Ik heb een Rockshox Judy Silver TK solo air van 100 mm en ik zag dat de travel vergroot kan worden naar 120 mm.
Ik wil deze vork tijdelijk plaatsen op een fiets die die langere travel standaard nodig heeft.
Wordt de Judy ook fysiek langer of blijft hij/zij na omzetting naar 120 mm travel even lang? In het laatste geval heeft de omzetting naar 120 mm toch geen zin omdat de frame geometrie de lengte van een 'standaard' 120 mm vork nodig heeft?
Voor de taalpuristen; het spijt maar ik weet niet hoe je 'fork travel' in het Nederlands zegt, veerbereik o.i.d.?
Vergroten vork travel -> langere vork?
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Travel = veerweg .
Ja de vork wordt langer, je ziet dat ook aan de hoeveelheid cm's zichtbare stanchions (probeer die maar eens te vertalen )
Ja de vork wordt langer, je ziet dat ook aan de hoeveelheid cm's zichtbare stanchions (probeer die maar eens te vertalen )
- Downtherabbithole
- All rounder
- Berichten: 117
- Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
- Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq
Als je de veerweg 20mm groter maakt, wordt je vork 20mm langer.
Vorkboeren noemen die totaalmaat axle to crown, wij hebben het over inbouwhoogte.
http://tommatchakcycles.blogspot.com/20 ... -fork.html
Vorkboeren noemen die totaalmaat axle to crown, wij hebben het over inbouwhoogte.
http://tommatchakcycles.blogspot.com/20 ... -fork.html
Qua Patet Orbis
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Wij zeiden altijd binnenpoten, en buitenpoten tegen de lowers.Jamis Diablo schreef: ↑vr 30 oktober 2020, 12:12 Travel = veerweg .
Ja de vork wordt langer, je ziet dat ook aan de hoeveelheid cm's zichtbare stanchions (probeer die maar eens te vertalen )
(Eigenlijk zeg ik dat nog steeds vaak, ben niet zo van de verengelsing van onze taal).
Overigens, het zit er dik in dat je voor die veerweg aanpassing een andere airshaft nodig hebt.
Volgens mij is de Nederlandse term daarvoor nog steeds half Engels: luchtcartridge
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Luchtpijp?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ontzettend bedankt, ik ben weer verder. Dat van die airshaft zal ik nazoeken en straks lekker prutsen om de travel te vergroten.
P.S. Sorry, maar even geen taalpurisme; Spreek Engels thuis dus dat maakt NL taalpurisme nog puristischer.
P.S. Sorry, maar even geen taalpurisme; Spreek Engels thuis dus dat maakt NL taalpurisme nog puristischer.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Das een airchamber toch?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ja, maar in theorie is het hetzelfde
Je kan het ook letterlijk vertalen dan is het luchtschacht en dat is voor nederlandse (technische) begrippen niet echt verhelderend.
Je kan het ook letterlijk vertalen dan is het luchtschacht en dat is voor nederlandse (technische) begrippen niet echt verhelderend.
Nog even een vraag; Het enige wat ik moet doen is het luchtvering gedeelte van de Judy via de bovenkant verwijderen, een rubber spacer verwijderen, en weer monteren.
Echter, na terugplaatsen van de luchtkamer moet er 5ml olie op gedaan worden.
Ik heb de topics en het advies van thamastah over olie gelezen, maar het is me niet 100% duidelijk of ik 5ml 5w40 motorolie op de luchtkamer kan spuiten of dat het toch weer iets exotisch van 10 euro per ml moet zijn.
P.S. Op die locatie komt die 5ml olie wel in aanraking met de kunststof top (en seal?) van de luchtkamer.
Echter, na terugplaatsen van de luchtkamer moet er 5ml olie op gedaan worden.
Ik heb de topics en het advies van thamastah over olie gelezen, maar het is me niet 100% duidelijk of ik 5ml 5w40 motorolie op de luchtkamer kan spuiten of dat het toch weer iets exotisch van 10 euro per ml moet zijn.
P.S. Op die locatie komt die 5ml olie wel in aanraking met de kunststof top (en seal?) van de luchtkamer.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Had je de service manual al bekeken? Daar staat precies in wat je nodig hebt aan olie. En hoe je er bij komt.alwinvrm schreef: ↑do 12 november 2020, 09:55 Nog even een vraag; Het enige wat ik moet doen is het luchtvering gedeelte van de Judy via de bovenkant verwijderen, een rubber spacer verwijderen, en weer monteren.
Echter, na terugplaatsen van de luchtkamer moet er 5ml olie op gedaan worden.
Ik heb de topics en het advies van thamastah over olie gelezen, maar het is me niet 100% duidelijk of ik 5ml 5w40 motorolie op de luchtkamer kan spuiten of dat het toch weer iets exotisch van 10 euro per ml moet zijn.
P.S. Op die locatie komt die 5ml olie wel in aanraking met de kunststof top (en seal?) van de luchtkamer.
Ik heb heb de shock afgelopen weekend ook uit elkaar gehad om de spacer te verwijderen en je zal sowieso de lower leg compleet moeten verwijderen.
De spacer zit namelijk vast gelikt aan de shaft guide en die zit vast aan de inner tube.
Ik heb er 15wt in gedaan deze wordt ook voor geschreven.
Ik heb hem gelijk ook geïnspecteerd en kwam ook metaal schilvers tegen, ik denk dat dat van het gieten is van de tubes.
Daarna heb ik alles volgens voorschriften weer gemonteerd en ingevet.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Voor 15W kan je ook ATF gebruiken.
(Dextron)
(Dextron)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Nee, de luchtkamer is het effectieve deel van de binnenpoot. De airshaft is de “luchtas” in principe een as met zuiger. De zuiger sluit de luchtkamer in de binnenpoot af.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Ja, althans het relevante stukje manual. Daar hebben ze het over red grease and butter voor de zuiger, maar dat bedoel ik dus nietTPeer schreef: ↑do 12 november 2020, 11:59Had je de service manual al bekeken? Daar staat precies in wat je nodig hebt aan olie. En hoe je er bij komt.
Ik heb heb de shock afgelopen weekend ook uit elkaar gehad om de spacer te verwijderen en je zal sowieso de lower leg compleet moeten verwijderen.
De spacer zit namelijk vast gelikt aan de shaft guide en die zit vast aan de inner tube.
Ik heb er 15wt in gedaan deze wordt ook voor geschreven.
Ik heb hem gelijk ook geïnspecteerd en kwam ook metaal schilvers tegen, ik denk dat dat van het gieten is van de tubes.
Daarna heb ik alles volgens voorschriften weer gemonteerd en ingevet.
en ik ben een sukkel want er moet 2ml van 5 weight olie op. Verkeerd gelezen. Ik heb dus toevallig 5 / 40 motor olie, nu maar hopen dat ik dat kan gebruiken.
Ik zie niks over lower leg removal. Heb jij ook een Judy Silver trouwens, misschien een andere vork?
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Thanks thamastah,
Trouwens , hoe meer ik de service manual lees hoe minder ik me kan voorstellen dat de Judy Silver daadwerkelijk langer wordt (mijn doel) als ik een rubbertje van 20 mm WEGHAAL om de travel te vergroten van 100 naar 120 mm. Ik zou zeggen dat de buitenafmetingen van de vork hetzelfde blijven maar dat deze 20 mm verder ingedrukt kan worden.
Nou moet ik toegeven dat mijn kennis van vorken nul is en mijn voorstellingsvermogen derhalve weinig waarde heeft.
Maar goed, als de vork idd niet echt langer wordt, zal ik een 130mm vork gezocht advertentie plaatsen.
Trouwens , hoe meer ik de service manual lees hoe minder ik me kan voorstellen dat de Judy Silver daadwerkelijk langer wordt (mijn doel) als ik een rubbertje van 20 mm WEGHAAL om de travel te vergroten van 100 naar 120 mm. Ik zou zeggen dat de buitenafmetingen van de vork hetzelfde blijven maar dat deze 20 mm verder ingedrukt kan worden.
Nou moet ik toegeven dat mijn kennis van vorken nul is en mijn voorstellingsvermogen derhalve weinig waarde heeft.
Maar goed, als de vork idd niet echt langer wordt, zal ik een 130mm vork gezocht advertentie plaatsen.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner