Van 2 naar 4 cilinder remklauwen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 30 oktober 2020, 15:45
PaneVino schreef: vr 30 oktober 2020, 12:26 Allemaal goede tips ... maar ik zou wel 1 nuance willen maken. 1 'dingetje' wordt mijn inziens vergeten: het gewicht van de berijder.

Zwaardere jongens, zoals ondergetekende, hebben eerder profijt van de betere remkracht en minder heet worden van 4-zuiger klauwen. Dus ben je 90-100+ kg ... dan kan het, uiteraard mede afhankelijk van waar je het meeste rijdt, wat je rijdt en hoe je rijstijl is, best wel een goeie optie zijn.
Rem op de doorsnee nederlandse route eens hard, tot stilstand. Voel dan aan je remschijven. Zolang je niet boven op het 3LP of de St Pitersberg woont kan je ze gerust met blote handen vastpakken.
Ook bij 100kg.

Als TS meer remkracht of uithoudingsvermogen zoekt, dan kan hij de 180 schijf achter monteren, en voor een 203mm.
De 4 zuiger optie bewaren we dan tot zn 1e transalp.
Laten we het verschil even helder houden tussen remkracht en warmteontwikkeling.

Remkracht kun je ook in Nederland gebruiken als je maximale stopping power nodig hebt (veel gewicht/snelheid/steile helling)

Warmteontwikkeling krijg je wanneer je langdurig moet remmen bij een lange afdaling.

Het eerste staat 100% los van het tweede. Alleen is het zo dat de oplossing voor beide vaak hetzelfde is, namelijk 4-zuiger en grotere schijven.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Mark, als je een noodstop maakt en ook maar een klein beetje kunt remmen wordt je achterwiel zo licht dat je met een 16mm "schijf" al de boel blokkeert ;-)

Zelf ooit met de motor meegemaakt, Schotse boer met paardentrailer achter z'n Landrover draait ineens af. Prima, alleen kwam ik net met een kleine 100km/h aan rijden om hem in te halen :evil: :o
Dus reflex-nood-remactie, helaas toch met (gelukkig niet al te heftige) botsing tot gevolg. Mijn broer reed achter me en zat dus eerste rang, zijn commentaar nadien: "je remde best hard, ik zag je achterwiel boven het asfalt zweven" :D
In die situatie blokkeert je achterwiel met elke rem, hoe slecht die ook is ;-)


Maar er zijn natuurlijk andere/meerdere redenen dan maximaal over te brengen remkracht om groter te gaan, wat ik dus ook gedaan heb.
Sterker nog, ik ben voorstander van grotere schijven. Imo hebben 160mm schijven niets te zoeken op een mtb zodra je iets anders gaat doen dan Hollandse boscrossrondjes...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

kermit schreef: vr 30 oktober 2020, 16:26 @Mark, als je een noodstop maakt en ook maar een klein beetje kunt remmen wordt je achterwiel zo licht dat je met een 16mm "schijf" al de boel blokkeert ;-)

Zelf ooit met de motor meegemaakt, Schotse boer met paardentrailer achter z'n Landrover draait ineens af. Prima, alleen kwam ik net met een kleine 100km/h aan rijden om hem in te halen :evil: :o
Dus reflex-nood-remactie, helaas toch met (gelukkig niet al te heftige) botsing tot gevolg. Mijn broer reed achter me en zat dus eerste rang, zijn commentaar nadien: "je remde best hard, ik zag je achterwiel boven het asfalt zweven" :D
In die situatie blokkeert je achterwiel met elke rem, hoe slecht die ook is ;-)
Juist als je niet goed remt. Zodra je achterwiel lost komt gaat ook de controle achteruit en ook de hoeveelheid remkracht (meer rubber op de weg is meer controle en meer remkracht).
Als je je gewicht tegendrukt (naar achteren toe) dan kun je maximaal remmen met beiden wielen en binnen no-time stil staan, ook met een motor.
kermit schreef: vr 30 oktober 2020, 16:26 Maar er zijn natuurlijk andere/meerdere redenen dan maximaal over te brengen remkracht om groter te gaan, wat ik dus ook gedaan heb.
Sterker nog, ik ben voorstander van grotere schijven. Imo hebben 160mm schijven niets te zoeken op een mtb zodra je iets anders gaat doen dan Hollandse boscrossrondjes...
Haha, ja he, maar eigenlijk op de weg ook niet. Heb weleens noodstops gezien van wielrenners dat ik me verbaasde over hun remweg...
Ik heb op mijn enduro ook 180mm schijven zitten, maar inderdaad eigenlijk is dat ook al te klein (met Shimano Zee remmen), alleen dat kwam toevallig zo uit.
Teveel remkracht kan dan ook weer resulteren in minder goede modulatie, maar dit is ook zeker merk / type rem / remblokken afhankelijk....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef: vr 30 oktober 2020, 16:39 Juist als je niet goed remt. Zodra je achterwiel lost komt gaat ook de controle achteruit en ook de hoeveelheid remkracht (meer rubber op de weg is meer controle en meer remkracht).
Als je je gewicht tegendrukt (naar achteren toe) dan kun je maximaal remmen met beiden wielen en binnen no-time stil staan, ook met een motor.
Altijd al gedacht dat die MotoGP rijders prutsers waren... .


Hoe verder je achterover hangt om maar druk op het achterwiel te krijgen, hoe meer remkracht je op het voorwiel kunt zetten. Als dat 100% is, dan rem je maximaal. En dan heeft achter dus 0%. En hoe verder je dus achterover hangt, hoe hoger die 100% remKRACHT kan zijn.

Je achterrem heeft in principe alleen de functie om de fiets te sturen. Of natuurlijk bij het stunten.



Maar goed, voor TS: wat Makkelijk zegt: grotere schijven zijn vele malen effectiever.

Grote schijven met 4-pots klauwen zijn natuurlijk nog beter :winkie:


Remkracht kun je nooit genoeg hebben!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Heeft de TS nou MT4 remmen?

Nou heb ik zelf geen ervaring met de MT4, maar de MT8 (180/160) op mijn Epic heeft mij met 90-100kg echt nooit in de steek gelaten, ook niet in het buitenland (Alpen, Dolemieten, etc) op langere afdalingen.

Heb op mn andere fiets de MT5 (180/180 en soms 203/180) met 4 zuigers, die zijn echt veel krachtiger, maar in NL brengen die mij als ik eerlijk ben niets extra's t.o.v. de MT8, maar ja die fiets is ook niet echt voor NL bedoeld. De MT8 met 2 zuigers zijn ook gewoon super krachtige remmen en in NL meer dan voldoende.

Goed ontlucht moet het uitgangspunt zijn.... goede remblokjes, frisse en schone remschijven en absoluut goed inremmen, moet ook bij de MT4 een fijn resultaat en krachtige remmen geven lijkt mij.

Grotere schijven kan en is altijd lekker, maar als je nu in NL het gevoel hebt iets te missen met 180/160 is er m.i. al iets anders niet in orde.

Tenzij de MT4 prut is en niet vergelijkbaar met de remkracht van de MT8 natuurlijk :winkie:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Monteer metalen blokken ipv organisch als je meer remkracht wel. Piept soms wel meer maar de remkracht is beduidend groter. Dit geldend voor Shimano remmen waar ik onlangs de blokken voor verving van organisch naar metaal.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

kermit schreef: vr 30 oktober 2020, 13:22 Gewoon uitproberen, de keus is werkelijk enorm.
Van origineel tot goedkope Ali-blokjes en dure blokken van merken als Koolstop en Trickstuff.

Organic voor en metal achter doe ik wel altijd, maar dat is vooral vanwege de hittebestendigheid van metal zoals ik al zei. Ik gebruik gewoon originele blokken (Shimano in mijn geval) en die doen het goed en gaan lang mee dus geen reden om over te stappen.

Ik heb wel hele goede reviews gelezen over een specifiek type van Trickstuff, maar welke dat nou precies was...
Trickstuff blokken zijn eigenlijk niet duurder dan de originele blokken, en ik denk dat jij de Trickstuff Power+ bedoelt.

Wat betreft de 4 zuiger remmen en grote remschijven; soms moet je het gewoon doen omdat het kan en ook nog mooi staat 😁.

Zelf ben ik 110kg+ en rij ik met 4 pots remklauwen en 2x203mm remmen. Op beide fietsen. Pure overkill in NL, maar het remt zo lekker en het staat zo mooi 😁.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jurriaan schreef: vr 30 oktober 2020, 18:26 Monteer metalen blokken ipv organisch als je meer remkracht wel. Piept soms wel meer maar de remkracht is beduidend groter. Dit geldend voor Shimano remmen waar ik onlangs de blokken voor verving van organisch naar metaal.
Je zou zelfs nog kunnen mixen met beide pads.

https://bike.shimano.com/en-US/informat ... to-kn.html
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Resin/organisch verglaast sneller als het heet wordt en het gaat dan ook hars uitzweten.
Dus fading en daarna is de remkracht blijvend minder.
Tot die tijd remt het wel iets beter (en in de nattigheid stiller) dan metal/sintered.
Maar als je in omstandigheden gaat rijden waar je grotere schijven gaat gebruiken vanwege betere koeling, dan is het verstandig helemaal op metal/sintered over te stappen. Alsof je voorrem niet warm zou worsen in de Alpen.

Metal/sintered is ook beter bestand tegen de schurende werking van nat zand, een groot voordeel in de Ned.winters.
Helas is het zand in Nijmegen een stuwwal uit de ijstijd, dus scherp, zodat ook metal daar smelt als sneeuw voor de zon.

Als je alles op een hoop veegt is er dan in mijn beleving geen reden meer om nog resin/organisch te kiezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dice Oldskool schreef: za 31 oktober 2020, 06:02
Jurriaan schreef: vr 30 oktober 2020, 18:26 Monteer metalen blokken ipv organisch als je meer remkracht wel. Piept soms wel meer maar de remkracht is beduidend groter. Dit geldend voor Shimano remmen waar ik onlangs de blokken voor verving van organisch naar metaal.
Je zou zelfs nog kunnen mixen met beide pads.

https://bike.shimano.com/en-US/informat ... to-kn.html
Net wat ik bedacht vandaag nadat ik de nadelen ondervond van aan/ uit van metal blokken in de voorrem. Zo ie zo voor spelen in het terrein vind ik dat aan/ uit minder. Is bij deze remmen ook sterker dan bij de vorige Deore remset die ik had.
Genoeg te fine tunen.
Plaats reactie