Schroefdraad Shimano crank defect

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik heb dit ooit eerder gezien bij iemand die zijn pedaal niet goed had vastgezet. Pedaal kwam los en door het wrikken tijdens het fietsen werd het draad beschadigd. Onderweg ontdekte hij dit en we hebben dit ter plaatse kunnen "repareren" door het pedaal via de andere zijde van het crank te monteren. Zo het draad weer acceptabel gekregen en vervolgens alles weer aan de juiste kant gemonteerd. Dat laatste is wel een lapmiddel.

Edit.... tijdens het tikken een aantal post bijgekomen. Pedaal goed vastzetten is ook mijn advies. Crank op 9 uur zetten, achterrem inknijpen en met een fatsoenlijke sleutel het pedaal vastzetten (naar onder duwen).
Laatst gewijzigd door Hilhoven op za 24 oktober 2020, 19:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Maurice..
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 24 oktober 2020, 17:43

Knakworstkweker schreef: za 24 oktober 2020, 19:32 Aanhaalmoment heeft geen reet te maken met dit soort beschadigingen, aanhaalmoment is een extra slagje op het eind van de gang/ draad.

Handvast is eerder te los dan te vast, maar omdat het probleem nu al 2 keer is voorgevallen lijkt me het waarschijnlijker dat het komt door een te zware belasting of excessieve krachten.

Als een draadgang scheef trekt zal altijd het deel wat nu beschadigd is ook schade krijgen (begin van de draad en einde van de draadgang.

Ik vind het een beetje een vreemd verhaal, met name omdat het rechts niet voorkomt.

Zeg eens eerlijk, hoe vaak raakt je linkerpedaal de grond/ stoeprand/ boomwortel/ obstakel t.o.v. de rechterkant?
Staat de fiets ooit op een (oud model) fietsendrager? Twinnyload heeft een model gehad waarbij de trapper met de crank werd geklemd maar ook steunde op het pedaal.
Als er dan veel rijwind op staat zal dat ook niet helpen en daar staat altijd de linkercrank in.
Ik ben zéér zuinig op de bike. Sterker nog: op een kort bospad na nog nooit offroad geweest. Nooit vervoerd op een auto en zeker niets geraakt. Dat maakt het zo raar. De huidige schade is gekomen door letterlijk totaal 2 uur op verharde weg gereden.
Maurice..
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 24 oktober 2020, 17:43

void schreef: za 24 oktober 2020, 19:41
Knakworstkweker schreef: za 24 oktober 2020, 19:32 Aanhaalmoment heeft geen reet te maken met dit soort beschadigingen
Installeer uw pedalen handvast en controleer na 3 ritten.
Het linker pedaal draait gek genoeg rechtsom vast. Als het er handvast in zet trap je het toch zo los? (ik ben een n00b)
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Maurice.. schreef: za 24 oktober 2020, 19:53
void schreef: za 24 oktober 2020, 19:41

Installeer uw pedalen handvast en controleer na 3 ritten.
Het linker pedaal draait gek genoeg rechtsom vast. Als het er handvast in zet trap je het toch zo los? (ik ben een n00b)
vanaf de binnenzijde of de buitenzijde van de crank af gezien?
(Dus inbussleutel of sleutel 15/16/17)
Knakworstkweker

dan blijft het loslopen van de pedaal over
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het linker pedaal draait gek genoeg rechtsom vast. Als het er handvast in zet trap je het toch zo los? (ik ben een n00b)
Linker pedaal linksom vast, rechter pedaal rechtsom vast.
Als jij je linker pedaal rechtsom vast draait, dan heb je daar dus een rechter pedaal.
Als.je dat in links schroefdraad draait, dan gaat de boel wel stuk.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op za 24 oktober 2020, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Het linkerpedaal draait rechtsom vast 😳😳😳....
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Tenzij hij rechtsom vanaf de binnenzijde bedoeld...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien kijkt hij vanaf de binnenkant, inbus ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat zeg ik ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik las ergens multitool, dus inbus.
En dan is het heel lastig om het pedaal vast genoeg te draaien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

:bier: tijd voor opheldering. Ik neem nog een Chouffe
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

ThaSingleTrackMastah schreef: za 24 oktober 2020, 20:09 Ik las ergens multitool, dus inbus.
En dan is het heel lastig om het pedaal vast genoeg te draaien.
En dan draai je het linker pedaal rechtsom vast... als je door het frame heen kijkt :lol:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Maurice.. schreef: za 24 oktober 2020, 18:24
Afbeelding
Afbeelding
Is dit het pedaal in kwestie? Want die heeft gewoon linkse draad.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

ThaSingleTrackMastah schreef: za 24 oktober 2020, 20:09 Ik las ergens multitool, dus inbus.
En dan is het heel lastig om het pedaal vast genoeg te draaien.
Precies, of je moet een heel lange imbussleutel hebben waar je zonodig nog met een ringsleutel de hefboomwerking vergroot. Een goede pedaalsleutel is toch wel zo handig.
Plaats reactie