Projectje 3x10 -> 1x11/1x12

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
JanPolet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 31 december 2016, 16:49
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro 2015

Paar jaar geleden overgegaan van 3 x 10 naar 1 x 11. Cube Reaction HPA Race met Shimano xt.

Vervangen shifter xt 8000. Geweldig zowel op als af met je duim en meerdere tanden per doorhaal.
Ketting KMC
Achterderailleur xt 8000
Cassette Sunrace 11-46. Past dus gewoon op de bestaande hub. Kom ik ruim 90% van alle klimmen in Zuid-Limburg mee omhoog.
Voorblad Ali 32 NW oval. Gemonteerd op plek binnenblad. Als je fietst zie je er niets van :wink: Op mijn Cube past groter niet ivm achtervork.

Let op bij de 782 cranck heb je bcd 96 symetrisch nodig. Dit is even zoeken. De meesten die worden aangeboden zijn asysmetrisch.

Behalve voorblad alles gekocht bij Bikediscount.

Ik fiets 6,5 km naar tracks Oosterhout. Meestal op de 12 of 13. Ongeveer 25 km p/u. Met 32 x 11 met 100 tpm fiets je ruim 35 km p/u!!

Zowel cassette als voorblad zijn nog prima. Rij nu met derde ketting die ik dus wel op tijd vervang.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Linkje van mij op de vorige pagina was 96 symetrisch/vierkant.
Als je rond kiest, dan past 1 maat groter, dus 34 rond of 32 ovaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 2 november 2020, 15:37 Er zijn goede en slechte fietsenmakers.
Voor je het weet wordt de koffie duur betaald.
(door schade en schande wijs geworden)
Zelf doen mbv een (Duitse) webshop is bijna altijd goedkoper en sneller.
En je bent al zover gekomen.

Wellicht kan je die achternaaf ook nog vinden. Als je die bestelt heb je nieuwe kogeltjes, conussen, een as en een vrijloop.
De nieuwe naaf gaat de demontage vd vrijloop (bankschroef?) waarschijnlijk niet overleven, maar dat maakt niet uit.
Tjah het zou misschien wel een duur bakkie kunnen worden, anderzijds als ze je kennen en je probeert niet altijd voor een duppie op de eerste rang te zitten dan lijkt me dat je er ook een stukje service voor terug krijgt. Dat zal per LBS verschillen natuurlijk en het blijft een gokje.

Maar je bedoeld zoiets als deze bestellen?
https://www.internet-bikes.com/209234-s ... dsQAvD_BwE Dan alles eruit slopen en hergebruiken. Is zeker een optie (doe dit ook zo met enige regelmaat op het werk :lol: )

https://photos.app.goo.gl/4JBpcJ8UUMZqDwux9 Weet niet of je het kan zien maar de conussen op de as en de freehub lijken mij wel een beetje ingesleten. In de naaf (dat ding wat ingespaakt zit) zelf is niks te zien. Helaas heb ik nog niet de kennis om te beoordelen of dit "normale" slijtage is wat nog wel ff mee kan of dat dit zo ver is ingesleten dat het verstandig is om het complete zwikie te vervangen.

De (naaf?) freehub geprobeerd uit elkaar te halen, dat is niet gelukt. (als het goed is is het links schoefdraad) Heb hier ook niet de juiste tools voor. We zien wel of we daar mee verder gaan.

Ik denk dat voor mij, als ik voor de 1x12 zou gaan, de Sunrace het prima zou doen als ik de berichten mag geloven. Vooralsnog maak ik geen honderden km's per week dus als die iets sneller zou slijten dan merk ik dat toch pas veel later. Bij mij zou die optie afvallen als het bijvoorbeeld niet goed / veel minder goed zou werken kwa schakelprestaties.

JanPolet schreef: ma 2 november 2020, 16:30 Voorblad Ali 32 NW oval. Gemonteerd op plek binnenblad. Als je fietst zie je er niets van :wink: Op mijn Cube past groter niet ivm achtervork.

Let op bij de 782 cranck heb je bcd 96 symetrisch nodig. Dit is even zoeken. De meesten die worden aangeboden zijn asysmetrisch.
Jij hebt het blad gemonteerd op het binnenste blad van de 3? Ik heb hier nog heel weinig naar gekeken maar ik neem aan dat je moet letten op de kettinglijn. Ik weet niet hoe de bladen nu vast zitten maar ik ga er van uit als ik een single blad plaats op de plek waar nu het kleinste blad zit dan zou dat een andere steek hebben dan wanneer ik een single blad plaats waar het middelste blad zou zitten. En dan nog de ruimte, hoe verder naar buiten hoe groter voorblad je kan monteren natuurlijk. Ik denk wel dat ik de oude crank ga gebruiken hiervoor. De crank wil ik in de toekomst nog wel vervangen voor een slx/xt met 170mm arm lengte maar dan moet deze voor een leuk prijsje voorbij komen. Er van uit gaande dat je een crank voor zowel 10,11, alsook 12 speed kan gebruiken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De conussen van je naaf zijn gaar.
En als je ook aan de vrijloop twijfelt (die kunnen wij niet op afstand beoordelen) dan is die naaf de beste oplossing.

