Bleeden zonder block?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Even pech, moet een XT 8000 rem ontluchten die morgenochtend klaar moet zijn. Bleeding kit gehaald (die helemaal compleet zou zijn) en shimano olie bij een fietsenzaak in de buurt. En nu blijkt er in de tas met spullen en doosjes geen bleeding block te zitten.
Toevallig iemand met een slim alternatief? Ik baal nu even en weet even zo geen oplossing.
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

RobertG8 schreef: za 12 september 2020, 20:03 Even pech, moet een XT 8000 rem ontluchten die morgenochtend klaar moet zijn. Bleeding kit gehaald (die helemaal compleet zou zijn) en shimano olie bij een fietsenzaak in de buurt. En nu blijkt er in de tas met spullen en doosjes geen bleeding block te zitten.
Toevallig iemand met een slim alternatief? Ik baal nu even en weet even zo geen oplossing.
Ik deed er altijd een hele dikke inbussleutel tussen.
zuigers naar buiten drukken en, een 11 of twaalf ertussen en dan kunnen de zuigers nagenoeg niet meer naar binnen.

Optie 2 is zuigers naar buiten drukken, wiel en blokken ertussen laten een a4tje een keer dubbel aan weerszijden tussen schijf en blokken schuiven.
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Fadje104 schreef: za 12 september 2020, 20:07
RobertG8 schreef: za 12 september 2020, 20:03 Even pech, moet een XT 8000 rem ontluchten die morgenochtend klaar moet zijn. Bleeding kit gehaald (die helemaal compleet zou zijn) en shimano olie bij een fietsenzaak in de buurt. En nu blijkt er in de tas met spullen en doosjes geen bleeding block te zitten.
Toevallig iemand met een slim alternatief? Ik baal nu even en weet even zo geen oplossing.
Ik deed er altijd een hele dikke inbussleutel tussen.
zuigers naar buiten drukken en, een 11 of twaalf ertussen en dan kunnen de zuigers nagenoeg niet meer naar binnen.

Optie 2 is zuigers naar buiten drukken, wiel en blokken ertussen laten een a4tje een keer dubbel aan weerszijden tussen schijf en blokken schuiven.
en misschien is een bandenlichter ook dik genoeg(van die blauwe plastic dingen)
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Even naar de Gamma, roerlatje voor verf bietsen aan de kassa...😉
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Na onderzoek hiernaar gedaan te hebben, blijkt dat een inbus maat 10 precies even breed is als een Shimano bleed block. Stapeltje legosteentjes van ongeveer deze hoogte werkt ook. Gegeven dat het een XT m8000 rem is zou ik het inderdaad dan ietsje breder nemen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Fadje104 schreef: za 12 september 2020, 20:07
RobertG8 schreef: za 12 september 2020, 20:03 Even pech, moet een XT 8000 rem ontluchten die morgenochtend klaar moet zijn. Bleeding kit gehaald (die helemaal compleet zou zijn) en shimano olie bij een fietsenzaak in de buurt. En nu blijkt er in de tas met spullen en doosjes geen bleeding block te zitten.
Toevallig iemand met een slim alternatief? Ik baal nu even en weet even zo geen oplossing.
Ik deed er altijd een hele dikke inbussleutel tussen.
zuigers naar buiten drukken en, een 11 of twaalf ertussen en dan kunnen de zuigers nagenoeg niet meer naar binnen.

Optie 2 is zuigers naar buiten drukken, wiel en blokken ertussen laten een a4tje een keer dubbel aan weerszijden tussen schijf en blokken schuiven.
Waarom moet je dat A4tje er tussen schuiven ?
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

RobertG8 schreef: za 12 september 2020, 20:03 Even pech, moet een XT 8000 rem ontluchten die morgenochtend klaar moet zijn. Bleeding kit gehaald (die helemaal compleet zou zijn) en shimano olie bij een fietsenzaak in de buurt. En nu blijkt er in de tas met spullen en doosjes geen bleeding block te zitten.
Toevallig iemand met een slim alternatief? Ik baal nu even en weet even zo geen oplossing.
Gewoon bleeden met blokken erin en het wiel in de fiets.
Let wel op dat als je daarna een keer nieuwe blokken plaatst, je de vulopening bij de remgreep open draait, zodat eventueel overtollige olie eruit kan.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Bedankt voor de snelle tips!!!!! Ga aan de slag.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Ben voorzichtig met metaal en kwetsbare keramische zuigers, dat is een vrij linke combinatie.
Je zou de eerste niet zijn die de remklauw moet reviseren omdat een zuiger beschadigde.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Roger57 schreef: zo 13 september 2020, 07:58 Ben voorzichtig met metaal en kwetsbare keramische zuigers, dat is een vrij linke combinatie.
Je zou de eerste niet zijn die de remklauw moet reviseren omdat een zuiger beschadigde.
Inderdaad. Beter blokken er in laten en iets van kunststof of een stukje hout of wat dan ook tussen de blokken doen. Of bleeden met blokken en schijf maar niet als je blokken bijna op zijn. Dat laatste kan echt een probleem zijn. Ik heb een keer m'n pistons teruggeduwd met een te volle shimano rem en toen is m'n remhendel van binnen uit elkaar geklapt.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

In alle gevallen zal je de zuigers rustig en voorzichtig een keer moeten terugduwen tot het gewenste niveau. Hier dus gewoon niet te veel kracht gebruiken en stoppen als ie niet verder gaat.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Een stapel oude visitekaartjes...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

3 bierviltjes, 2 roerstaafjes vd Gamma etc.
Beetje knippen of zagen voor de juiste vorm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

We kunnen wel luchtig doen met visitekaartjes en bierviltjes maar dat verandert NIETS aan het gegeven dat Shimano zuigertjes vanaf SLX keramisch zijn en dus kwetsbaar zijn
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Als je de remblokken gemonteerd laat en daar iets tussensteekt kan er niet veel mis gaan lijkt me ?
Plaats reactie