Nanocoating MTB (Carbon/Alu)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Gebruik al jaren GP Glansprotector. Twee keer per jaar mee wassen, rest van het jaar afspoelen. Ook super voor auto en sleurhut.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Grootste modder mijden werkt het beste ;-)

Ik ga het bos niet (meer) in als het een grote modderbende is. Beter voor de trails en beter voor je spullen.
Denk dat mijn fiets hooguit vier keer per jaar gewassen wordt (dan wel grondig), voor de rest volsta ik met de grootste troep wat afborstelen en vooral de vering en dropper schoonhouden.

Bij echte regen blijf ik thuis, bij moddertrails ga ik een rondje over de weg. Het komt niet vaak voor dat ik niet kan fietsen en deze insteek scheelt me een hoop gepoets en mijn spullen gaan langer mee.
Werkt prima voor mij :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

MountainMac schreef: zo 1 november 2020, 17:26 Ik zit even mee te lezen, maar hoeveel tijd besteed je aan het schoonmaken van echt het frame zelf versus de componenten? Frame zelf ben ik altijd zo mee klaar. geen minuut denk ik bij elkaar. Of ga je dan ook de componenten coaten?
Ik heb een standaard pompje mee met 5 liter water om het meeste vuil er af te halen op locatie. Thuis spoel ik hem dan verder af gezien de fiets weer in de auto moet. Maar voordat echt alle modder en troep uit alle hoeken en gaten is verwijderd ben ik toch snel 15 min verder. Gezien het ook een fully is zitten daar nog wat meer belangrijke plekjes op om even goed schoon te hebben.
kermit schreef: zo 1 november 2020, 19:05 Grootste modder mijden werkt het beste ;-)

Ik ga het bos niet (meer) in als het een grote modderbende is. Beter voor de trails en beter voor je spullen.
Denk dat mijn fiets hooguit vier keer per jaar gewassen wordt (dan wel grondig), voor de rest volsta ik met de grootste troep wat afborstelen en vooral de vering en dropper schoonhouden.
Ik heb juist een MTB gekocht om het bos in te gaan tijdens de herft winter in plaats van op de weg :P

Ben bang dat ik niet ga ontkomen aan de modder. Maar ik vind het ook wel echt leuk fietsen. Helaas is het voor mijn fiets wat minder plezant.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe meer je poetst, des te eerder zijn je lagers kapot.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 1 november 2020, 19:33 Hoe meer je poetst, des te eerder zijn je lagers kapot.
Ik heb begrepen even er langs spuiten (met lage druk) met water voldoende is? Met poetsen bedoel ik voornamelijk de modder afspoelen. Ben niet van plan om elke keer een sopje te gebruiken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een emmer met een spons is beter dan een zachte straal.
Mag gerust met een licht sopje vaatwasmiddel zijn, maar water is beter. geen auto shampoo, dan gaan je remmen piepen.
De meeste lagers van een fiets zijn maar matig afgedicht.
Je kan vuil in de lagers spuiten en met sterk reinigingsmiddel kan je vet er uit spoelen.

Santacruz heeft er eens onderzoek naar gedaan.
3 groepen:
Fnatieke poetsers
Gewone poetsers
Niet poetsers

De fietsen vd fanatieke poetsers hadden de meeste problemen met lagers, de fietsen vd niet poetsers hadden de minste problemen.
Onderzoek stond tot voor kort op hun site, maar kan het nu zo snel niet meer vinden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 1 november 2020, 20:57 Een emmer met een spons is beter dan een zachte straal.
Mag gerust met een licht sopje vaatwasmiddel zijn, maar water is beter. geen auto shampoo, dan gaan je remmen piepen.
De meeste lagers van een fiets zijn maar matig afgedicht.
Je kan vuil in de lagers spuiten en met sterk reinigingsmiddel kan je vet er uit spoelen.

Santacruz heeft er eens onderzoek naar gedaan.
3 groepen:
Fnatieke poetsers
Gewone poetsers
Niet poetsers

De fietsen vd fanatieke poetsers hadden de meeste problemen met lagers, de fietsen vd niet poetsers hadden de minste problemen.
Onderzoek stond tot voor kort op hun site, maar kan het nu zo snel niet meer vinden.
Dat is zeker interessant, bedankt voor de tip!
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 1 november 2020, 20:57 .. geen auto shampoo, dan gaan je remmen piepen.
Goede tip :-q alleen jammer dat ik dat geen 2 weken eerder wist.... :wink:
Had me een paar uurtjes aanklooien met alcohol en schuurpapier gescheeld om schijven en blokjes weer stil te krijgen. Een paar keer met jankende remmen de halve straat op en neer leverde me een hoop aandacht op maar verder geen resultaat.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zit wax in autoshampoo...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Yep, weet ik nu ook. :-D
En blijkbaar hele goeie ook in dat spul wat ik had staan.... leermomentje dus. :oops:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Knakworstkweker

Het is overigens prima te doen als je een echt smerige fiets hebt om plastic tasjes om de remmen en schijven te doen alvorens te gaan poetsen.

2 x gedaan toen er echt een halve kilo modder aan de fiets hing, kan je zonder al te veel zorgen ook agressievere schoonmaakmiddelen gebruiken, maar liever niet.

Ik ben ook allergisch voor spul uit sluitbussen voor de fiets, kan alleen maar mis gaan
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Knakworstkweker schreef: zo 1 november 2020, 23:08 Het is overigens prima te doen als je een echt smerige fiets hebt om plastic tasjes om de remmen en schijven te doen alvorens te gaan poetsen.
:o :lol:
Knakworstkweker

lach maar

mijn remmen piepen niet
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Best een goed plan ja. :-q
Ga ik iig doen wanneer ik weer een keertje met zeep aan de slag ga.
Kleine moeite en je krijgt de vettigheid er gemakkelijker op dan weer d'r af.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik durf best met afwasmiddel of dasty m'n remschijven te reinigen, soms zijn ze zo smerig dat je er niet aan ontkomt. De 1e rit naderhand even een paar keer remmen alsof je nieuwe blokken inremt ,en het remt weer super zonder irritant gepiep of gekrijs.
Plaats reactie