Band van carbon velg krijgen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Mag je plastiek bandlifters gebruiken op carbon velgen?

Normaal lukt mij banden wisselen zonder lifters door de band naar het midden van de velg te duwen, maar bij mijn nieuw set wielen heb ik precies nog steeds onvoldoende speling. Lijkt een hogere rand te zijn. Ging met zelfde banden veel gemakkelijker bij de alu velgen.

Zou zo van die Schwalbe Easy Fit het wat gemakkelijker maken?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Gewoon bandenlichters gebruiken. Ik heb nou nog nooit in mijn leven geprobeerd om een band zonder bandenlichters te verwijderen. Niet van alu en niet van carbon.

Als bandenlichters niet op carbonnen velgen konden dan zou cushcore dus per definitie niet op carbonnen velgen kunnen :-q
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon de plastic bandenlichters gebruiken.
(Je begint toch wel bij het ventiel?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

De achterband ging al vlotter (met lifters).
Als ik nieuwe band erop leg, dan krijg ik zelfs de 1e rand niet erover zonder lifter. Dat lukt normaal altijd manueel. Dan zal het toch redelijk hoge velg zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad de band goed naar het midden duwen, ook bij het er op leggen. Dan lukt het 9 van de 10 keer zonder bandenlichters.


Maar een carbon velg is meestal wel zeer maat-nauwkeurig. Dat doet vermoeden dat de banden erg veel afwijken.

Welke banden gebruik je? En zijn ze nieuw? In dat laatste geval: leg ze om een 'standaard' velg, eentje met ruime passing, van bijvoorbeeld een trekkingfiets. En ze het wiel met band 1-2 dagen weg met 3 bar lucht er in. Dan rekt een buitenband net wat op.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Nee, zeker al 700km mee gereden.
Maxxis Forekaster TR exo en Maxxis Ardent Race TR exo.

Ja heb echt 2e keer rand mooi in het midden gelegd en dan richting ventiel, maar heb niet genoeg speling dan.

In de zomer nog eens proberen met de Schwalbes. Nu blijf ik er voorlopig af :D
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Had dit probleem ook met de Bontrager carbon velgen en Bontrager XR3 banden. Ondanks dat de hiel van de band diep in het velgbed geduwd was waren ze er zeer moeilijk af te krijgen.

Omdat de XR3 mij totaal niet bevielen had ik er RacingR opgelegd. Ging een stuk beter. Maar omdat de RacingR mij ook niet beviel (was de zijdelingse grip van de RocketR gewend) heb ik er Pirelli's opgelegd. Die gaan er met gemak op en af. Zijn ook meteen luchtdicht, zelfs zonder saus.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Bandenlichters met beleid gebruiken voor het opleggen kan ook best. Wederom geldt dat je met cushcore wel moet. Je moet alleen voorzichtig zijn voor je tape.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Met een ‘bandenhulpje’ gaat het monteren nog makkelijker :-q

https://www.mantel.com/bbb-cycling-bandenhulp-easytire
Be Nice, Say Hi!
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Zo'n bandenknechtje heb ik ook liggen. Zelfs daarmee kreeg de Bontragers er met veel moeite op. Nu met de Pirelli's niet meer nodig.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1612
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Cush core xc op carbon velgen en daarop maxiss ikons gelegd, zonder banden lichters, medaille voor mij?
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Hydraulic_Man
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 18:11

Deze heb ik ook. Kan er niet meer zonder
Pbro schreef: zo 11 oktober 2020, 13:38 Met een ‘bandenhulpje’ gaat het monteren nog makkelijker :-q

https://www.mantel.com/bbb-cycling-bandenhulp-easytire
Loeffie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: di 4 maart 2008, 12:03
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 3 <=> Cube LTD-TEAM
Contacteer:

Of deze: https://www.futurumshop.nl/crankbrother ... gL_qPD_BwE

Krijg je de bandje er ook makkelijk mee af en op, vaak gebruikt! En je kan deze nog meenemen ook! 👍🏻
Nou Moe
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

fonzie schreef: zo 11 oktober 2020, 20:59 Cush core xc op carbon velgen en daarop maxiss ikons gelegd, zonder banden lichters, medaille voor mij?
Uiteraard :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

fonzie schreef: zo 11 oktober 2020, 20:59 Cush core xc op carbon velgen en daarop maxiss ikons gelegd, zonder banden lichters, medaille voor mij?
Best wel een prijs waard ja. Ik weet niet hoeveel makkelijker cush core XC is (en de vorm en breedte van je velgen is ook extreem belangrijk) maar de "gewone" cushcore op 27mm carbonnen velgen met een Maxxis DHR 2.4 met blote handen en je krijgt wel 3 medailles :o. Bij mij is die setup toch echt een kwestie van de band helemaal in het midden van het wiel krijgen (waar ik al bandenlichters voor nodig heb) en dan met 2 bandenlichters er overheen trekken. :tong

Uiteindelijk is het alsnog een snelle klus en ben ik niets dan tevreden. Zeker nadat ik al eens een dag op een gebroken velg heb kunnen doorrijden omdat hij door de cushcore bij elkaar en luchtdicht bleef.

Maar als ik zie hoeveel moeite ik doe voor cushcore en hoe ik daarbij nog steeds geen velglint heb beschadigd dan denk ik bij dit topic: doe maar gewoon lekker die bandenlichter :-q
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie