demper vraagje

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Ik vraag me iets af en misschien dat er iemand hier iets meer verstand van heeft.

Ik heb een maandje geleden mijn demper opgestuurd voor een algehele servicebeurt naar Bike Suspension.
Dit is een Rock Shox Deluxe Rt3 en voordat ik hem opstuurde pompte ik er ongeveer 160 psi in wat neerkwam op een 25-30 % sag.

Nu ik hem terug heb hoef ik er maar 120 psi in te pompen en kom ik ook op 25% sag, een verschil van 40 psi dus.
Ik lees overal dat je je eigen gewicht x2 moet doen en dan finetunen, ik zou dan op ongeveer 160 psi komen.
Dus klopt die 120 psi wel vraag ik me nu af.

Het is nu wel zo dat hij als ik erop ga zitten hij meteen mooi op die 25% sag gaat staan maar om hem dieper in te laten veren is er veel meer nodig dan eerst , wel gebruikt hij als ik ergens vanaf spring de hele veerweg zonder dat de ring eraf vliegt en dit lijkt me verder in orde, alleen onder het fietsen op straat lijkt het nu wel een hardtail, je ziet hem net een beetje inveren steeds en het lijkt wel of de rubber afdichting een piepend geluid maakt, als ik dan op de trappers ga staan en hem verder laat in veren is het geluid er niet.
Ik rij de demper altijd in de open stand.

Ik heb vorige week met Bike Suspension gebeld en die gaven aan dat een demper verder niet heel technisch in mekaar zit en er geen voorwaarden aan zitten i.v.m het aantal psi en ik gewoon van die 25% of gewenste Sag afstelling moet afgaan.
Het piepende geluid was er toen nog niet vlgns mij.

Misschien dat er iemand hier iets meer vanaf weet?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bij mijn fox float die ik maandje geleden geserviced heb kwam ik in extremere mate hetzelfde tegen.

Ik had echter de lockout gedemonteerd ivm schoonmaken. Nu blijkt dat je met het blauwe stelwieltje het veermechanisme moet opspannen. Doe je dat te weinig (in mijn geval dus) dan blijft de demper in trailstand staan en is de demper dus stijver. Hij stond in 1e instantie zelfs in lockout positie waardoor ik bij 190-200psi echt geen beweging in de demper kreeg.

Na wat denk en zoekwerk de oplossing dus gevonden en nu werkt die weer 100%.

Misschien is er ook zoiets bij jou aan de hand. Was simpel te checken door de demper hard op te pompen (niet boven max natuurlijk) en als er dan echt maar minimaal beweging mogelijk is zou dat evt oorzaak kunnen zijn.

Andere optie;

Verbeterde seals en nieuwe olie zorgen ervoor dat je dezelfde werking hebt maar dan bij minder druk.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Hey Hanjo,

Ik heb de demper net op 160psi opgepompt en dan lijkt het wel of hij in de lockout stand staat inderdaad.
Maar dat blauwe stel wieltje waar jij het over hebt zie ik niet?
Of moet je daarvoor eerst iets demonteren?
Met 110 psi erin lijkt het net of hij in de trial stand staat.

Ik was al een beetje benauwd dat ze de olie vergeten hadden omdat hij ook steeds erger begint te piepen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Jij hebt een Rockshox dus weet niet helemaal zeker of datzelfde principe geldt maar het gaat uiteindelijk om het principe waar een lockout mee werkt. Dus het blauwe hendeltje (neem aan dat je die hebt) zorgt normaal voor de lockout. Dus misschien is daar eenzelfde principe geldig?

Misschien even mijn verhaal uitleggen aan Bikesuspension (hij was daar voor service geweest toch) en vragen of het een mogelijkheid is wat ik hierboven heb beschreven bij een rockshox demper.

Alles bij elkaar zou ik gewoon even contact opnemen want dat piepen en je bovenstaande ‘klachten’ willen bikesuspension graag oplossen denk ik. Staan toch bekend als hele goede en kundige service die ze leveren.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Appels en peren kun je niet met elkaar vergelijken zo dus ook verschillende merken niet.

Maar met de demper die bike suspension geserviced heeft lijkt mij niets mis. Iets minder druk in je kamer is alleen maar prettig. Er zit in de daadwerkelijke demper, dus niet in je luchtkamer, nog een ruimte dat gevuld moet worden met het liefst stikstof onder hele hoge druk. Als die druk iets afneemt moet je ter compensatie je luchtkamer druk iets verhogen. Om die zelfde sag te halen.. Een technisch dingetje. Bike suspension weet wat ze doen, neem dat maar van mij aan.

En dat piep, sis, knisper geluid is ook normaal.

Gewoon lekker fietsen.
Canyon Neuron CF9 2022
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Overal waar gewerkt wordt kunnen fouten gemaakt worden. Dus om nu zomaar te stellen ga maar lekker fietsen niks aan de hand lijkt me wat overdreven.

Gewoon even contact opnemen lijkt me heel normaal. Je vragen voorleggen en de bijbehorende ervaringen bespreken is altijd beter dan gaan fietsen met iets wat niet lekker voelt.

Als jouw auto na een beurt gekke geluiden maakt en ineens 10 liter minder tankinhoud heeft zeg je toch ook niet ach goede garage niks aan de hand?

En wat betreft je voorbeeld van de hoge druk klopt het dus al helemaal niet. Of ze zouden de stikstof hebben moeten bijvullen maar dat gaat echt geen 40 psi schelen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Vind ik ook,

Ik hoor en lees overal dat Bike suspension weten wat ze doen en heb ook met ze gesproken op de bike motion.
Ze kwamen bij mij gelijk heel relaxt en vakkundig over.
Maar ook zij kunnen fouten maken en door drukte ( want dat hebben ze het zeker ) dingen vergeten toch.

Ik heb vanavond alle lucht er nog eens laten uitlopen en vervolgens via de instructies op de Sram site de demper weer gevuld.
Er zit nu 120 psi in en dan kom ik op 30% Sag , en hij lijkt me iets soepeler in te veren dan voor die tijd.

Dinsdag eens even proberen te fietsen en kijken of dat gepiep weg is en anders ga ik even bellen met hun.

Ik laat van me horen,
Laatst gewijzigd door edminton op di 22 september 2020, 06:22, 1 keer totaal gewijzigd.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

TS had al gebeld met bike suspension en ook zij hadden aangegeven dat er niets bijzonders aan de hand is toch?

TS geeft ook aan dat de demper ogenschijnlijk goed werkt, enkel geluid wat nu opvalt (wat veel meer RS dempers doen) wat minder luchtdruk nodig en in totaal voelt de demper wat harder aan.

Over het harder aanvoelen, staat je rebound wel weer op de zelfde stand / aantal klikjes?

E.e.a is natuurlijk hier vanachter mijn schermpje niet met zekerheid te stellen dat mag duidelijk zijn.

Maar blindstaren op alleen de druk die nu nodig is voor je luchtveer is ook niet juist.


In mijn fiets zit nu de derde demper van RS (deluxe RL) en alle drie de dempers maken in het eerste werkgebied rondom de 20 % sag een beetje een knisperend geluid. Of ze nou nieuw zijn of geserviced door RS zelf, dat maakt geen verschil.

Verschil in luchtdruk heb ik toen ook ervaren. Maar dan precies anders om. Een geservicede demper door RS had ongeveer 30 PSI meer nodig voor de zelfde sag dan een nieuwe uit het schap.
Er zat zelfs luchtdruk verschillen, weliswaar klein, tussen de nieuwe dempers onderling om die zelfde sag te halen.
En ja er zijn echt nieuwe dempers geleverd, iets met een serienummer.

Waar gewerkt wordt worden zeker fouten gemaakt, die maak ik ook gelukkig.

Mijn dempers zijn telkens onder garantie vervangen. Ze zijn terug geweest naar RS omdat na verloop van tijd de remote niet goed meer werkte. Telkens als de demper terug kwam van RS zelf kreeg ik netjes mijn eigen demper terug waarvan de remote nog steeds niet juist werkte en de demper zelf echt niet goed aanvoelde. Te omschrijven als een klapperend gevoel in het zadel, alsof de demper niet vast zat.

Dus ja ook bij RS zelf gaan zaken fout, 2x.....

Maar nogmaals ik verwacht dat het wel meevalt.
Canyon Neuron CF9 2022
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Ik heb er dinsdag avond en vandaag mee gereden en de demper lijkt het gewoon goed te doen, dus het zal wel zo horen.
Misschien was de demper voor de service beurt al niet goed.

Het piepende geluid is denk ik toch niet het rubber van de demper, het lijkt meer ergens bij het achterwiel weg te komen.
Als ik de fiets thuis achteruit laat rijden zodat de ketting en de rest mee draait dan is het aanwezig.
Ik heb op het veermechanisme van de derailleur en de wieltjes een beetje wd40 gespoten en het lijkt weg te zijn nu

Even afwachten nog een paar ritten en als het weer komt eens even na laten kijken...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mooi dat het meevalt. Scheelt een hoop gedoe :-q

En toch zou ik het netjes vinden als een demper geserviced is dat erbij wordt uitgelegd dat er nu mogelijk minder psi in hoeft. Dat scheelt een hoop onduidelijkheid.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Yep,

Daarom had ik ze ook gebeld, maar op die vraag kreeg ik niet echt een antwoord.
Plaats reactie