Tubeless maken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of het met een gewone fietspomp lukt of niet heeft vooral met de vorm van het velgbed te maken, en met hoe strak de passing van de band is.
Als het gootje in het midden relatief smal is is dat gunstig voor een snelle afdichting van de band op de velg, immers, de hieldraad ligt dan sneller op het hoge deel van het velgbed en kan afdichten.
Zeepsop/schuim kan ook helpen voor een snelle afdichting, gewoon met afwasmiddel en water wat schuim kloppen en dat rondom aan beide kanten aan de hieldraad "smeren".

Of banden van zichzelf of met heel weinig vloeistof al dicht zijn heeft natuurlijk vooral te maken met hoeveel rubber eraan zit ;-)
Een stevige enduroband zal meestal beter dicht blijven dan een super lichtgewicht xc-bandje waar je zo'n beetje door de wangen heen kunt kijken. Het kan ook zijn dat merk X een "dichtere" coating aan de binnenkant heeft zitten dan merk Y, maar op wat hele lichte bandjes na is vrijwel elke band dicht te krijgen met voldoende latex.

Verder is belangrijk dat de tape echt van rand tot rand ligt, iets te smal en hij verschuift doordat de band hem meetrekt.
Sommige band/velgcombi's vallen heel ruim, dan is het ook wat lastiger de boel dicht te krijgen. Meerdere lagen tape kan dan wat helpen zodat de velgdiameter in feite wat groter wordt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

KTManiac schreef: di 20 oktober 2020, 14:52 Velgen schoonmaken met IPA, ...
Betere toepassing dan drinken :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sama schreef: di 20 oktober 2020, 14:43 Ik gebruik zelf ongeveer 100 ml, heb ook weleens met minder gereden, gaat ook prima. 200 lijkt me absurd veel, in welke situatie zou dat dan nodig zijn?
Regelmatig banden die inderdaad zonder latex uitstekend dicht blijven. En zo heel af en toe iets wat gewoon niet dicht wil. Inderdaad de boel op zijn kant leggen, maar daarvoor moet er vaak wel wat meer latex bij. En dan blijven ze dicht.

En ook regelmatig banden van wielen gehaald waar misschien nog wel meer latex in zat dan 200 ml. Je moet blijkbaar wat om de boel dicht te krijgen!



Hoewel de situatie echt stukken beter is dan een paar jaar terug, is het nog steeds niet optimaal. Velgen verschillen behoorlijk van elkaar en het is niet zo dat 1 bepaalde vorm er werkelijk uit springt als zijnde de perfecte vorm. Een 'hoge' bodem helpt absoluut, maar dan krijg je vaak de band maar zeer moeilijk (of helemaal niet) op de velg.

Het probleem zit voor het grootste deel bij bandenfabrikanten die nogal afwijkende series produceren. Wat ik al zei, het is inmiddels wel beter. Maar op 1 en hetzelfde wiel monteer je 10 banden probleemloos en opeens een band die gewoon niet wil. Vaak valt zo een band net wat ruimer, maar soms is het ook een ander merk dat opeens een iets andere vorm van de hieldraad heeft of een tikje stugger karkas. Waar de oorzaak ligt is niet altijd duidelijk... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Tip: Ontbraam het ventielgat in de Al velg (Ik heb geen ervaring met composietvelgen). Kogeleinde van 8mm inbussleutel werkt ok.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

void schreef: di 20 oktober 2020, 15:54 Tip: Ontbraam het ventielgat in de Al velg (Ik heb geen ervaring met composietvelgen). Kogeleinde van 8mm inbussleutel werkt ok.
Ontbraam elk gat. Soms zijn ook de binnenste nippel gaten behoorlijk scherp waardoor de luchtdruk de tape op die scherpe rand kan laten scheuren.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Ik heb hem hier nog niet gelezen, dus bij deze.
Sommige banden gaan wat lastiger inderdaad. Ik haal zelf altijd de ventielkern eruit zodat het makkelijker is om met de gewone fietspomp sneller meer volume in de band te pompen.
Daarna even wachten tot de band zich goed zet. Vervolgens rustig weer leeg laten lopen, latex erin, ventielkern erin en oppompen en het latexdansje doen. Voor mij werkt dit tot nu toe top. Eerder gebruikte ik vaak ook nog een zeepsopje, maar de laatste setjes banden waren aanzienlijk beter "tubeless ready" dan die van jaren terug en de zeepsop was niet meer nodig.

Voor wat het waard is, ik gebruikte eerder altijd ongeveer 120mL, maar tegenwoordig merk ik dat 90mL ook prima werkt met 2.35 banden. Moet er wel bij zeggen dat de kans dat ik iets scherps raak(stenen oid) nagenoeg nihil is hier in de buurt. Anders zou dat mijn keuze voor de hoeveelheid vloeistof wel beinvloeden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Sheiky schreef: di 20 oktober 2020, 16:30Voor wat het waard is, ik gebruikte eerder altijd ongeveer 120mL, maar tegenwoordig merk ik dat 90mL ook prima werkt met 2.35 banden. Moet er wel bij zeggen dat de kans dat ik iets scherps raak(stenen oid) nagenoeg nihil is hier in de buurt. Anders zou dat mijn keuze voor de hoeveelheid vloeistof wel beinvloeden.
Hoe meer er in zit des te meer het een smeerboel geeft als je een steen verkeerd raakt; stenen zijn doorgaans einde verhaal met of zonder binnenband.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

cheeta schreef: di 20 oktober 2020, 17:33
Sheiky schreef: di 20 oktober 2020, 16:30Voor wat het waard is, ik gebruikte eerder altijd ongeveer 120mL, maar tegenwoordig merk ik dat 90mL ook prima werkt met 2.35 banden. Moet er wel bij zeggen dat de kans dat ik iets scherps raak(stenen oid) nagenoeg nihil is hier in de buurt. Anders zou dat mijn keuze voor de hoeveelheid vloeistof wel beinvloeden.
Hoe meer er in zit des te meer het een smeerboel geeft als je een steen verkeerd raakt; stenen zijn doorgaans einde verhaal met of zonder binnenband.
Ik geloof je hoor, dikke duim voor jou :-q
Maar ik doelde in dit geval niet op specifiek lekrijden door stenen(daarom staat er oid achter), maar op scherpe objecten/dingen waarop je theoretisch zou kunnen lekrijden en gaatjes creëert die met sealant afgedicht kunnen worden. In mijn omgeving lijkt die kans minimaal en daarom kies ik bewust voor het gebruik van minder sealant dan de fabrikant adviseerde.
In dit geval heeft de TS 60mL per band ter beschikking en een band die zonder sealant al redelijk goed drukvast lijkt. De vraag voor hem/haar is dus of die 60mL voldoende is of dat hij/zij bij moet kopen. Mijn huidige sealant (Stans Notubes Race Sealant) adviseerd 60-90mL per band tot 2.4". In dat geval zou ik het perosonlijk met 60mL wel aandurven. Ik weet alleen niet wat er als advies op zijn/haar sealant staat.

(in mijn ervaring zijn kapot gegooide drankflessen op straat de grootste boosdoener van afgeschreven banden geweest)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Het verschil in hoeveelheid sealant is inderdaad sterk afhankelijk van de soort banden die je gebruikt.
Ik had (24") Continental Airkings waarbij er zeker 120ml in moest omdat de sealant er door de wangen naar buiten kwam, terwijl ik bij een 26" wiel met Maxxis Crossmark II (TLR) er eigenlijk helemaal geen sealant in hoef te doen want hij was meteen dicht.
Dus maar 60ml in gedaan voor de vorm en rij nu al weken zonder spanningsverlies... Na het afhalen van de band blijft er ook veel minder sealant tegen de band aangedrukt zitten, dus er is meer vloeistof van over dan bij de 120ml bij die andere band....
Knakworstkweker

Sheiky schreef: di 20 oktober 2020, 19:16 In dit geval heeft de TS 60mL per band ter beschikking en een band die zonder sealant al redelijk goed drukvast lijkt. De vraag voor hem/haar is dus of die 60mL voldoende is of dat hij/zij bij moet kopen. Mijn huidige sealant (Stans Notubes Race Sealant) adviseerd 60-90mL per band tot 2.4". In dat geval zou ik het perosonlijk met 60mL wel aandurven. Ik weet alleen niet wat er als advies op zijn/haar sealant staat.
Hetzelfde als op die van jou
Sheiky schreef: di 20 oktober 2020, 19:16 Mijn huidige sealant (Stans Notubes Race Sealant)
dus zou moeten lukken met een 2.2 band

de vraag die bij mij overblijft (ook na het lezen van het topic van LarsTB)

ga ik er ook echt op vooruit?

er van uitgaande dat ik i.p.v. 2 x een biba van +/- 200 gram ga rijden met +/- 150 gram sealant, scheelt me dat 250 gram.

maar ga ik dat echt merken?

heb ik minder rolweerstand?

alles lijkt zo marginaal te zijn dat het misschien niet eens nut heeft om te doen.

ik weet niet of ik met nog lagere druk winst ga halen op de grip, of dat ik naar een 2.3 band moet gaan?

ik zit nu met mijn voorband, waar ik de grip het meest nodig heb, op 1.5 bar met een biba.
lager durf ik niet te gaan op het risico van een stootlek, maar misschien moet ik dat toch maar gaan proberen?

dit alles is een beetje de reden waarom ik het tubeless maken zo lang heb uitgesteld.

dus tips/ opmerkingen zijn welkom
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

M'n belangrijkste reden is niet het gewicht, maar verkleinen van de kans op lek rijden.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Knakworstkweker

Ik heb al 1,5 jaar geen lek gereden 8)
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Je realiseert je dat je met dat zinnetje de kans om morgen lek te rijden drastisch vergroot? :wink: :-D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Knakworstkweker

Ja, daarom ga ik donderdag pas fietsen :winkie:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Knakworstkweker schreef: di 20 oktober 2020, 20:30
Sheiky schreef: di 20 oktober 2020, 19:16 In dit geval heeft de TS 60mL per band ter beschikking en een band die zonder sealant al redelijk goed drukvast lijkt. De vraag voor hem/haar is dus of die 60mL voldoende is of dat hij/zij bij moet kopen. Mijn huidige sealant (Stans Notubes Race Sealant) adviseerd 60-90mL per band tot 2.4". In dat geval zou ik het perosonlijk met 60mL wel aandurven. Ik weet alleen niet wat er als advies op zijn/haar sealant staat.
Hetzelfde als op die van jou
Sheiky schreef: di 20 oktober 2020, 19:16 Mijn huidige sealant (Stans Notubes Race Sealant)
dus zou moeten lukken met een 2.2 band

de vraag die bij mij overblijft (ook na het lezen van het topic van LarsTB)

ga ik er ook echt op vooruit?

er van uitgaande dat ik i.p.v. 2 x een biba van +/- 200 gram ga rijden met +/- 150 gram sealant, scheelt me dat 250 gram.

maar ga ik dat echt merken?

heb ik minder rolweerstand?

alles lijkt zo marginaal te zijn dat het misschien niet eens nut heeft om te doen.

ik weet niet of ik met nog lagere druk winst ga halen op de grip, of dat ik naar een 2.3 band moet gaan?

ik zit nu met mijn voorband, waar ik de grip het meest nodig heb, op 1.5 bar met een biba.
lager durf ik niet te gaan op het risico van een stootlek, maar misschien moet ik dat toch maar gaan proberen?

dit alles is een beetje de reden waarom ik het tubeless maken zo lang heb uitgesteld.

dus tips/ opmerkingen zijn welkom
Als je al 1,5 jaar niet lek rijd, en tevreden bent met de druk waar je nu mee rijd, dan is er weinig winst te behalen! Ik ben ook een tijdje terug naar biba gegaan. Dat was met banden waarbij de laagste druk bepaald werd door het karkas (ze begonnen met rollen voordat ik bang hoefde te worden voor stootlekken). En rijd vooral op de heuvelrug en daar ook nooit lek. Heb ze weer tubeless gemaakt omdat ik dit jaar meer naar limburg en bijvoorbeeld de vogezen ben geweeswt, en daar kom je wat vaker iets scherps tegen.
Plaats reactie