Voorvork veert niet terug

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Uit de tijd dat er winters en toertochten bestonden.
Vork van 75% van de deelnemers toert op 75% sag met als gevolg bottom-out bij de eerste molshoop.
Combinatie van kou en nooit naar je vork omkijken.
Maar voor topicstarter, ik denk, je hebt teveel lucht laten ontsnappen.
Zoals hierboven al gezegd, dus bijpompen met vorkpompje.
Nooit met bandenpomp of compressor, dat gaat te hard.
Qua Patet Orbis
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Roger57 schreef: wo 16 september 2020, 09:08
Dice Oldskool schreef: wo 16 september 2020, 08:34

Precies. Vorkpomp hoort gewoon bij je standaard uitrusting.
Maak dat nu iedereen met een luchtgeveerde vork in zijn fiets wijs, (Koop wel eerst aandelen van voorvorkpompfabrikanten en loop dan helemaal binnen)

Ofwel ik zou ze de kost écht niet durven proberen te geven die happy en blij met een mooie dure mtb rondrijden zonder ook maar eens in hun leven ook maar iets aan die voorvork te verstellen.
Ze kopen zo’n fiets, gaan het ding halen bij de LBS, die de basis instelt en that’s it.
Als de LBS niet vertelt van onderhoudsintervallen aan de vering dan rijden ze na 5 jaar nog rond met dezelfde olie in de vork.
Allee heh ik ben niet zo content van deez vork hoort u dan :~ :lol:

Voor sommige mensen is het beter om dat stukje techniek aan mensen over te laten die er verstand van hebben.
Die bereiken dan weliswaar het maximale niet dat hun vering kan leveren maar wél iets dat in de buurt komt.
Al eens meegemaakt dat ene gast een Factory 34 compleet verkettert? dat je vraagt te mogen kijken omdat dat toch echt niet kan dan vervolgens blijkt dat al dat fout ingesteld kan zijn ook werkelijk fout ingesteld staat?
(Alleen de sag stond nog goed.)
Hij had alles verdraaid maar hij voelde geen verschil :o (Wel dus dat het een kutvork was)
Overchargerend? Doe eens een kort klein onderzoekje onder 20 willekeurige MTB’rs die je op zondag tegenkomt.
Heeft u een voorvorkpomp?
Kunt u uitleggen wat de LSC instelling doet?
Ook wat de HSC instelling doet?
Waarvoor dient de rebound instelling?
Waarom moet u eerst de Sag instellen?

U gaat nog van kleur verschieten! :oops: :lol:
Rijden ook veel mensen met een verkeerde druk in de banden rond, maar dat wil niet zeggen dat ik mensen met een band met te lage druk naar de fietsenmaker stuur om hem daar bij te laten pompen.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Nee dat zou ik ook niet doen.
Te lage bandendruk herkent men in het algemeen ook wel en een fietspomp te gebruiken levert ook geen problemen op. (Het spreekwoordelijke kind kan de was doen en doet dat ook)

Mensen die daarentegen lucht uit hun vork laten lopen en vervolgens klagen dat het prul niet werkt hebben duidelijk andere talenten en kunnen zich beter niet wagen aan af- en instelling van hun vering.

Iets waarvan ik durf te beweren voor een groot deel van de forummembers ook geldt en dan zegt daar bovendien een deel van dat ze weten wat ze doen... (iets met klok en klepel)

Maar dat laatste uiteraard terzijde :winkie: :bier:
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Downtherabbithole schreef: wo 16 september 2020, 09:23 Uit de tijd dat er winters en toertochten bestonden.
Vork van 75% van de deelnemers toert op 75% sag met als gevolg bottom-out bij de eerste molshoop.
Combinatie van kou en nooit naar je vork omkijken.
Maar voor topicstarter, ik denk, je hebt teveel lucht laten ontsnappen.
Zoals hierboven al gezegd, dus bijpompen met vorkpompje.
Nooit met bandenpomp of compressor, dat gaat te hard.
Ja ik heb me al wat vorken van anderen op druk gezet met dat soort evenementen. (En ook de meest bizarre afstellingen van ,soms heel duur, materieel gezien)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Roger57 schreef: wo 16 september 2020, 09:08 Ofwel ik zou ze de kost écht niet durven proberen te geven die happy en blij met een mooie dure mtb rondrijden zonder ook maar eens in hun leven ook maar iets aan die voorvork te verstellen.
Vriendin van mijn vrouw vond haar fiets ook maar stuiteren. Of ik er even naar kon kijken: Lockout eraf gehaald. Bleek ze al bijna een jaar rond te fietsen met de lockout aan. Een stukje uitleg mag je bij het ophalen van je fiets wel verwachten.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Jan the Man schreef: wo 16 september 2020, 10:14
Roger57 schreef: wo 16 september 2020, 09:08 Ofwel ik zou ze de kost écht niet durven proberen te geven die happy en blij met een mooie dure mtb rondrijden zonder ook maar eens in hun leven ook maar iets aan die voorvork te verstellen.
Vriendin van mijn vrouw vond haar fiets ook maar stuiteren. Of ik er even naar kon kijken: Lockout eraf gehaald. Bleek ze al bijna een jaar rond te fietsen met de lockout aan. Een stukje uitleg mag je bij het ophalen van je fiets wel verwachten.

Ciao
Jan
Voila!
Absoluut met u eens, helaas heb je ook dat mensen niet goed luisteren of de hoeveelheid informatie bij ophalen van de fiets niet verwerkt krijgen óf de fiets online kopen want daar is ie goedkoper dan bij de LBS...

Uw voorbeeld is hoe dan ook in ieder geval ook representatief voor hetgeen ik stelde.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Roger57 schreef: wo 16 september 2020, 09:50 Nee dat zou ik ook niet doen.
Te lage bandendruk herkent men in het algemeen ook wel en een fietspomp te gebruiken levert ook geen problemen op. (Het spreekwoordelijke kind kan de was doen en doet dat ook)

Mensen die daarentegen lucht uit hun vork laten lopen en vervolgens klagen dat het prul niet werkt hebben duidelijk andere talenten en kunnen zich beter niet wagen aan af- en instelling van hun vering.

Iets waarvan ik durf te beweren voor een groot deel van de forummembers ook geldt en dan zegt daar bovendien een deel van dat ze weten wat ze doen... (iets met klok en klepel)

Maar dat laatste uiteraard terzijde :winkie: :bier:
Met een klein beetje interesse en een pomp van 2 tientjes (daar zijn ze weer) kan een kind ook de was doen met de voorvork. Genoeg filmpjes op youtube, sag op 25% en klein beetje spelen met de rebound en je hebt een heel fatsoenlijke basis. Op een liefhebbersforum vind ik het zelf leren voor zoiets toch eenvoudigs de standaard. Heeft OP daar geen zin in blijft de fietsenmaker over.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Blijkbaar is de werled veranderd :o
De laatste keer dat ik een complete fiets kocht zat er een pompje voor de vering bij.
Laatste keer dat ik een vork kocht ook.
Is dit bezuiniging, of een duister complot om je te binden aan de fietsenmaker?
Of wil de fietsenmaker het pompje gewoon apart verkopen?
We gaan naar de kloten... :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

De mijne is 12 jaartjes oud.
€ 24,- / 12 = € 2,- per jaar.
Maakt nog geen 4cent per rit.
Ga ik niet moeilijk over doen.
Qua Patet Orbis
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

LOL, de reacties :winkie:


Zonder lucht veert een voorvork niet helaas :wink:

Oplossing is opnieuw oppompen.
Maar punt van mensen hierboven is dat je met de hoeveelheid lucht die je terugpompt de vork "instelt" en wat jij goed of fijn vind is persoonlijk.
M.a.w. eigenlijk gebruik je het vaker dan 1x, ervaar je het verschil tussen iets meer of iets minder lucht, tot jij tevreden bent :wink:

Dus eenmalig (laten) oppompen en nooit meer over nadenken is niet handig, dan haal je niet het optimale uit je dure fiets :-{
De stoel in je auto laat je ook niet door de verkoper goed zetten, optimale zithouding bepaal je ook lekker zelf :tong

Dus : vorkpompje niet lenen, maar zelf aanschaffen, hoort toch echt bij de standaarduitrusting!
Wil je een fijn verende voorvork, dan ook even beetje verdiepen in de basisbeginselen en zelf instellen, is weinig lastig aan, kan een 12jarige ook :lol:

Hoef je echt niet eindeloos mee te spelen, maar ben je een beetje kritisch kan dat we :wink: .

Zie hier voor uitleg in het Nederlands : https://www.youtube.com/watch?v=aXe40jiQyEQ
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Uitleg of summiere (en dan ben ik nog vriendelijk) beschrijving?
Lockout moet het doen, goh...
Sag op 15-20%, maar hoe je dat (sowieso arbitrair) instelt?
En rebound is om te zorgen dat je niet gelanceerd wordt.....
LSC en HSC bestaan niet
:~ :lol:

@TS als je echt meer er van wilt weten (hetgeen dus niet persé hoeft, hooguit aan te bevelen is) dan is dit beter leesvoer dat de zaken ook duidelijk uitlegt. (3delig)

https://www.velozine.nl/specials/haal-m ... unddemper/
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Roger57 schreef: wo 16 september 2020, 12:29
LSC en HSC bestaan niet
Huh :o
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

vasquez schreef: wo 16 september 2020, 11:55 LOL, de reacties :winkie:


Zonder lucht veert een voorvork niet helaas :wink:

Oplossing is opnieuw oppompen.
Maar punt van mensen hierboven is dat je met de hoeveelheid lucht die je terugpompt de vork "instelt" en wat jij goed of fijn vind is persoonlijk.
M.a.w. eigenlijk gebruik je het vaker dan 1x, ervaar je het verschil tussen iets meer of iets minder lucht, tot jij tevreden bent :wink:

Dus eenmalig (laten) oppompen en nooit meer over nadenken is niet handig, dan haal je niet het optimale uit je dure fiets :-{
De stoel in je auto laat je ook niet door de verkoper goed zetten, optimale zithouding bepaal je ook lekker zelf :tong

Dus : vorkpompje niet lenen, maar zelf aanschaffen, hoort toch echt bij de standaarduitrusting!
Wil je een fijn verende voorvork, dan ook even beetje verdiepen in de basisbeginselen en zelf instellen, is weinig lastig aan, kan een 12jarige ook :lol:

Hoef je echt niet eindeloos mee te spelen, maar ben je een beetje kritisch kan dat we :wink: .

Zie hier voor uitleg in het Nederlands : https://www.youtube.com/watch?v=aXe40jiQyEQ
Ja precies, als je lucht uit je vork laat lopen pomp je het erin. Heb je geen pomp koop je die. Weet je niet hoeveel druk erin moet zoek je dat op. Vind je dat allemaal te moelijk of interesseert het je niet, dan kun je 60 euro per uur aftikken bij de fietsenmaker voor elk ditje en datje. Is ook prima.
Veel meer valt er niet over te zeggen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Mad Wally schreef: wo 16 september 2020, 13:25
Roger57 schreef: wo 16 september 2020, 12:29
LSC en HSC bestaan niet
Huh :o
Inderdaad :winkie:
(Ik gaf de synopsis van het YT filmpje dat vasquez linkte)
Plaats reactie