Goedeavond,
Vanmiddag zag ik dat van mijn achterwiel 1 spaak bij de naaf is geknapt.
Het is een j-bend spaak en is precies op de kop afgebroken.
Aangezien de spaak nog zijn gehele lengte heeft (292 mm) dacht ik met die info en de diameter een nieuwe te kunnen bestellen.
De diameter is, gemeten met een digitale schuifmaat, 1.8-1.8-1.8.
Maar ik kan nergens een spaak vinden met deze diameter.
2.0-1.8-2.0 kan ik bijv wel vinden maar dat zal vermoed ik niet passen ivm de naaf en nippel.
Het wiel betreft een Syncros X-25s, daar kan ik echter weinig over vinden. Volgens de info van Scott (wiel zit in een Scott Spark) zitten er “Stainless Black 15G / 1.8mm” spaken in.
Op de kop staan een N, wat volgens deze site: http://www.mrrabbit.net/docs/spokeheads/main.html een CNspoke is. De distributeur daarvan is https://www.messingschlager.com/ maar daar staan alleen hoeveelheden voor groothandels op de site.
Kortom, ik kom er niet uit welke spaak ik moet hebben en waar ik die kan kopen.
Wie kan mij helpen in mijn zoektocht?
Spaak vervangen, 1.8-1.8-1.8 niet te vinden?
-
- Moderator
- Berichten: 4130
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Plain 1.8. tja, dat is niet zo'n handige keuze geweest van de wielenbouwer. Er gaan er waarschijnlijk meer breken. Ik zou zeggen: overspaken!
Ik heb zelf wel een aantal Specialized wielen over gespaakt die ook op die manier gebouwd waren. Daar braken na verloop van tijd de spaken een voor een.
Een dikkere spaak zal wel in de naaf passen, maar de nippel zal je moeten vervangen, en daarvoor moet de tubeless? tape los.
Ik heb zelf wel een aantal Specialized wielen over gespaakt die ook op die manier gebouwd waren. Daar braken na verloop van tijd de spaken een voor een.
Een dikkere spaak zal wel in de naaf passen, maar de nippel zal je moeten vervangen, en daarvoor moet de tubeless? tape los.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29977
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Bij de kop breken ze meestal als ze te slap staan.baron062 schreef: ↑zo 1 november 2020, 20:07 Plain 1.8. tja, dat is niet zo'n handige keuze geweest van de wielenbouwer. Er gaan er waarschijnlijk meer breken. Ik zou zeggen: overspaken!
Ik heb zelf wel een aantal Specialized wielen over gespaakt die ook op die manier gebouwd waren. Daar braken na verloop van tijd de spaken een voor een.
Een dikkere spaak zal wel in de naaf passen, maar de nippel zal je moeten vervangen, en daarvoor moet de tubeless? tape los.
Achterwiel, schijfrem kant?
Als ze niet strak genoeg staan is dit de 1e en volgt de rest.
Als ze wel strak genoeg staan is het waarschijnlijk een fout in die ene spaak.
Je kan een dunne DT Competition 1.8 - 1.6 - 1.8 gebruiken. Zijn er alleen in RVS, meen ik.
https://www.bike24.com/p2108057.html
Of gewoon deze:
https://www.bike24.com/p2108035.html
best leuk, 1 rvs spaak tussen die andere...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29977
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
http://www.mrrabbit.net/docs/spokeheads/main.html"CN"
Chun Nuan Co., Ltd.
Taiwan
R.O.C.
http://www.cnspoke.com
Simple straight upper-case "N". An entry-level or standard spoke.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 1 november 2020, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 660
- Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
- Mijn mountainbike: een raw en een oranje
Dank voor de snelle reacties!
De spaken die TSTM aangeeft lijken we een prima (tijdelijke) oplossing, dankje!
Net even gekeken, het is de drive-side kant.
De spanning kan ik niet meten aangezien ik geen spaakspanningsmeter heb (staat nog wel op mijn lijstje).
Had vanmiddag wel geluisterd of ik verschil in geluid kan horen bij het tikken met een steeksleutel maar daar lijkt geen duidelijk verschil in te zitten.
Maargoed als ik de spaak ga vervangen dan zal een spanningmeter er sowieso bij moeten komen.
Zat al een tijdje te twijfelen voor een nieuw setje wielen, wie weet is dit wel het laatste zetje....
De spaken die TSTM aangeeft lijken we een prima (tijdelijke) oplossing, dankje!
Net even gekeken, het is de drive-side kant.
De spanning kan ik niet meten aangezien ik geen spaakspanningsmeter heb (staat nog wel op mijn lijstje).
Had vanmiddag wel geluisterd of ik verschil in geluid kan horen bij het tikken met een steeksleutel maar daar lijkt geen duidelijk verschil in te zitten.
Maargoed als ik de spaak ga vervangen dan zal een spanningmeter er sowieso bij moeten komen.
Zat al een tijdje te twijfelen voor een nieuw setje wielen, wie weet is dit wel het laatste zetje....
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29977
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Gewoon aandraaien, op gevoel en tot de slag weg is.Maargoed als ik de spaak ga vervangen dan zal een spanningmeter er sowieso bij moeten komen.
Hopelijk blijft het bij deze ene.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 660
- Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
- Mijn mountainbike: een raw en een oranje
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 1 november 2020, 20:42Gewoon aandraaien, op gevoel en tot de slag weg is.Maargoed als ik de spaak ga vervangen dan zal een spanningmeter er sowieso bij moeten komen.
Hopelijk blijft het bij deze ene.
dan denk ik nog even na over de meter.
Gelukkig zit er, op het oog, geen slag in.
Voor nu bestel ik dan een paar zilver/rvs spaken zodat iig weer kan fietsen en een paar reserve heb.
Voor de non-drive side moet ik de lengte dan nog nakijken, maar een paar spaken extra kan geen kwaad.
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Het enige handgebouwde setje wat ik had liepen al snel 2 spaken los bij een tocht in Limburg in tt de fabriekswielen. Kan gebeuren maar vond het wel wat bijzonder. Terug naar de bouwer had gekund maar ik heb ze zelf omgebouwd naar een bredere velg.
"This species has amused itself to death"
Loslopen kan altijd, hoeft niet perse aan de bouwkwaliteit te liggen.kan niet meer schreef: ↑zo 1 november 2020, 21:53Het enige handgebouwde setje wat ik had liepen al snel 2 spaken los bij een tocht in Limburg in tt de fabriekswielen. Kan gebeuren maar vond het wel wat bijzonder. Terug naar de bouwer had gekund maar ik heb ze zelf omgebouwd naar een bredere velg.
Maar het gebruik van vrij 'unieke' spaken is natuurlijk vooral uit het oogpunt dat de klant die spaken dan alleen bij de fabrikant zelf kan bestellen. Voor een flink bedrag. Ik zie net iets te vaak de zoektocht naar een onmogelijke spaak. Zowel de importeur van die fietsen als de verdeler van die spaken hebben dat soort spaken nooit of zelden op voorraad... .
Gelukkig breken spaken tegenwoordig stukken minder dan vroeger!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ik voel een nichemarkt opkomenLars TB schreef: ↑zo 1 november 2020, 22:15Loslopen kan altijd, hoeft niet perse aan de bouwkwaliteit te liggen.kan niet meer schreef: ↑zo 1 november 2020, 21:53
Het enige handgebouwde setje wat ik had liepen al snel 2 spaken los bij een tocht in Limburg in tt de fabriekswielen. Kan gebeuren maar vond het wel wat bijzonder. Terug naar de bouwer had gekund maar ik heb ze zelf omgebouwd naar een bredere velg.
Maar het gebruik van vrij 'unieke' spaken is natuurlijk vooral uit het oogpunt dat de klant die spaken dan alleen bij de fabrikant zelf kan bestellen. Voor een flink bedrag. Ik zie net iets te vaak de zoektocht naar een onmogelijke spaak. Zowel de importeur van die fietsen als de verdeler van die spaken hebben dat soort spaken nooit of zelden op voorraad... .
Gelukkig breken spaken tegenwoordig stukken minder dan vroeger!
Www.allespaken.nl is nog beschikbaar
Magazijnruimte is niet gigantisch
Voor dit idee tel ik 5% commissie
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29977
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
ik heb net www.todoradios.es geregistreerd
en www.allespeichen.de
en www.allspokes.com
en www.touslesrayons.fr
en www.allespeichen.de
en www.allspokes.com
en www.touslesrayons.fr
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29977
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
moet ik dan ook Sapim gaan verkopen
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Technisch gezien is het goed om voor verschillende gewichtsklassen verschillende spaken te gebruiken. Nu rijden lichte rijders vaak met te stijve wielen en zware rijders met te slappe wielen.Knakworstkweker schreef: ↑zo 1 november 2020, 22:23 Ik voel een nichemarkt opkomen
Www.allespaken.nl is nog beschikbaar
Maar de veelvoud aan spaken die nu bestaat is niet echt recht te praten in technisch opzicht. Maar de marketing afdelingen lukt het aardig om het er allemaal doorheen te drukken.
En andersom, in feite voldoet 2.0-1.8-2.0 altijd. En zo niet, dan moet je geen spaakwielen willen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"