen.. Dus nu eerst maar hiermee proberen https://hollandbikeshop.com/sram/rocksh ... xc-air-05/ en als het niet werkt ga ik noodgedwongen toch voor de voorvork die een halve kilo zwaarder is dan dat ik nu heb denk ik, of hier moet iemand nog een geweldige voorvork weten ;)
Plaats reactie