Duivels dilemma achterstallig onderhoud

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
OzzyOscar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 oktober 2020, 08:46

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een account aangemaakt om advies bij jullie in te winnen. Jullie gaan waarschijnlijk massaal huilen om m’n verhaal, want ik heb m’n MTB “mishandeld” :cry:

Ik heb een Trek Marlin 7 2016 als MTB waar ik een lange tijd met veel plezier op heb gefietst. Ik gebruikte m’n MTB met name voor woon-werk-verkeer en heb twee keer een MTB route gedaan in de periode dat ik niet naar werk kon fietsen.
De MTB staat ondertussen al twee jaar buiten stil omdat ik niet naar school of werk kon fietsen en m’n motivatie om off road te fietsen is niet heel groot.
Zoals het geen verrassing voor jullie zal zijn, heb ik op heel veel plekken veel roest, want ja, de MTB heeft twee jaar in weer en wind gestaan. Van wat ik kan zien zijn de cassettes, derailleur, ketting en remschijven verroest. Maar wie weet wat nog meer...

Ik zit nu met het volgende dilemma. Ergens wil ik heel graag m’n MTB weer gaan gebruiken. Niet zozeer voor MTB routes, maar vooral weer voor woon-werk-verkeer (het is maar tien minuutjes fietsen, maar het fiets toch fijner dan een stadsfiets). Is m’n MTB nog te redden na twee jaar stilstaan? M’n budget is +-100 euro en ik betwijfel of dat voldoende is om m’n MTB helemaal op te knappen, denk het namelijk niet. Ook weet ik niet zo goed hoe ik dit zou moeten aanpakken in de eerste plaats.

De andere optie die ik overweeg is om de MTB te verkopen als opknappertje en te accepteren dat ik de komende twee/drie jaar geen (en misschien nooit een) nieuwe MTB kan en ga kopen. Ik moet het dan gewoon doen met m’n oude stalen en trouwe ros.

Wat is jullie mening en vooral advies over dit duivelse dilemma?

Groeten Thomas (aka Oscar)

Ps. Ik heb de tools liggen om m’n ketting en cassette eraf te halen. Remschijven en derailleur moet ik even uitzoeken, maar ik heb destijds een redelijk mooi all-round beginners setje van BBB gekocht.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Plaats eens wat foto's van het leed? Hier zie je hoe dat moet: viewtopic.php?f=37&t=53630

Dan kunnen de ter zaken kundigen er een oordeel over vellen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Even resumerend: Je hebt een (instap) Trek Marlin 7 uit 2016 die eerst als woon/werk fiets is gebruikt en vervolgens 2 jaar in weer en wind buiten stil heeft gestaan wil je opknappen met ongeveer €100? Zonder foto`s gezien te hebben denk ik dat dat idd een kansloze missie is....
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Weer nieuw maken zal niet lukken, maar als je de vast geroeste voorvork voor lief neemt zal een nieuwe kabelset, cassette en ketting misschien wel genoeg zijn. En veel poetsen.
OzzyOscar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 oktober 2020, 08:46

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal straks een paar foto’s maken en plaatsen :)

Ik had m’n vraag beter anders kunnen stellen lees ik nu. Idealiter geef ik 100 euro er maximaal aan uit, maar ben ook zeker geïnteresseerd in de prijs die jullie denken dat het zal kosten. Als iedereen 250 euro zegt, dan kan ik uiteindelijk zelf de overweging maken wat ik ermee doe. M’n doel is niet om m’n MTB weer nieuw te krijgen, maar wel weer veilig bruikbaar. Als ik ‘m opgeknapt krijg, zal ik sowieso de laatste gebruiker blijven en blijf ik de MTB gebruiken tot ie echt op is.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

baron062 schreef: za 17 oktober 2020, 09:28 Weer nieuw maken zal niet lukken, maar als je de vast geroeste voorvork voor lief neemt zal een nieuwe kabelset, cassette en ketting misschien wel genoeg zijn. En veel poetsen.
2 jaar buiten is wel erg lang....Voor- en achterderrie (arcera/altus) zullen ook wel (op z`n minst) vast zitten? Zadelpen, pedalen...Wellicht als je heel handig bent en veel doorzettingsvermogen hebt of leuk vind om te doen maar dan nog is €100 erg weinig.
OzzyOscar schreef: za 17 oktober 2020, 09:42
Ik had m’n vraag beter anders kunnen stellen lees ik nu. Idealiter geef ik 100 euro er maximaal aan uit, maar ben ook zeker geïnteresseerd in de prijs die jullie denken dat het zal kosten. Als iedereen 250 euro zegt, dan kan ik uiteindelijk zelf de overweging maken wat ik ermee doe. M’n doel is niet om m’n MTB weer nieuw te krijgen, maar wel weer veilig bruikbaar. Als ik ‘m opgeknapt krijg, zal ik sowieso de laatste gebruiker blijven en blijf ik de MTB gebruiken tot ie echt op is.
Dat klinkt al meer hoopvol en zoals gezegd, zonder foto`s is het lastig oordelen maar 2 jaar stil buiten is echt funest voor een fiets.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wellicht de volgende keer een vergelijkbaar bericht met zoiets beginnen?
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Buiten het feit om wat eea gaat kosten om hen gangbaar te maken, wat is er veranderd dat je nu wel van de bike gebruik gaat maken? Een mtb is nu ook niet echt geschikt voor dagelijks woon werk school verkeer dus zou het misschien handiger voor je zijn om deze te verkopen en een fiets te kopen die wel past bij het gebruiksdoel?
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Stel je knapt de fiets op. Nieuwe ketting, cassette, der. wieltjes, remblokken, kabels. De roest rem je misschien wel van de schijven af en met een beetje geluk zat er voldoende vet in de lagers en is daar niets mee aan de hand. Kijk ook naar de staat van de banden. Dit hoeft allemaal de wereld niet te kosten, zeker als je het allemaal zelf kunt vervangen. Je kunt zelf een lijstje maken van de onderdelen die je nodig hebt en deze aanklikken in een webshop (Mantel bijvoorbeeld), dan weet je wat je ongeveer kwijt gaat zijn.
Maar... Heb je nu wel een fatsoenlijke plek om je fiets binnen te stallen? Anders zit je na de winter weer met exact hetzelfde probleem en is je Trek weer net zo roestig als nu.
Be Nice, Say Hi!
OzzyOscar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 oktober 2020, 08:46

Zo. Ik heb de foto’s gemaakt en misschien heb ik het mis, maar het ziet er van dichtbij minder drastisch uit dan ik dacht... voor de duidelijkheid heb ik ook nog een korte video gemaakt. De link naar de video staan onder de foto’s :)

Om nog wat vragen te beantwoorden: ik ga voorlopig de MTB gebruiken voor woon-werk-school-verkeer en ik heb geen plek om de MTB droog te stallen. Heel misschien dat ik plek kan maken, maar dat kan ik niet garanderen. De banden moeten uiteraard worden opgepompt, maar ze voelden verder nog goed aan en niet uitgedroogd.

Het doel is vooral dat ik de MTB voor relatief weinig geld weer kan gebruiken. Voor 100 of 200 euro heb ik geen nieuwe betere stadsfiets en als ik straks in januari ben afgestudeerd en ik heb een baan moet ik überhaupt kijken op wat voor fiets ik dan zal gaan fietsen. Het is puur dat ik laatst naar m’n MTB stond te kijken en dat ik ervan baalde dat ik m niet goed heb onderhouden en er nu toch wel graag wat vaker op wil gaan fietsen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://m.pinkbike.com/video/525815/
Knakworstkweker

Nieuwe ketting hoe dan ook

Casette eraf en in de petroleum of cola leggen kijken hoeveel roest loskomt. anders nieuwe cassette

Nieuwe remblokken hoe dan ook

En dan maar eens kijken of het een beetje wil
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Valt op eerste gezicht nogal mee.
Ketting en casette demonteren en in de vuilbak en kijken of de body en lagers nog enigszins soepel lopen.
Pedalen demonteren en eigenlijk alles los gooien wat je kunt demonteren.

Met een blik vet en een bus WD-40 kom je al een heel eind.

Binnenkabels eruit halen en in de WD 40 weken.

Niks wat iemand met 2 handen en gezond verstand niet aan de praat zou krijgen.
Onderdelen uit Duitsland kosten ook de wereld niet.

En kijk eens op het Youtube kanaal van RJ The Bike Guy. Die heeft veel ervaring met oude roestige spullen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Hmm, dus met wat lucht in de banden, rolt en schakelt de fiets nog een beetje?!

Is eigenlijk zonder de hele fiets te hebben gezien lastig te beoordelen.

Maar vermoed dat als je zelf handig genoeg bent om ketting en cassette te vervangen je een heel eind komt met 100 euro :wink:
Bijv een 10s Cassette en ketting kosten je bij bike-discount met verzenden 55 euro en gereedschap heb je al geef je aan.

Haal een tube lagervet, een flinke spuitbus WD40 en een setje nieuwe binnenkabels en je kunt hem voor weinig weer gebruiken schat ik, veel poetsen denk ik :lol:

Zo lang je hem niet webgrengt naar een fietsenmaker, alles zelf oplost en beetje slim vervangingsdelen koopt moet je met veeeeeeel minder dan 200 euro weer kunnen genieten van je fiets.

Of het de moeite is, kan alleen jij bepalen, maar wat jij zegt zit een kern van waarheid in, voor 100-200 euro koop je geen gelijkwaardige mountainbike.

Zou mij alleen wel even afvragen of je hem wil opknappen om vervolgens weer buiten te laten staan, dat klinkt niet handig :-?
En een mtb gebruiken als woon-werk-fiets... misschien heb je voor 100 euro ook een fiets die daarvoor gemaakt is en je buiten kan laten staan....tja keuzes, keuzes :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als de boel nog schakelt gewoon de ketting dik inspuiten met kettingspray (met teflon en niet op de schijf richten achter!!) en dan gewoon gaan fietsen? Na de rit de ketting met een doek schoon wrijven en weer dik in de kettingspray zetten. Wie weet loopt het dan allemaal nog soepel genoeg om gewoon weer effe door te fietsen.

Weggooien van die spullen kan altijd nog.

Schakelt de boel niet dan kun je eerst ook de kabels vervangen/ laten vervangen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Onderschat niet wat siliconenspray kan doen! Mijn gravelracer was door een winter in de verkeerde schuur volstrekt verroest en het enige wat niet te redden viel waren de remblokken en de ketting.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie