Is een langere stuurpen juist nerveuzer?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
PaulineC
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:33

Ik lees veel op dit forum om bij te leren. Een van de dingen is de lengte van de stuurpen. Dit omdat ik overweeg een kortere te kopen.
Nu lees ik het volgende (van iemand van wie ik vermoed dat hij er veel meer verstand van heeft dan ik):


[i]Dus door aan je stuur te draaien gaat de fiets de bocht om. Met een langere stuurpen heb je meer effect, hoef je minder stuuruitslag te hebben om het wiel te verdraaien. Dit is op iets lagere snelheden en kort draaien en keren een gewenst gedrag......
....maar met een te lange stuurpen ook weer een te nerveus gedrag. En die moderne fiets stuur je dus meer door de fiets te kantelen, minder door je stuur te verdraaien. Net als bij een motorfiets bijvoorbeeld.[/i]

Nu begrijp ik dat laatste wel, je stuurt meer met je fiets dan met je stuur. Maar in beginsel is een kortere stuurpen toch juist directer? En dus nerveuzer? Ik lees het in een oud onderwerp. Daarom maar niet meer daar op doorgevraagd, maar hier meer in zijn algemeenheid gesteld.
Mijn gevoel zegt me juist dat een kortere stuurpen de fiets nerveuzer maakt.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Waarom zegt je gevoel dat? Lars legt tot juist in jouw citaat uit waarom een langere pen nerveuzer is?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Stuuruitslag kan je zien als een cirkel met de lengte van de stuurpen als radius. Een 100mm stuurpen die je 90° verdraaid, moet een afstand afleggen van 157mm. Een stuurpen van 50mm hoeft voor diezelfde 90° maar een afstand van 78,5mm af te leggen, de helft dus maar.

De 50mm pen is dus directer en sneller, de 100mm pen is langzamer maar preciezer.
Laatst gewijzigd door TenZNL op zo 1 november 2020, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
PaulineC
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:33

Ik zeg het misschien verkeerd door mijn gevoel erbij te betrekken. Ik zal het anders formuleren, ook op dit forum lees ik overal dat een kortere stuurpen juist nerveuzer is. Als ik google op "kortere stuurpen directer" google, dan vind ik ook alleen maar bevestiging dat korter nerveuzer is.

Ik denk dat ik de uitleg van Hans niet 100% kan verwerken. Maar ik ga er vanuit dat het aan mij ligt. Maar vind het dan weer zo vreemd dat ik overal lees dat korter nerveuzer is.
PaulineC
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:33

" Stuuruitslag kan je zien als een cirkel met de lengte van de stuurpen als radius. Een 100mm stuurpen die je 90° verdraaid, moet een afstand afleggen van 157mm. Een stuurpen van 50mm hoeft voor diezelfde 90° maar een afstand van 78,2mm af te leggen, de helft dus maar. "

is toch in tegenstrijd met :

" Met een langere stuurpen heb je meer effect, hoef je minder stuuruitslag te hebben om het wiel te verdraaien. "

Suravida, ik probeer het gewoon te begrijpen.
PaulineC
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:33

[quote=TenZNL post_id=2540723 time=1604226820 user_id=43328]
Stuuruitslag kan je zien als een cirkel met de lengte van de stuurpen als radius. Een 100mm stuurpen die je 90° verdraaid, moet een afstand afleggen van 157mm. Een stuurpen van 50mm hoeft voor diezelfde 90° maar een afstand van 78,5mm af te leggen, de helft dus maar.

De 50mm pen is dus directer en sneller, de 100mm pen is langzamer maar preciezer.
[/quote]

Dit begrijp ik. Maar volgens mij is het dus in tegenstrijd met het citaat waarmee ik deze post ben begonnen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Niet lullig bedoelt maar ik weet niet van wie dat citaat is en zonder bron of context kan ik dat citaat alleen maar afserveren als onzin.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Het citaat is van Lars TB (who else :tong ) Maar ik wacht wel even tot hij zich meld om het uit te leggen. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Het is bijna onmogelijk om zinnige dingen over 1 deeltje te zeggen als dat zo onlosmakelijk verbonden is met het 2e deeltje. Zinnig praten over een 12cm stuurpen vs 5cm stuurpen is onmogelijk zonder de lengte van het stuur erbij te betrekken.

Ik denk dat je 'direct' en 'nerveus' in dit kader vooral moet zien als : 'rijden' of 'gereden worden'.
Heb jij controle over de richtig van de fiets, of zijn richtings-bewegingen van het wiel moeilijk voelbaar en dito corrigeerbaar.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gaat er nog iemand stuurbreedte en balhoofdhoek in het recept gooien? Of houden we het alleen bij de lengte van de stuurpen :bier: ?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

suravida schreef: zo 1 november 2020, 12:50 Het citaat is van Lars TB (who else :tong ) Maar ik wacht wel even tot hij zich meld om het uit te leggen. :winkie:
Idd, ik heb nu het idee dat er van alles verloren gaat in de vertaling. Mss dat een link naar het desbetreffende topic wel handig is? :)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Je stuurt niet door je stuur te draaien. Of dan doe je het in ieder geval verkeerd. Je stuurt door af te schuinen. De natuurlijke leunhoek van je fiets (combi van balhoofhoek, naloop en wielbasis) bepaalt hoeveel moeite het kost om de fiets van richting te laten veranderen. Het stuur dempt die beweging. Een langere stuurpen heeft een groter moment en maakt het dus moeilijker om goed te reageren op bewegingen van je fiets met minder controle als gevolg. De ideale opstelling is een stuur zoals bij een crossmotor. Dus een neutrale uitslag zowel naar voren als naar achteren, met technisch gezien dus een 0mm stuurpen. Maar omdat een stuur niet volledig recht is gebruik je de lengte van de stuurpen om de handvatten exact in lijn met de balhoofdbuis te krijgen. Automatisch moet je dan een langere reach hebben om te compenseren voor het stuur dat dichterbij het zadel komt te staan.
PaulineC
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:33

Link naar oorspronkelijke post:
viewtopic.php?p=2440739

Ik vermoed dat ik zelf de zwakke schakel ben in deze "discussie", ben gewoon benieuwd naar het hoe en wat.
Als ik de reactie van Oli4K lees, besef ik hoe weinig ik eigenlijk weet en ervan begrijp.
Maar het kwartje begint te vallen (denk ik).

Van oli4K:
" en langere stuurpen heeft een groter moment en maakt het dus moeilijker om goed te reageren op bewegingen van je fiets met minder controle als gevolg."

Leg ik het dan goed uit dat een kortere stuurpen directer is, maar een langere stuurpen nerveuzer omdat je juist niet goed kunt reageren?

En zou je als vuistregel kunnen stellen dat korter te prefereren is voor beginnende mountainbikers?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef: zo 1 november 2020, 12:55 Gaat er nog iemand stuurbreedte en balhoofdhoek in het recept gooien? Of houden we het alleen bij de lengte van de stuurpen :bier: ?
TenZNL heeft natuurlijk helemaal gelijk. Op papier. Want inderdaad heb je met een kortere stuurpen minder verplaatsing van het stuuruiteinde nodig.

Maar het gaat ook om het geheel (zoals ook PaneVino aanhaalt). Een langere stuurpen hoort meestal bij een steilere balhoofdhoek en een smaller stuur.

En dan hebben we het nog niet over de zithouding/druk op het voorwiel. Nu is dat laatste (druk op het voorwiel) wat tricky. Want meer druk zorgt dat het stuur weer lastiger te verdraaien is. Maar meer voorover zitten zorgt ook voor minder controle. Je hele lichaam beïnvloed het stuurgedrag meer. Maar dat heeft ook weer met het smallere stuur te maken. En een smaller stuur hoort ook weer bij dieper voorover zitten.


Misschien is nerveuzer niet het juiste woord, maar gaan we uit van dezelfde fiets en hetzelfde stuur. Dan ben je met die langere stuurpen op een mountainbike parcours toch meer aan het corrigeren. Misschien juist doordat de fiets minder reageert op stuurbewegingen. En ben je dus 'nerveuzer' bezig. In de polder geeft het juist het gewenste (?) effect.


En terwijl de stuurpennen korter werden, werden de sturen breder. En de balhoofdhoeken vlakker. Het hoort dus bij elkaar. Zet je op een 'ouderwetse' bike een kortere stuurpen zonder het stuur te wijzigen, dan kan het zijn dat je rechtuit inderdaad ervaart dat de fiets minder nerveus is. Op een slingerparcours merk je juist dat je heel anders moet gaan sturen. Wat bij een 'ouderwetse' fiets niet altijd past (weer een heel lang verhaal, maar heeft inderdaad te maken dat je een moderne/29" meer als een motorfiets moet sturen).


Ja, TS heeft dus intuïtief gelijk, beredeneerd ook. Maar in de praktijk zou het precies andersom kunnen uitpakken!


Edit: Oli omschrijft het misschien nog duidelijker :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaulineC
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:33

[quote="Lars TB" post_id=2540746 time=1604229474 user_id=35307]
[quote="Kapitein Iglo" post_id=2540734 time=1604228148 user_id=15982]
Gaat er nog iemand stuurbreedte en balhoofdhoek in het recept gooien? Of houden we het alleen bij de lengte van de stuurpen :bier: ?
[/quote]

TenZNL heeft natuurlijk helemaal gelijk. Op papier. Want inderdaad heb je met een kortere stuurpen minder verplaatsing van het stuuruiteinde nodig.

Maar het gaat ook om het geheel (zoals ook PaneVino aanhaalt). Een langere stuurpen hoort meestal bij een steilere balhoofdhoek en een smaller stuur.

En dan hebben we het nog niet over de zithouding/druk op het voorwiel. Nu is dat laatste (druk op het voorwiel) wat tricky. Want meer druk zorgt dat het stuur weer lastiger te verdraaien is. Maar meer voorover zitten zorgt ook voor minder controle. Je hele lichaam beïnvloed het stuurgedrag meer. Maar dat heeft ook weer met het smallere stuur te maken. En een smaller stuur hoort ook weer bij dieper voorover zitten.


Misschien is nerveuzer niet het juiste woord, maar gaan we uit van dezelfde fiets en hetzelfde stuur. Dan ben je met die langere stuurpen op een mountainbike parcours toch meer aan het corrigeren. Misschien juist doordat de fiets minder reageert op stuurbewegingen. En ben je dus 'nerveuzer' bezig. In de polder geeft het juist het gewenste (?) effect.


En terwijl de stuurpennen korter werden, werden de sturen breder. En de balhoofdhoeken vlakker. Het hoort dus bij elkaar. Zet je op een 'ouderwetse' bike een kortere stuurpen zonder het stuur te wijzigen, dan kan het zijn dat je rechtuit inderdaad ervaart dat de fiets minder nerveus is. Op een slingerparcours merk je juist dat je heel anders moet gaan sturen. Wat bij een 'ouderwetse' fiets niet altijd past (weer een heel lang verhaal, maar heeft inderdaad te maken dat je een moderne/29" meer als een motorfiets moet sturen).


Ja, TS heeft dus intuïtief gelijk, beredeneerd ook. Maar in de praktijk zou het precies andersom kunnen uitpakken!


Edit: Oli omschrijft het misschien nog duidelijker :-q
[/quote]

Dit verhaal in combinatie met dat van Oli... het kwartje is denk ik gevallen. Bedankt, heb ik deze zondagochtend toch weer wat geleerd.
Plaats reactie