Vergroten vork travel -> langere vork?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vrees niet, die wordt wel langer ;-)
Als dat spacertje nu het uitveren met 20mm belemmert en je haalt het weg.... daar kun je je vast iets bij voorstellen?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

kermit schreef: do 12 november 2020, 20:31 Vrees niet, die wordt wel langer ;-)
Als dat spacertje nu het uitveren met 20mm belemmert en je haalt het weg.... daar kun je je vast iets bij voorstellen?
You made my day!!!

En het hoeft verder geen betoog dat ik totaal niets van vorken begrijp. Daar moet wel verandering in komen en de service manual lezen is dus niet voldoende.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
TPeer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 oktober 2020, 20:45

alwinvrm schreef: do 12 november 2020, 19:41
TPeer schreef: do 12 november 2020, 11:59

Had je de service manual al bekeken? Daar staat precies in wat je nodig hebt aan olie. En hoe je er bij komt.

Ik heb heb de shock afgelopen weekend ook uit elkaar gehad om de spacer te verwijderen en je zal sowieso de lower leg compleet moeten verwijderen.

De spacer zit namelijk vast gelikt aan de shaft guide en die zit vast aan de inner tube.

Ik heb er 15wt in gedaan deze wordt ook voor geschreven.

Ik heb hem gelijk ook geïnspecteerd en kwam ook metaal schilvers tegen, ik denk dat dat van het gieten is van de tubes.
Daarna heb ik alles volgens voorschriften weer gemonteerd en ingevet.
Ja, althans het relevante stukje manual. Daar hebben ze het over red grease and butter voor de zuiger, maar dat bedoel ik dus niet

en ik ben een sukkel want er moet 2ml van 5 weight olie op. Verkeerd gelezen. Ik heb dus toevallig 5 / 40 motor olie, nu maar hopen dat ik dat kan gebruiken.

Ik zie niks over lower leg removal. Heb jij ook een Judy Silver trouwens, misschien een andere vork?
Die 5ml 5wt is voor de schuimringen. De manual is vrij onduideliijk (vond ik :D )
Ik heb zelf de Judy silver 2020 met 100mm (nu 120) travel. Dit is wel een boost uit voering.
Op youtube heeft GMBN er een filmpje over gemaakt hoe je vork uit elkaar moet https://youtu.be/F0ji4sGcCrE misschien maakt dat alles wat duidelijker.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

TPeer schreef: do 12 november 2020, 23:04
alwinvrm schreef: do 12 november 2020, 19:41 ...
Die 5ml 5wt is voor de schuimringen. De manual is vrij onduideliijk (vond ik :D )
Ik heb zelf de Judy silver 2020 met 100mm (nu 120) travel. Dit is wel een boost uit voering.
Op youtube heeft GMBN er een filmpje over gemaakt hoe je vork uit elkaar moet https://youtu.be/F0ji4sGcCrE misschien maakt dat alles wat duidelijker.
Dat filmpje is duidelijk voor de onderkant, bedankt.

Ik heb precies dezelfde vork. Ik krijg van de manual de indruk dat als je de travel wil verlengen je alleen aan het luchtvering gedeelte (linkerkant) van de vork hoeft te werken. Ik stelde mijzelf de vraag hoe weet de rechter poot dan dat hij 20mm meer travel heeft :( ?

Mijn vork is bijna nieuw en ik heb niet zoveel zin om een complete service te doen als dat niet strikt noodzakelijk is als ik alleen de travel wil verlengen; ik wil niet te hard van stapel lopen en straks een vork in stukjes hebben liggen zodat ik niet kan fietsen en ik moet dan weer wachten op een service set of een gesloopt onderdeeltje dat ook geld kost.

