Nanocoating MTB (Carbon/Alu)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Durf ik ook best hoor. :wink:
Maar probeer dat nu eens met autoshampoo (daar hadden we 't nl over). Veel plezier met het 'inremmen' daarna. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik bedoelde het als alternatief voor autoshampoo 😉
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ah, top! :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Biggydeen schreef: zo 1 november 2020, 19:08
kermit schreef: zo 1 november 2020, 19:05 Grootste modder mijden werkt het beste ;-)

Ik ga het bos niet (meer) in als het een grote modderbende is. Beter voor de trails en beter voor je spullen.
Denk dat mijn fiets hooguit vier keer per jaar gewassen wordt (dan wel grondig), voor de rest volsta ik met de grootste troep wat afborstelen en vooral de vering en dropper schoonhouden.
Ik heb juist een MTB gekocht om het bos in te gaan tijdens de herft winter in plaats van op de weg :P

Ben bang dat ik niet ga ontkomen aan de modder. Maar ik vind het ook wel echt leuk fietsen. Helaas is het voor mijn fiets wat minder plezant.
Ik rijd ook het hele jaar door, zowel op de mtb als op de gravelracer (daarmee grotendeels verhard). Maar ik kies mijn ritten dus zo dat mijn fietsen zelden in een modderfestijn terechtkomen.

Aangezien ik redelijk vrij ben in de keuze van mijn fietsmomenten en ik op woensdagen vrij ben komt het niet zo vaak voor dat ik echt "moet" overslaan. En veel van de moderne mtb-routes worden zo aangelegd en onderhouden dat ze vrij snel na regen alweer goed rijdbaar zijn.
Al met al vind ik het prima te doen om zo mijn fietsen te behoeden voor de grootste troep zonder dat het me te vaak niet fietsen kost.

Toevallig dit weekend op de UHR geweest en de routes lagen er op zich echt wel goed bij, maar toch zit de fiets flink onder de spetters. Alleen niet op de plekken waar het kwaad kan, dus voorlopig blijven die resten gewoon zitten. Ik maak alleen na elke rit de vering en dropper schoon en veeg een keer over de aandrijving. Dan eventueel wat smeermiddel indien nodig en klaar voor de volgende rit :)
Dat te vaak poetsen waar TSTM het over had biedt inderdaad geen enkel voordeel.

Ik moet er wel bij zeggen dat àls ik een fiets onder handen neem het wel grondig doe.
En dat kost dan inderdaad best wat tijd....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

kermit schreef: ma 2 november 2020, 12:32
Biggydeen schreef: zo 1 november 2020, 19:08

Ik heb juist een MTB gekocht om het bos in te gaan tijdens de herft winter in plaats van op de weg :P

Ben bang dat ik niet ga ontkomen aan de modder. Maar ik vind het ook wel echt leuk fietsen. Helaas is het voor mijn fiets wat minder plezant.


Toevallig dit weekend op de UHR geweest en de routes lagen er op zich echt wel goed bij, maar toch zit de fiets flink onder de spetters. Alleen niet op de plekken waar het kwaad kan, dus voorlopig blijven die resten gewoon zitten. Ik maak alleen na elke rit de vering en dropper schoon en veeg een keer over de aandrijving. Dan eventueel wat smeermiddel indien nodig en klaar voor de volgende rit :)
Dat te vaak poetsen waar TSTM het over had biedt inderdaad geen enkel voordeel.
Dat is wel een goede tip. Dus dropper, vering voor en eventueel achter als je een fully hebt en de ketting/cranks. Waar de lagers zitten dus gewoon vies laten?

Update:

Ben even wat verder lopen rondneuzen en ik ga de volgende wax eens proberen:

https://www.carclean.com/nl/collinite-l ... 473ml.html

Een van de meeste kwalitatieve waxen verkrijgbaar en blijft langduring beschermd (1-2x per op smeren). Schijnt erg goed spul te zijn.
Gebruikersavatar
Taarmen
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 2 mei 2020, 16:15
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3

Biggydeen schreef: ma 2 november 2020, 19:39
kermit schreef: ma 2 november 2020, 12:32

Toevallig dit weekend op de UHR geweest en de routes lagen er op zich echt wel goed bij, maar toch zit de fiets flink onder de spetters. Alleen niet op de plekken waar het kwaad kan, dus voorlopig blijven die resten gewoon zitten. Ik maak alleen na elke rit de vering en dropper schoon en veeg een keer over de aandrijving. Dan eventueel wat smeermiddel indien nodig en klaar voor de volgende rit :)
Dat te vaak poetsen waar TSTM het over had biedt inderdaad geen enkel voordeel.
Dat is wel een goede tip. Dus dropper, vering voor en eventueel achter als je een fully hebt en de ketting/cranks. Waar de lagers zitten dus gewoon vies laten?

Update:

Ben even wat verder lopen rondneuzen en ik ga de volgende wax eens proberen:

https://www.carclean.com/nl/collinite-l ... 473ml.html

Een van de meeste kwalitatieve waxen verkrijgbaar en blijft langduring beschermd (1-2x per op smeren). Schijnt erg goed spul te zijn.
En? Waar zijn de bevindingen een jaar later?
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Ik ben meer van de auto detailing. Die collinite is echt wel goed en heel makkelijk. Standtijd van de fusso is veel beter maar ook wat lastiger aan te brengen. Ik zou eerder naar een spraysealant kijken. (Carpro reload, Gyeon q2m Cure) Paar pufjes op je doek spuiten en heel je frame langsgaan. Doek keertje keren en al het overtollige product er afvegen.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 1 november 2020, 20:57 Santacruz heeft er eens onderzoek naar gedaan.
3 groepen:
Fnatieke poetsers
Gewone poetsers
Niet poetsers

De fietsen vd fanatieke poetsers hadden de meeste problemen met lagers, de fietsen vd niet poetsers hadden de minste problemen.
Onderzoek stond tot voor kort op hun site, maar kan het nu zo snel niet meer vinden.
Ik ben dus niet een luie smeerkees, maar iemand die hart heeft voor zijn mooie spulletjes :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik poets mijn fiets vaak, en heb nog nooit defecte lagers gehad.
Ik ben dus de uitzondering die de regel verkr*cht😉.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Azurri schreef: wo 22 september 2021, 13:28 Ik poets mijn fiets vaak, en heb nog nooit defecte lagers gehad.
Ik ben dus de uitzondering die de regel verkr*cht😉.
Ja, maar jij hebt ook geen Canyon :tong

Zolang je geen hogedrukspuit op je lagers zet kan een beetje wassen niet zoveel kwaad.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Wist niet dat Canyon zo'n slechte lagers had?: :oops:
Zijn ook veel te goedkoop die fietsen van hun :winkie: :winkie:
Natuurlijk rijdt een vuile fiets niet slechter dan een schone. Maar met een stoffer afstoffen geeft door het schuren van zand en borstelharen toch kleine krassen waardoor er vuil in blijft staan. En niet wassen kan op den duur verkleuringen in de lak geven door zuren en zouten.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Taarmen schreef: ma 20 september 2021, 17:46
https://www.carclean.com/nl/collinite-l ... 473ml.html

Een van de meeste kwalitatieve waxen verkrijgbaar en blijft langduring beschermd (1-2x per op smeren). Schijnt erg goed spul te zijn.
En? Waar zijn de bevindingen een jaar later?
[/quote]

Gebruik het ook al 7jaar oid. Werkt voor mij perfect. Veel makkelijker met schoonmaken.
Sopje, washmit en je bent zo klaar.
2x per jaar frame en componenten in de wax zetten en klaar ben je. :-q
Gebruikersavatar
Taarmen
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 2 mei 2020, 16:15
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3

Dutch schreef: do 23 september 2021, 06:44
Taarmen schreef: ma 20 september 2021, 17:46
https://www.carclean.com/nl/collinite-l ... 473ml.html

Een van de meeste kwalitatieve waxen verkrijgbaar en blijft langduring beschermd (1-2x per op smeren). Schijnt erg goed spul te zijn.
En? Waar zijn de bevindingen een jaar later?
Gebruik het ook al 7jaar oid. Werkt voor mij perfect. Veel makkelijker met schoonmaken.
Sopje, washmit en je bent zo klaar.
2x per jaar frame en componenten in de wax zetten en klaar ben je. :-q
[/quote]
Flesje besteld, ben benieuwd!
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Ik gebruik deze coating van gyeon op mijn wagen en paar keer gebruikt op mijn mtb.https://gyeonquartz.be/nl/product/cancoat/
Is egt fantastisch spul, geeft egt een mooie en hoge glans op hoogglans en is zelfs prachtig op mijn matte mtb.
Vooral het reinigen van zowel de wagen als de mtb is geen werk. Heel water en vuil afstotend en blijft lang zitten. Je moet alleen zien dat je alles hebt gehad, want als je iets overslaat zie je na 2 jaar nog steeds.
Plaats reactie