Matig schakelen XT 9-speed op kleine kransjes: clutch of Di2?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Al jaren hebben we op de mtb-tandem last van matig schakelen van een XT 9-speed derailleur (XT-M772). Vooral bij de kleinere kransjes is het vaak 'hit or miss' en moet ik wat 'rommelen' met de shifter (XT) om de ketting op het juiste kransje te krijgen. Er zit een doorlopende buitenkabel op de fiets, als ik het goed heb standaard Shimano. Hang ik de fiets op de reparatiestandaard dan verloopt het schakelen naar de kleinere kransjes meestal goed maar ook daar zie je wat hapering bij kleinere kransjes, ook na het smeren van de binnenkabel en van alle draaipunten op de derailleur. Op onze andere tandem met SRAM X0 derailleur uit 2007 en X.9 shifters uit 2003 gaat het schakelen op alle kransjes feilloos.

Het lijkt erop dat de veerspanning van de XT772 in combinatie met de kabellengte te gering is. Zou een derailleur met clutch (dus minimaal 10-speed) dit probleem oplossen? Overgaan op 10 of 11-speed is gezien de onderdelenvoorziening waarschijnlijk toch al slim maar als dat het schakelprobleem niet oplost kunnen we die centen beter in de zak houden. Anderzijds lonkt Di2 ook wel :tong
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sram derailleurs uit die tijd hebben een sterkere veer dan Shimano's, èn Sram gebruikte de 1:1 ratio waardoor Shimano inderdaad gevoeliger is voor dit soort "storingen".
Ik denk dat overstappen naar een derailleur met meer veerspanning (in het parallelogram natuurlijk) wel verbetering zal geven, wat jullie tandem met Sram derailleur ook al laat zien. Je kunt dus ook bij 9-speed blijven maar naar Sram overstappen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De veer die de ketting spant is een andere dan de veer die de derailleur naar de kleinste kransjes trekt.
Dus van die veer en de bijbehorende clutch hoef je niets te verwachten.

Een paar dingen.
De derailleur kan een tik hebben gehad, waardoor de beweging naar de kleinste kransjes op wat meer weerstand stuit.
En in die positie is de veer juist het slapst.

Je zegt dat je de kabel hebt gesmeerd.
Vet of olie plakt, en de extra lange doorlopende buiten kabel geeft dus extra oppervlak waar binnen en buitenkabel aan elkaar kunnen plakken.
Er ontstaat een soort rebound demping op de veer van je derailleur. Dus juist de beweging naar de kleinste kransjes wordt gedempt, want de veerspanning is in die posities het kleinst.
De kabel kan gewoon droog worden gebruikt, en evt. smeren alleen met het heel dunne olie. Bijv Magura Royal Blood.
Zeker geen vet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

ThaSingleTrackMastah schreef: za 24 oktober 2020, 23:52 De veer die de ketting spant is een andere dan de veer die de derailleur naar de kleinste kransjes trekt.
Dus van die veer en de bijbehorende clutch hoef je niets te verwachten.

Een paar dingen.
De derailleur kan een tik hebben gehad, waardoor de beweging naar de kleinste kransjes op wat meer weerstand stuit.
En in die positie is de veer juist het slapst.

Je zegt dat je de kabel hebt gesmeerd.
Vet of olie plakt, en de extra lange doorlopende buiten kabel geeft dus extra oppervlak waar binnen en buitenkabel aan elkaar kunnen plakken.
Er ontstaat een soort rebound demping op de veer van je derailleur. Dus juist de beweging naar de kleinste kransjes wordt gedempt, want de veerspanning is in die posities het kleinst.
De kabel kan gewoon droog worden gebruikt, en evt. smeren alleen met het heel dunne olie. Bijv Magura Royal Blood.
Zeker geen vet.
Dank voor de suggesties, die ga ik eens nalopen. Wellicht is een nieuwe kabel vooralsnog de beste oplossing. Heb je wellicht suggesties wat de lichtst functionerende binnen-/buitenkabelcombinatie is? Dan kan ik het gelijk goed doen. Jagwire heb ik ooit met kabelschijfremmen gebruikt en dat werkte super. Overigens lijkt overgaan op 3x11 mij ook wel wat. Ik heb nooit ruzie met de voorderailleur maar in 11-speed kan er bijv. een 11-40 cassette op. Vooraan zoiets als 24-34-44 en gaan!
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

kermit schreef: za 24 oktober 2020, 22:30 Sram derailleurs uit die tijd hebben een sterkere veer dan Shimano's, èn Sram gebruikte de 1:1 ratio waardoor Shimano inderdaad gevoeliger is voor dit soort "storingen".
Ik denk dat overstappen naar een derailleur met meer veerspanning (in het parallelogram natuurlijk) wel verbetering zal geven, wat jullie tandem met Sram derailleur ook al laat zien. Je kunt dus ook bij 9-speed blijven maar naar Sram overstappen.
Aan die variant had ik nog niet gedacht :o . Vraag is wel of er nog ergens 9-speed SRAM te koop is - suggesties? Ik zit trouwens ook aan 3x11 te denken, zie mijn reactie op ThaSingleTrackMastah.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