Denk je dat je de travel kan verlengen door alleen de luchtkamer er uit te halen? Ik kijk dan naar pagina 39-40 van de service manual.

https://www.servicearchive.sram.com/sit ... ev_a_0.pdf

EDIT; TWEEDE AHA MOMENT VAN DE DAG, SORRY BEN EEN BEETJE LANGZAAM: Geen keuze dus omdat de shaft vast geschroefd zit aan de bottom leg (had je al geschreven). Ik had nog niet door dat het algemene hoofdstuk in het begin van de manual 'lower leg removal ..." het begin is van al het sleutelen; wordt dus een service set bestellen.
Laatst gewijzigd door alwinvrm op vr 13 november 2020, 00:32, 2 keer totaal gewijzigd.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

5w en 5w40 is iets anders.
5w40 is warm 5w, maar koud, dus in je vork, 40w.
Dus 8x zo dik.
Maar het ligt ook aan de plek waar je het gaat gebruiken.
In je demper kan dat niet, maar als het alleen is voor de smering van de vilten ringen bij de seals, dan maakt die dikte niet zoveel uit.
Maar dan kan je daar ook de 15w (ATF Dextron automaterialenhandel) gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
TPeer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 oktober 2020, 20:45

alwinvrm schreef: vr 13 november 2020, 00:13
Dat filmpje is duidelijk voor de onderkant, bedankt.

Ik heb precies dezelfde vork. Ik krijg van de manual de indruk dat als je de travel wil verlengen je alleen aan het luchtvering gedeelte (linkerkant) van de vork hoeft te werken. Ik stelde mijzelf de vraag hoe weet de rechter poot dan dat hij 20mm meer travel heeft :( ?

Mijn vork is bijna nieuw en ik heb niet zoveel zin om een complete service te doen als dat niet strikt noodzakelijk is als ik alleen de travel wil verlengen; ik wil niet te hard van stapel lopen en straks een vork in stukjes hebben liggen zodat ik niet kan fietsen en ik moet dan weer wachten op een service set of een gesloopt onderdeeltje dat ook geld kost.

Denk je dat je de travel kan verlengen door alleen de luchtkamer er uit te halen? Ik kijk dan naar pagina 39-40 van de service manual.

https://www.servicearchive.sram.com/sit ... ev_a_0.pdf

EDIT; TWEEDE AHA MOMENT VAN DE DAG, SORRY BEN EEN BEETJE LANGZAAM: Geen keuze dus omdat de shaft vast geschroefd zit aan de bottom leg (had je al geschreven). Ik had nog niet door dat het algemene hoofdstuk in het begin van de manual 'lower leg removal ..." het begin is van al het sleutelen; wordt dus een service set bestellen.
Je hebt er geen service set voor nodig. ik heb alleen 15wt gehaald bij de winkel. IK heb nog genoeg over :P

IK heb hem 2 keer open gehad omdat ik ook dacht dat je hem via de luchtkamer er uit kan halen maar dat lukte niet.
Dus ik dacht dat ik max 100mm had, dus ben ik nog eens goed in de manual gaan kijken en kwam er achter dat hij er moest zitten.
Dus de lowerleg helemaal verwijderd en daarna kon ik het hele binnen gedeelde verwijderen.
als je kijkt op pagina 15 van de manual dan zie ook dat er een retainer zit deze moet los gehaald worden om alles te kunnen verwijderen wat in de airtube zit

Het enige wat ik gebruikt heb is:
- fork pomp
- 15wt en 5 wt
- momentsleutel
- inbus
- hamer
- dop 24 of bahco
- een doek en schoonmaakspul.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

TPeer schreef: vr 13 november 2020, 12:44
alwinvrm schreef: vr 13 november 2020, 00:13 ...
Je hebt er geen service set voor nodig. ik heb alleen 15wt gehaald bij de winkel. IK heb nog genoeg over :P

IK heb hem 2 keer open gehad omdat ik ook dacht dat je hem via de luchtkamer er uit kan halen maar dat lukte niet.
Dus ik dacht dat ik max 100mm had, dus ben ik nog eens goed in de manual gaan kijken en kwam er achter dat hij er moest zitten.
Dus de lowerleg helemaal verwijderd en daarna kon ik het hele binnen gedeelde verwijderen.
als je kijkt op pagina 15 van de manual dan zie ook dat er een retainer zit deze moet los gehaald worden om alles te kunnen verwijderen wat in de airtube zit

