Rookie vraag: Uiteinde steekas (voorvork) kwijt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
heinl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 28 september 2020, 18:16

In het kader: makkelijke dingen kunnen soms moeilijk lijken...

Na alleen maar racefietsen met snelspanners gehad te hebben, heb ik een MTB gekocht: een Cannondale trail 3 met "RockShox Judy Silver, 100mm, tapered steerer, Solo Air, 15x110mm Maxle Stealth, 51mm offset" voorvork .

Het voorwiel heeft een steekas. Was even wennen. Echter bij het uithalen van mijn voorwiel wegens vervoer, ben ik ergens het dopje (heet dat een uitvalseinde?) kwijtgeraakt waar je de steekas in vast zet. Nu lijkt het me niet zo'n verstandig plan om zonder zo'n dopje rond te gaan fietsen.

Mijn vraag: Hoe heet zo'n dopje en enig idee waar ik zo'n dopje kan bestellen? Via google kom ik er echt niet uit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heeft de Judy een apart dopje met schroefdraad?
Dat zou dan in de tech.docs op de Sram site moeten staan, compleet met onderdeel nr.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Bij mij zit deze steekas voorop mijn Judy: https://www.hibike.nl/rockshox-maxle-st ... 84d8202832

Deze heeft geen dopje. Heb jij eenzelfde, of een snelspanner?
heinl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 28 september 2020, 18:16

Haha, dat zou heerlijk zijn, dat er überhaupt geen dopje bij hoort.. haha

Ik ga morgenvroeg even een foto maken hoe het er nu uitziet! Lijkt erop als er wel iets op moet...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij mijn Rockshox zit het schroefdraad in de vorkpoot.
Maar das geen Judy...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik heb dezelfde bike ( model 2019/20) met een Judy...gewoon schroefdraad aan de linkerkant.
Je kijkt vanaf links gewoon in de as, misschien dat je denkt dat daar een dopje in hoort ?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Toen de as er in zat was dat gat dicht... !


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
heinl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 28 september 2020, 18:16

Potver, het antwoord staat gewoon op de fork... Zo'n ding heet dus een "Torque cap". Schijnt bij te dragen aan de stijfheid (https://noblwheels.com/blog/what-are-to ... 26ce96e26c).

Is zo'n ding echt nodig? En is het 'safe' om zo te blijven fietsen?

Afbeelding
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Nog nooit van een Torque Cap gehoord, en rijd al 6000 km zonder met dezelfde bike als jij hebt...😉
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4705
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nee een torque cap is wat anders. Dat is een soort extra kapje wat op de naaf van het wiel geplaatst wordt. Deze zit dus aan de binnenkant tegen de vork aan. Je vork is dus compatible met wielen die dat soort eindkapjes hebben.

Dat zorgt voor een extra stijve verbinding tussen wiel en vork.

Ik denk dat je helemaal niets mist. Misschien zat er een plastic kapje in de holle as waar je nu inkijkt? Gewoon van fabriek af tegen vuil en beschadigingen? Maar dat doet niets aan veiligheid of stijfheid. Je steekas zit nu gewoon in het schroefdraad dus je wielen zitten gewoon goed vast. Gaan met die banaan :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die Torque Cap zit inderdaad op je naaf. Als je die kwijt bent (kan er af glijden/vallen als je er verkeerd tegenaan stoot), is de naaf een stukje smaller en moet je de vork verder dicht draaien, wat eigenlijk niet kan. En dan veren de poten scheef in en sloop je de vork.

Maak nog even een foto iets meer van voren genomen, zodat we kunnen zien hoe de naaf er uit ziet!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ff Googlen levert deze foto op, is het zo een?
Ik zie daar een holle as volgens mij.

Afbeelding
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4705
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lars TB schreef: zo 18 oktober 2020, 13:50 Die Torque Cap zit inderdaad op je naaf. Als je die kwijt bent (kan er af glijden/vallen als je er verkeerd tegenaan stoot), is de naaf een stukje smaller en moet je de vork verder dicht draaien, wat eigenlijk niet kan. En dan veren de poten scheef in en sloop je de vork.

Maak nog even een foto iets meer van voren genomen, zodat we kunnen zien hoe de naaf er uit ziet!
Volgens mij kan dat nauwelijks. Want dan moet je ook meer schroefdraad op de steekas hebben om verder door te draaien. En die zijn juist zo gemaakt dat het schroefdraad precies overeenkomt met de maat van de naaf (boost).

Bij vastdraaien heb je dan gewoon speling tussen vork en wiel omdat de steekas niet strak genoeg kan. Beter systeem dan ouderwetse QR want daar kon dat wel .. 8) :oops:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat is inderdaad zo.



Maar ik zit me toch af te vragen waarom TS meent dat er een dopje weg is?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4705
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Denk dat mijn aanname van een soort dopje in de buurt komt :tong :oops:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie