Tubeless maken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Heb 't echt nog nooit gezien.
Bij mij blijft de latex gewoon waar 'ie hoort tot 'ie bij lek rijden een keer z'n werk moet doen: in de band dus.
Denk dat er wel een behoorlijk verschil zit in de mate van afdichting tussen verschillende bandenmerken en types.

Bij mij:
Maxxis Rekon Race op de standaard Giant XCT velgen: Elke week ongeveer 0.1 ~ 0.2 bar verlies.
Pirelli Scorpion XC M en XC R op de DT Swiss velgen: 100% luchtdicht. (waren ze al meteen zonder latex)
Laatst gewijzigd door KTManiac op do 22 oktober 2020, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als de latex verouderd zie je ook weleens van die vochtplekken ontstaan.

De tape hoeft in principe alleen de spaakgaten luchtdicht af te dekken, maar in de praktijk werkt dat wel het beste als de tape van rand tot rand loopt. Omdat de geul in het midden ook enkele mm's opslokt moet de tape dus iets breder zijn dan de interne velgbreedte.

Als je er echt niet meer uitkomt is er nog een andere oplossing:
Afbeelding

Afbeelding

Crankbrothers wielen met dicht velgbed, band erop, latex erin, klaar :D
Nadeel: het halve forum valt over je heen om te melden hoe lelijk ze die wielen vinden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Of de Shimano XT wielset.

Is ook een stuk goedkoper.

PS. Vind de CB wielen niet lelijk. Heb wel iets met aparte wielen. Zo heb ik vroeger een paar jaar met een Tioga Disk Drive (pro) wiel rond gereden.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

sama schreef: do 22 oktober 2020, 09:44 Zo gek is dat toch niet? Ik heb ook altijd bij die randen van die latexsporen.
Het hangt af van de combinatie van band en velg, bandenspanning, trail, gripniveau, rijstijl. Ghetto Tubeless heeft dat voor mij opgelost, DT Swiss & Schwalbe SG.
Ik heb dit probleem niet met trailbike in UHR.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Dat zal inderdaad wel allemaal invloed hebben. Het lijkt ook erger dan het is, want als je de band na een paar maandjes los maak dan zit er bij mij altijd nog ruim voldoende in.
Sneeuwmonster
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Ik heb zelf een tijd terug mijn wielen ook tubeless gemaakt alle gaten en 2 sneetjes van glas (met plugs) waren ook goed gedicht. Nu had ik van het weekend mijn banden eens goed op druk gezet (2.8 bar) omdat ik een heel eind moest fietsen op de weg. Met het kuisen de volgende dag had ik gezien dat er weer een beetje sealant uitkwam.
Is dat normaal wanneer je 2.8 bar opzet dat de gaten "openen"( druk verlies is minimaal)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, kan gebeuren.
Je band rekt en de lucht duwt ook de sealant naar buiten. Grotere gaten kunnen open gaan.
Er is sealant die beter afdicht bij hogere druk zelfs bij racefiets druk.
Maar die sealant droogt dan weer eerder op (meer vulmiddel), dus vaker bijvullen of verversen.
Voor een mtb ba d is de gewone sealant
2,8 bar is ook best veel voor een brede band, zou ik niet doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Wat is een maximum druk dat ik zou mogen opzetten?
Ik heb 29" 2.3 continental cross king banden en rij meestal rond de 2.3 bar
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tenzij je zelf over de 100 kg gaat en je velgen nog 19 mm breed zijn, zou ik snel naar waardes onder de 2 bar gaan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Lars TB schreef: vr 23 oktober 2020, 21:21 Tenzij je zelf over de 100 kg gaat en je velgen nog 19 mm breed zijn, zou ik snel naar waardes onder de 2 bar gaan!
Hier een mtb-tandem met 130 kilo verzameld rijdergewicht, velgen 19 mm, banden 57-559 met binnenbanden. Druk: 1.8 bar voor, 2.1 bar achter en dat blijft gewoon heel :-q
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Lars TB schreef: vr 23 oktober 2020, 21:21 Tenzij je zelf over de 100 kg gaat en je velgen nog 19 mm breed zijn, zou ik snel naar waardes onder de 2 bar gaan!
Nee ikzelf en mijn e-mtb(26kg) wegen een 110kg en heb een velg breedte van 35mm . Zijn waardes onder de 2 bar niet wat laag als ik veel gemixte routes rij? Veel mtb routes maar ook grote delen over de weg.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op de weg neemt de rolweerstand iets toe (in het terrein juist af) bij lagere druk.
Maar je hebt een elektromotor, dus who cares?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Freddy95 schreef: zo 25 oktober 2020, 10:15
Lars TB schreef: vr 23 oktober 2020, 21:21 Tenzij je zelf over de 100 kg gaat en je velgen nog 19 mm breed zijn, zou ik snel naar waardes onder de 2 bar gaan!
Nee ikzelf en mijn e-mtb(26kg) wegen een 110kg en heb een velg breedte van 35mm . Zijn waardes onder de 2 bar niet wat laag als ik veel gemixte routes rij? Veel mtb routes maar ook grote delen over de weg.
Met zo’n hoge druk lever je enorm in op grip. Ik weeg 97 kilo schoon en rijd met 2,35/2,4 banden op 30 mm velgen. Bandenspanning meestal 1,8 achter en 1,6 voor. Minder als ik echt grip nodig heb.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 25 oktober 2020, 11:44 Op de weg neemt de rolweerstand iets toe (in het terrein juist af) bij lagere druk.
Maar je hebt een elektromotor, dus who cares?
Range... :wink:
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Aansluitend op dit topic. Ooit eens in 2009 geprobeerd een latex te rijden maar volgens mij iets verkeerd gedaan en het was niet zo'n succes.

Omdat ik ook emtb ben gaan rijden wil ik toch wel weer eens tubeless proberen (Levo met Roval Traverse 30mm intern). Rij nu met Conties Crossking/Raceking Protection 2.2 maar dat is me toch iets te smal. Er gaan nu Pirelli's op (Scorpion M voor en XC RC achter, prowall uitvoering) 2.4.

Wat ik me nu afvraag is welke latex (merk, type) het beste is om te gebruiken of maakt het merk niet zo veel onder het motto, latex = latex. Wat is jullie ervaring met een bepaald merk latex en waarom. Gebruik van latex is een totale blind spot in mijn kennis.

Gezien ik tegenwoordig niet heel extreme paden meer rijd (bossen in West-Brabant, soms UHR, soms Zuid-Limburg (niet Voerstreek) en soms Ardennen of Moeselvallei en eens per jaar Salzkammergut = voornamelijk schotters), neem ik aan dat voor 29x2.4 een 75-100mL latex per band genoeg is?

Bedankt voor jullie ervaringen en adviezen... :-q
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Plaats reactie