En je derailleur pad (laten) richten :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met 11-speed hou je dezelfde kabel lengte, dus daar moet je nu al kritisch naar kijken.
Ik heb altijd goede ervaring met de standaard Shimano kabels.
Zodoende nooit Jagwire ofzo geprobeerd.
Je kan je derailleur eens loshalen en voelen of het dan soepel beweegt.
Is een 9 speed ketting niet sterker dan een 11-speed?
Lijkt me bij een tandem wel belangrijk.
Of een 8-speed ebike groep?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 25 oktober 2020, 14:20 Met 11-speed hou je dezelfde kabel lengte, dus daar moet je nu al kritisch naar kijken.
Ik heb altijd goede ervaring met de standaard Shimano kabels.
Zodoende nooit Jagwire ofzo geprobeerd.
Je kan je derailleur eens loshalen en voelen of het dan soepel beweegt.
Is een 9 speed ketting niet sterker dan een 11-speed?
Lijkt me bij een tandem wel belangrijk.
Of een 8-speed ebike groep?
De soepelheid van de derailleur heb ik al geprobeerd en gevoelsmatig lijkt die goed en gelijkmatig te lopen. De kabel 'solo' lijkt ook soepel te lopen maar het kan natuurlijk best zijn dat een compleet nieuwe kabelset duidelijk lichter loopt waardoor het geheel weer beter schakelt.
Wat die sterkte betreft: ja, een 9-speed zal inherent sterker zijn maar ik weet van USA-tandemrijders die veel serieuzere mtb-parcoursen rjiden dan wij (en met meer kracht ....... :tong ) dat 11-speed heel blijft. Daarom zou ik het wel aandurven. Dan wordt de keuze in cassettes ook groter. Met 9-speed is 11-34 nog in XT of vergelijkbaar te krijgen. 11-36 bestaat ook maar dat is allemaal lage kwaliteit. 11-40 in 11-speed lijkt mij prettig om meer spreiding te hebben, met name bij het rijden op het middenblad - uitgaande van 3x11. Heerlijk, die luxe problemen :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor jullie tandem zou ik nog wel een izgst -zou ook zgan kunnen zeggen- verkerende 9-speed X0 hebben... :wink:
Lange kooi type, dus geschikt voor 3x.
Een shifter heb ik er helaas niet bij maar heb je wel nodig want een Shimano shifter werkt er niet mee.

3x11 is ook prima natuurlijk, ik heb een tijd met 2x11 gereden en dan heb je èn veel bereik en niet te grote stappen (die 44 is met mijn afwezige power zinloos :oops: :D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Dank voor alle adviezen. Vanavond eerst maar eens de 4 mm kabel vervangen door een 5 mm exemplaar met dezelfde binnenkabel. Daarvoor moest er wel even een vijl door de kabeldoorvoerpunten :tong . Op de montagestandaard leek het schakelen naar de kleinste kransjes duidelijk beter te gaan dan voorheen. Hopelijk dit weekend even de tijd om te testen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Oude kabel + b tension niet 100%, geeft mn op de kleinste kransjes problemen.

Is het dat niet, dan ms derriepad krom
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

dubbelop schreef: vr 6 november 2020, 00:00 Dank voor alle adviezen. Vanavond eerst maar eens de 4 mm kabel vervangen door een 5 mm exemplaar met dezelfde binnenkabel. Daarvoor moest er wel even een vijl door de kabeldoorvoerpunten :tong . Op de montagestandaard leek het schakelen naar de kleinste kransjes duidelijk beter te gaan dan voorheen. Hopelijk dit weekend even de tijd om te testen.
En die 5 mm-kabel blijkt dus te werken. Het is nog geen SRAM X.0 (die schakelt "harder") maar het gaat vele malen beter dan voorheen, ook op de kleine kransjes. Schakelen gaat ook merkbaar lichter dus moest vandaag even wennen aan de benodigde kracht :P
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

kermit schreef: zo 25 oktober 2020, 19:01 Voor jullie tandem zou ik nog wel een izgst -zou ook zgan kunnen zeggen- verkerende 9-speed X0 hebben... :wink:
Lange kooi type, dus geschikt voor 3x.
Een shifter heb ik er helaas niet bij maar heb je wel nodig want een Shimano shifter werkt er niet mee.
Laat die XO maar doorkomen 👍 - het blijft toch rommelig met de XT. Shifter ligt vast nog wel bij iemand in de rommelbak :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb je een pb-tje gestuurd ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie