Grotere Cassette mogelijk

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het plaatje waar TS naar linkt is een still van een YT-filmpje. Klik erop, en je krijgt een goede indruk van de fiets. Lijkt me een heerlijk fietsje om alles t/m gravel en brede bospaden mee te rijden, maar geen wortelige singeltrack-klim.

Ik heb zelf een 44T op mijn woonwerkfiets gehad, maar die heb ik heel gauw vervangen voor een 40T. En wat vasquez zegt, misschien is nog kleinder wel beter, maar ik vraag me af of dat er voor die BCD is. Overigens vereist een bosch-motor vaak wel weer een specifieke kransafnemer, maar of dat bij dze ook het geval is, weet ik niet. Misschien een gevalletje fietsenmaker?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Was ff nieuwsgierig :winkie:

Crankstel is FSA CK-220 44T

Volgens de documentatie moet er wel wat mogelijk zijn, zie pagina 10-11
Ik zie iig, andere tandwielen, spiders, spacers voorbijkomen daar.

https://issuu.com/fsa-fullspeedahead/do ... er2020_low

Maar bedenk voor je een ander voorblad kiest wel even na over inzetbereik van de fiets. Je zal waarschijnlijk een compromis moeten vinden tussen gebruik op de weg en in het bos op klimmetjes :wink:

Als ik je kennis inschat (op basis van de vraagstelling) doe je er verstandig aan om langs de fietsenmaker te gaan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je aan de voorkant iets gaat veranderen, dan is de stap van 44 naar 40 nog niet zo groot. Past 36 ook ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het gaat om het idee he. Ik heb niet de indruk dat er zwaar wordt ge-MTB-d met deze bike. Daarom vroeg ik ook of er nog meer gebeurt met deze fiets behalve MTB-en, maar ik krijg helaas steeds maar halve antwoorden van TS :winkie:

Als het bijvoorbeeld een ww-fiets blijft, is de 40 misschien weer zo gek nog niet.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Van 44 terug naar 40 is maar 9 of 10%, vergelijkbaar met 1 kransje achter.
Dat gaat de situatie niet echt verbeteren, op het fietspad of in het terrein.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
askoens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 4 april 2012, 14:51

Kapitein Iglo schreef: ma 14 september 2020, 16:40 Het gaat om het idee he. Ik heb niet de indruk dat er zwaar wordt ge-MTB-d met deze bike. Daarom vroeg ik ook of er nog meer gebeurt met deze fiets behalve MTB-en, maar ik krijg helaas steeds maar halve antwoorden van TS :winkie:

Als het bijvoorbeeld een ww-fiets blijft, is de 40 misschien weer zo gek nog niet.
deze fiets wordt enkel voor offroad gebruikt
ik heb inmiddels een 36T aan de voorkant besteld, we zullen eens kijken of dat al wat verschil maakt in het klimmen.
askoens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 4 april 2012, 14:51

vasquez schreef: ma 14 september 2020, 13:59 Was ff nieuwsgierig :winkie:

Crankstel is FSA CK-220 44T

Volgens de documentatie moet er wel wat mogelijk zijn, zie pagina 10-11
Ik zie iig, andere tandwielen, spiders, spacers voorbijkomen daar.

https://issuu.com/fsa-fullspeedahead/do ... er2020_low

Maar bedenk voor je een ander voorblad kiest wel even na over inzetbereik van de fiets. Je zal waarschijnlijk een compromis moeten vinden tussen gebruik op de weg en in het bos op klimmetjes :wink:

Als ik je kennis inschat (op basis van de vraagstelling) doe je er verstandig aan om langs de fietsenmaker te gaan.
Gisteren bij thuiskomst de voorste crank er afgehaald en idd zeer makkelijk een nieuwe op te zetten
gaat om een Miranda Tandwiel met BCD 104mm
kennis verkeerd ingeschat ;-) paar jaar geleden mijn eigen MTB gebouwd en ook inmiddels een paar fietsen omgebouwd naar E-Bike
het was we hier vooral om jullie kennis omtrend Gearing te doen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

askoens schreef: di 15 september 2020, 07:09
Kapitein Iglo schreef: ma 14 september 2020, 16:40 Het gaat om het idee he. Ik heb niet de indruk dat er zwaar wordt ge-MTB-d met deze bike. Daarom vroeg ik ook of er nog meer gebeurt met deze fiets behalve MTB-en, maar ik krijg helaas steeds maar halve antwoorden van TS :winkie:

Als het bijvoorbeeld een ww-fiets blijft, is de 40 misschien weer zo gek nog niet.
deze fiets wordt enkel voor offroad gebruikt
ik heb inmiddels een 36T aan de voorkant besteld, we zullen eens kijken of dat al wat verschil maakt in het klimmen.
Dat mag ik toch wel aannemen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
askoens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 4 april 2012, 14:51

Moet ik voor deze wijziging nog de ketting verkorten en zoja met hoeveel schakels?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

44-36=8.
Delen door 2 omdat je ketting maar half rond gaat het voorblad gaat, dus 4 schakels korter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

askoens schreef:Paar jaar geleden mijn eigen MTB gebouwd en ook inmiddels een paar fietsen omgebouwd naar E-Bike
het was we hier vooral om jullie kennis omtrend Gearing te doen.
askoens schreef: wo 16 september 2020, 13:36 Moet ik voor deze wijziging nog de ketting verkorten en zoja met hoeveel schakels?
Weet je het zeker? :roll:

Om hulp vragen staat niet raar, Integendeel om hulp vragen vind ik nogal intelligent
Plaats reactie