Het 96 bcd NW monteer je op de plek van je middenblad.
Dan is de kettinglijn ongeveer goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

hmm helaas. Ik ga voor een compleet nieuwe naaf, dan weet ik zeker dat de freehub ook spik en span is. In de conus van de naaf die nog in het wiel zit, zie ik niet dat er iets ingesleten is dus ga ik er van uit dat deze nog wel oke is (misschien een beetje naief?). Dat vervangen zie ik zo 1,2,3, niet zitten.. Daar komt bij dat losse onderdelen zoals die conussen volgens mij relatief moeilijk los te vinden zijn voor dit wat oudere spul.

Wat mij wel opviel is dat mijn oude hub FH-678 hetzelfde zou zijn al de nieuwere FM-7010. Weten jullie of dit met meer items is? zoja is hier dan makkelijk achter te komen?

Gister ook geprobeerd de hub HB-M678 aan de voorkant te bekijken maar dat is niet gelukt, eerst ff een knap steeksleuteltje op de kop tikken. De as draaide wel een stuk soepeler en zonder "hakkels". Een stuk beter als de achter hub gelukkig. Hoe dan ook zal ik hier ook wel wat aandacht aan besteden door sowieso de kogeltjes te vervangen ed mocht dat allemaal nog te bestellen zijn.

En waarschijnlijk nu ik toch bezig ben ook maar kijken hoe het zit met de trapaslagers. Maarja eerst maar wat knap gereedschap ritselen en dan zien we wel weer verder.
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Anders bestel je onderstaande set,neem ik het voorwiel van die set over :)

https://vanbon-sport.nl/bundel/4113/shi ... ielset-mtb
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

Dat word dan een 29achter wiel en 27,5 voor :tong dat wordt em niet.
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Schoonheid schreef: wo 4 november 2020, 19:14 Dat word dan een 29achter wiel en 27,5 voor :tong dat wordt em niet.
Nee idd,ze hebben wel een set in 27,5 :wink:
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

Ik heb het gezien inderdaad. dan schaf ik die aan dan neem jij het voorwiel? :P

Als ik een "nieuwe" wielset wil aanschaffen dan wil ik er wel iets op vooruit gaan. Ik heb me daar totaal nog niet in verdiept dus weet niet wat vergelijkbaar - minder goed - of beter zou zijn. Zelf heb ik een vermoeden dat deze niet veel beter zijn dan die ik al heb in deze prijsklasse dus dan zou het wellicht in de toekomst een knap 2e hands setje worden.
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

Vandaag de crank verwijderd om te kijken of er ook nog wat extra liefde moet worden gegeven aan de BB maar die 2 lagers draaien als een geolied naaimachientje. :bier:

Ook gelijk maar gekeken hoe het nou komt te zitten al er maar 1 voorblad op komt. Ik heb het grootste blad(40T) geplaatst op de plek waar "vroeger" het middelste blad zat, hierna de crank weer terug in de fiets gezet en dit paste! Klopt dit? Her en der lees ik dat een groter blad dan 34/36 meestal niet zou passen maar wellicht doe ik iets verkeerd?

Hier hoe de crank dan zit (Let niet op de voor derailleur die gaat er nog af) Mijn verwachting met de gear-calculator is dat ik een 34 of 36T tandwiel zou gaan plaatsen. Dit moet dan geen probleem zijn.

Zijn er buiten de 2 lagers van het BB nog dingen die ik zou kunnen controleren? tis denk ik verder geen rocket-science.
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

Update-tje van me projectje:

Nieuwe achternaaf besteld inclusief freehub en alles over gezet. In mijn ogen lijkt het allemaal weer soepel te lopen. Er is in de nieuwe freehub duidelijk minder speling en het ratelt een stuk lichter.
voor de ge-interesseerde een filmpje van de freehub

Ook de voornaaf onder handen gehad. Dit zag er in mijn ogen goed uit en heb alleen de kogeltjes vervangen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

In principe loopt dit ook weer soepel alleen het afstellen vind ik nog wel een dingetje. Ik heb de conussen afgesteld met het voorwiel in de vork met de snelspanner aangespannen zeg maar. Als het voorwiel eruit is is er een minimale speling voelbaar. Volgens mij is dit wel ok.