Het enige wat ik gebruikt heb is:
- fork pomp
- 15wt en 5 wt
- momentsleutel
- inbus
- hamer
- dop 24 of bahco
- een doek en schoonmaakspul.
Super bedankt, jouw ervaring bespaart mij een hoop frustratie en de vork tig keer uit elkaar halen! Als je niet al een aardig idee hebt hoe een vork precies werkt, is de manual idd onsamenhangend. Maar die manual geeft natuurlijk detail info voor pro's die het al weten.

Ik houd je op de hoogte hoe het gaat. Ik moet eerst nog die 15w vinden. Bij scooterzaak geweest, daar hadden ze 20w en een vriendelijk auto-onderdelen bedrijf gaf me voor een paar euro wat ATF olie.

Voor een fiets moet je een momentsleutel hebben waarop zowel inbus als dopsleutels passen neem ik aan; anders moet je er 2 kopen. Zo'n momentsleutel moet ik ook nog ergens vinden.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Ik volg even mee , wil graag de travel van mijn sektor vergroten van 130 naar 150 , maar nog geen sleutel ervaring met voorvoelen.
—Cube reaction TM Pro—
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb toevallig twee Sektors (Sektoren?) waarvan ik de veerweg heb aangepast. Als ik het zo lees is het vrijwel hetzelfde proces als bij die Judy. Luchtveer eruit, spacers weghalen naar keuze en weer in elkaar. Mits je airshaft inderdaad lang genoeg is en er genoeg spacers inzitten die je eruit kan halen. Zo niet moet je die vervangen voor een langer exemplaar voor jouw type vork.

De maximale travel van de demper is bij veel van dit soort vorken gelijk aan die van de binnenpoten. Bij mijn Sektor was dat maximaal 150 mm ook al werd hij verkocht met 100 mm veerweg.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Inmiddels momentsleutel, vorkvet, 5wt, en 15wt rockshox vorkolie besteld; Volgende week verder.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Oli4k schreef: za 14 november 2020, 00:56 ... Mits je airshaft inderdaad lang genoeg is en er genoeg spacers inzitten die je eruit kan halen. Zo niet moet je die vervangen voor een langer exemplaar voor jouw type vork.

De maximale travel van de demper is bij veel van dit soort vorken gelijk aan die van de binnenpoten. Bij mijn Sektor was dat maximaal 150 mm ook al werd hij verkocht met 100 mm veerweg.
Eigenlijk wilde ik de Judy op 130 mm hebben maar volgens de Rockshox manual is 120 het maximum en volgens de ontwerper van mijn nieuwe frame waren fork travels tussen 120-140 mm wel bruikbaar.

Ik zou dus ook naar een langere airshaft kunnen zoeken voor de Judy. Of dat prijstechnisch zinnig is weet ik niet; anders wordt het mettertijd een hele fork upgrade.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als je binnenpoten en je demper voor 120 mm travel gemaakt zijn kun je er geen langere airshaft in zetten om meer veerweg te krijgen. Als je demper wel zoveel slag zou hebben komen je binnenpoten voorbij de glijlagers en ga je catastrofale situaties beleven. In ieder geval gaan er dan dingen stuk. Je zou dan ook de binnenpoten (CSU) moeten vervangen maar dan kom je weer voor andere uitdagingen te staan. En het is waarschijnlijk duurder dan een nieuwe vork.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is zinniger voor een nieuwe vork te sparen in dat laatste geval. Meer veerweg met slechte demping schiet niet zo heel veel op!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

@Oli4k en Lars

Ik maak ontzettend veel domme opmerkingen maar ik leer ook ontzettend veel hier; bedankt!
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Goed punt van Lars. Misschien is investeren in betere demping zelfs zinvoller dan geld uitgeven aan meer maar minder optimale veerweg.
Plaats reactie