Laten we het verschil even helder houden tussen remkracht en warmteontwikkeling.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 30 oktober 2020, 15:45Rem op de doorsnee nederlandse route eens hard, tot stilstand. Voel dan aan je remschijven. Zolang je niet boven op het 3LP of de St Pitersberg woont kan je ze gerust met blote handen vastpakken.PaneVino schreef: ↑vr 30 oktober 2020, 12:26 Allemaal goede tips ... maar ik zou wel 1 nuance willen maken. 1 'dingetje' wordt mijn inziens vergeten: het gewicht van de berijder.
Zwaardere jongens, zoals ondergetekende, hebben eerder profijt van de betere remkracht en minder heet worden van 4-zuiger klauwen. Dus ben je 90-100+ kg ... dan kan het, uiteraard mede afhankelijk van waar je het meeste rijdt, wat je rijdt en hoe je rijstijl is, best wel een goeie optie zijn.
Ook bij 100kg.
Als TS meer remkracht of uithoudingsvermogen zoekt, dan kan hij de 180 schijf achter monteren, en voor een 203mm.
De 4 zuiger optie bewaren we dan tot zn 1e transalp.
Remkracht kun je ook in Nederland gebruiken als je maximale stopping power nodig hebt (veel gewicht/snelheid/steile helling)
Warmteontwikkeling krijg je wanneer je langdurig moet remmen bij een lange afdaling.
Het eerste staat 100% los van het tweede. Alleen is het zo dat de oplossing voor beide vaak hetzelfde is, namelijk 4-zuiger en grotere schijven.