Verder de voorderrie verwijderd omdat ik sws over ga op 1x. Ik ga voor de 1x10 setup. Reden is, mocht ik hier ook prettig mee fietsen dan bespaar ik wat muntjes. Mocht ik het nix vinden heeft het maar een paar tientjes gekost :bier:

Kwa cassette word het de Shimano CS-M4100 11-46. Als ketting had ik in gedachten een KMC X10EL. Ergens op internet gelezen dat 1x10 niet prettig zou zijn voor de ketting? Kan helaas niet meer vinden waar, maar omdat deze dikker is dan een 11 of 12 speed zou deze moeite hebben met het bereik. Maar dit maakt toch nix uit? het is niet zo dat de ketting scheefer kan dan met 3x10. wellicht is de ketting van 1x10 wel vaker scheef als 3x10.
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 1 november 2020, 22:16 Als je bij 10 speed een grotere cassette kiest dan 36, dan heb je een 11 speed derailleur nodig( off.advies Shimano), of een verlengstukje.
De Goatlink is het mooiste, die vervangt het bovenste stukje van je Shimano derailleur.
Dat verlengstukje van ZTTO is het makkelijkste en werkt met ieder type.
Ik heb de 11-42 cassette (Shimano blabla 500) geprobeerd zonder en dat werkte net wel, net niet.(de ketting ging lastig van de 1e naar de 2e versnelling met een 10 speed XT GS derailleur,).

linkje naar 96bcd voorbladen
Hier daarom ook maar degene van ZTTO besteld via Ali en een 34T oval NW voorblad.

Het voorblad is al binnen en heb ik gemonteerd, ik denk dat het met de kettinglijn wel goed zit?
Afbeelding

De ring om de as die zit aan de kant van het voortandwiel, is dit een zogenaamde "spacer"? of is dit een ring die er altijd tussen moet?
Afbeelding

Als ik nu aan me crank draai heb ik het gevoel dat alles "mega" stroef gaat door die NW kettingblad, ik heb het geprobeerd met me oude ketting, zou dat daar aan kunnen liggen? je hoort het helemaal schrapen... :~ misschien gaat het met een nieuwe ketting soepeler..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Schoonheid schreef: ma 23 november 2020, 23:18 AfbeeldingAfbeelding
Ik hoop dat dit alleen voor de foto was en dat je er bij de echte montage flink wat vet in hebt gepropt? Als het zo droog loopt is het binnen no-time naar de knoppen.

Vwb die spacer, kun je geen manual vinden van je fiets/crankset?
Daar staat tot in detail beschreven of en waar er wel of geen spacers moeten. Doorgaans is dat afhankelijk van de breedte van de bracketpot en de aslengte van de crank.

Ik zou sowieso een nieuwe ketting gebruiken, zonde om je nieuwe kettingblad versneld te laten slijten met een oude ketting. Cassette uiteraard ook nieuw dan ;-)
De kettinglijn lijkt op de foto prima, de bedoeling is op de middelste kransjes een mooi recht lopende ketting. Komt meestal niet op een mm. (in de praktijk rijd je heel vaak niet met een recht lopende ketting).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

Ik hoop dat dit alleen voor de foto was en dat je er bij de echte montage flink wat vet in hebt gepropt? Als het zo droog loopt is het binnen no-time naar de knoppen.
Ja en met de balletjes erin werkt het ook weer net ff wat beter :tong

Er komt sowieso een nieuwe ketting op, deze is zo flexibel dat ik er bijna een knoop in kan leggen, volgens de ketting tool ruim 1mm slijtage..

Projectje is vrij dynamisch, gister een andere crankset ergens opgehaald omdat ik graag 170mm armen wilde hebben ipv de 175mm die ik nu heb. Zonder weer een andere discussie op te starten sta ik wel achter de filosofie die men beweerd over rijden met kortere cranks. Dit in combinatie met een oval blad zou het naar mijn omstandigheden, de meeste efficiëntie bieden denk ik, hoop ik..

De "nieuwe" crank is een FC-M785 van dus 170mm. Oorspronkelijk is dit een dubbel crankset maar deze gaat ook maar 1 tandwiel bedienen in mijn situatie. Hiervoor heb ik wel een ander blad besteld via ali omdat de BCD maat niet uitkomt met de vorige. Het is dus nog even afwachten wat de kettinglijn zou gaan doen en hoe dan eventueel aan te passen.

Wat betreft die spacer, volgens Shimano zou er aan iedere kant zoon ring moeten zitten, echter heb ik er maar 1. we gaan zien of dit problemen geeft, heb de afgelopen tijd niet het gevoel gehad dat er zonder 1 ring speling in zit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano heeft geen spacers op de as, alleen dunne o-ringen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het klopt dat op de as zelf geen spacers zit. Je hebt spacers nodig voor het bottom bracket als deze 68mm is.
Als deze 73 mm is heb je de spacers niet nodig.
Als je naar de tekening op de pdf bekijkt zit enkel nr 5 op de as, dit zijn o ringen.
Spacers (in het geval van 68mm) zitten tussen de lagers en het bottom bracket.
Plaats reactie