Vergroten vork travel -> langere vork?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

alwinvrm schreef: zo 15 november 2020, 20:32 @Oli4k en Lars

Ik maak ontzettend veel domme opmerkingen maar ik leer ook ontzettend veel hier; bedankt!
Dom zou ik het niet meteen willen noemen. Onwetend. Blijf maar roepen, dan leer je inderdaad snel :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

TPeer schreef: vr 13 november 2020, 12:44
alwinvrm schreef: vr 13 november 2020, 00:13
G, SORRY BEN EEN BEETJE LANGZAAM: Geen keuze dus omdat de shaft vast geschroefd zit aan de bottom leg (had je al geschreven). Ik had nog niet door dat het algemene hoofdstuk in het begin van de manual 'lower leg removal ..." het begin is van al het sleutelen; wordt dus een service set bestellen.
...
als je kijkt op pagina 15 van de manual dan zie ook dat er een retainer zit deze moet los gehaald worden om alles te kunnen verwijderen wat in de airtube zit
...
Die Rockshox manual is door een sadist gemaakt; ik trapte erin en dacht even dat de luchtkamer door de bovenkant eruit gehaald kon worden (zoals op de foto's het geval lijkt), toen herinnerde ik me gelukkig dat je iets schreef over een retainer.

Hoe haal je die retainer los? Het is geen schroef want hij draait vrij.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Ik ben bij de volgende stap. De retaining ring is los; gewoon met een schroevendraaier eruit pulken. Ik zal en verslagje maken, want je wordt iedere keer net op het verkeerde ben gezet, althans ik.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Ik geloof in teruggeven aan de community. Dus hieronder de manual voor verlenging van de Rockshox Judy. Zal hem ook apart posten.

Als er fouten is staan laat het even dan weten dan zal ik dingen corrigeren. Sorry is het Engels, maar dan is de manual wat universeler en makkkelijker voor mij.
Laatst gewijzigd door alwinvrm op wo 25 november 2020, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

How to increase fork travel on a 2018-2020 Rockshox Judy Silver TK 29/27.5 boost. ( This may also apply to models of the 30 Silver, Recon RL, etc.)

A. Download the manual

https://www.servicearchive.sram.com/sit ... ev_a_0.pdf

and check on page 43-44 (for the Judy Silver) whether your fork's travel is changeable and to what extent. Check the exploded view of your fork as well, so you have an idea of its components and architecture.

B. Order of basic steps (detailed manual under F. below) and stuff you will need
  • Clean the outside of the fork well; otherwise nasty little particles will enter your fork and damage its internals.
    Remove the lower legs
    Remove the air tube
    Disassamble the air tube and remove or add spacer
    Lubricate and add oil on top of air tube and install air tube
    Install and lubricate lower legs and add oil in both legs
I simply bought the correct oils from Rockshox. They were less than 5 euros each. I used Slick Kick fork grease (I like the tube), but the recommended Sram/Rockshox products are sure as good.
Correct torque values of bolts, etc. are in a table on page 8 of the manual.


Minimum tools and supplies for fork extension of Judy (for servicing you will need more)
  • 24 mm socket for the air tube cap (+ torque wrench)
    Set of hex keys
    Rubber mallet
    Fork pump
    Syringe 5ml or 10ml (pharmacy) + 10 cm plastic tube (from fish tank store)
    Rockshox 5wt suspension oil
    Rockshox 15wt suspension oil
    Fork grease
    Garage supply towels lint free
C. Watch this video to learn about lower leg removal, servicing, and installation.
https://www.youtube.com/watch?v=F0ji4sG ... e=youtu.be

E. Do some relaxation exercises and make sure not to be disturbed.

F. Detailed overview

1) Perform lower leg removal as described in pages 22-23 of the manual.
Note 1: In step 5 you have to hit the hex bolts to separate them from te damper shaft and the air tube shaft. If you clamp the fork from the steerer tube in a repair stand, it is hard to separate the parts because you are basically hitting away on one solid piece of metal. For me it worked better to hold (or clamp) the lower leg I was working on.
Note 2: You have to decide whether you want to perform further lower leg servicing as decribed in the following pages of the manual, depending on the recommended service intervals and your own sound judgement.

2) Remove the air tube top cap as described on page 40 step 1 of the manual.

3) Remove the retainer on the bottom of the air tube assembly as described on page 69 step 6.

4) Continue with the steps on page 40-41 of the manual. In step 5 you will add/remove the spacer, marked A in the manual. After step 5 you could basically start reassembling the air tube. Of course you can perform more service if you like.

5) Install, lubricate, and oil the air tube as described on pages 45-47 of the manual.

6) Install the retainer mentioned in step 3 above. I used handlebars to push the retainer back. They are the perfect size.

7) Lubricate where suggested, install the lower legs, fill both sides with oil, and reconnect the lower legs with the top part as described in the video mentioned under C. The quantities and type of oil are mentioned on pages 9-11.

8) Enjoy the ride!
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Full Floater
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 15:16
Mijn mountainbike: CHIN#3

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 13 november 2020, 00:17 5w en 5w40 is iets anders.
5w40 is warm 5w, maar koud, dus in je vork, 40w.
Dus 8x zo dik.
Maar het ligt ook aan de plek waar je het gaat gebruiken.
In je demper kan dat niet, maar als het alleen is voor de smering van de vilten ringen bij de seals, dan maakt die dikte niet zoveel uit.
Maar dan kan je daar ook de 15w (ATF Dextron automaterialenhandel) gebruiken.
Een beetje late reactie maar dit klopt niet:
5W is de dikte bij lage temperatuur, 40 is het gedrag op hoge temperatuur. 5W40 is dus uitstekend bruikbaar als alternatief voor 5W

https://www.overwegolie.nl/products/vis ... rolie-5w40
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oeps
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie