Spaak vervangen, 1.8-1.8-1.8 niet te vinden?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Goedeavond,

Vanmiddag zag ik dat van mijn achterwiel 1 spaak bij de naaf is geknapt.
Het is een j-bend spaak en is precies op de kop afgebroken.

Aangezien de spaak nog zijn gehele lengte heeft (292 mm) dacht ik met die info en de diameter een nieuwe te kunnen bestellen.

De diameter is, gemeten met een digitale schuifmaat, 1.8-1.8-1.8.

Maar ik kan nergens een spaak vinden met deze diameter.
2.0-1.8-2.0 kan ik bijv wel vinden maar dat zal vermoed ik niet passen ivm de naaf en nippel.

Het wiel betreft een Syncros X-25s, daar kan ik echter weinig over vinden. Volgens de info van Scott (wiel zit in een Scott Spark) zitten er “Stainless Black 15G / 1.8mm” spaken in.

Op de kop staan een N, wat volgens deze site: http://www.mrrabbit.net/docs/spokeheads/main.html een CNspoke is. De distributeur daarvan is https://www.messingschlager.com/ maar daar staan alleen hoeveelheden voor groothandels op de site.

Kortom, ik kom er niet uit welke spaak ik moet hebben en waar ik die kan kopen.

Wie kan mij helpen in mijn zoektocht?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Plain 1.8. tja, dat is niet zo'n handige keuze geweest van de wielenbouwer. Er gaan er waarschijnlijk meer breken. Ik zou zeggen: overspaken!
Ik heb zelf wel een aantal Specialized wielen over gespaakt die ook op die manier gebouwd waren. Daar braken na verloop van tijd de spaken een voor een.

Een dikkere spaak zal wel in de naaf passen, maar de nippel zal je moeten vervangen, en daarvoor moet de tubeless? tape los.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

baron062 schreef: zo 1 november 2020, 20:07 Plain 1.8. tja, dat is niet zo'n handige keuze geweest van de wielenbouwer.
Fabriekswielen... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

baron062 schreef: zo 1 november 2020, 20:07 Plain 1.8. tja, dat is niet zo'n handige keuze geweest van de wielenbouwer. Er gaan er waarschijnlijk meer breken. Ik zou zeggen: overspaken!
Ik heb zelf wel een aantal Specialized wielen over gespaakt die ook op die manier gebouwd waren. Daar braken na verloop van tijd de spaken een voor een.

Een dikkere spaak zal wel in de naaf passen, maar de nippel zal je moeten vervangen, en daarvoor moet de tubeless? tape los.
Bij de kop breken ze meestal als ze te slap staan.
Achterwiel, schijfrem kant?
Als ze niet strak genoeg staan is dit de 1e en volgt de rest.
Als ze wel strak genoeg staan is het waarschijnlijk een fout in die ene spaak.

Je kan een dunne DT Competition 1.8 - 1.6 - 1.8 gebruiken. Zijn er alleen in RVS, meen ik.
https://www.bike24.com/p2108057.html
Of gewoon deze:
https://www.bike24.com/p2108035.html

best leuk, 1 rvs spaak tussen die andere...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

"CN"

Chun Nuan Co., Ltd.
Taiwan
R.O.C.
http://www.cnspoke.com

Simple straight upper-case "N". An entry-level or standard spoke.
Afbeelding
http://www.mrrabbit.net/docs/spokeheads/main.html
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 1 november 2020, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Dank voor de snelle reacties!

De spaken die TSTM aangeeft lijken we een prima (tijdelijke) oplossing, dankje!

Net even gekeken, het is de drive-side kant.
De spanning kan ik niet meten aangezien ik geen spaakspanningsmeter heb (staat nog wel op mijn lijstje).
Had vanmiddag wel geluisterd of ik verschil in geluid kan horen bij het tikken met een steeksleutel maar daar lijkt geen duidelijk verschil in te zitten.

Maargoed als ik de spaak ga vervangen dan zal een spanningmeter er sowieso bij moeten komen.

Zat al een tijdje te twijfelen voor een nieuw setje wielen, wie weet is dit wel het laatste zetje....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maargoed als ik de spaak ga vervangen dan zal een spanningmeter er sowieso bij moeten komen.
Gewoon aandraaien, op gevoel en tot de slag weg is.
Hopelijk blijft het bij deze ene.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 1 november 2020, 20:42
Maargoed als ik de spaak ga vervangen dan zal een spanningmeter er sowieso bij moeten komen.
Gewoon aandraaien, op gevoel en tot de slag weg is.
Hopelijk blijft het bij deze ene.

:-q dan denk ik nog even na over de meter.

Gelukkig zit er, op het oog, geen slag in.
Voor nu bestel ik dan een paar zilver/rvs spaken zodat iig weer kan fietsen en een paar reserve heb.
Voor de non-drive side moet ik de lengte dan nog nakijken, maar een paar spaken extra kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Lars TB schreef: zo 1 november 2020, 20:19
baron062 schreef: zo 1 november 2020, 20:07 Plain 1.8. tja, dat is niet zo'n handige keuze geweest van de wielenbouwer.
Fabriekswielen... :roll:
Het enige handgebouwde setje wat ik had liepen al snel 2 spaken los bij een tocht in Limburg in tt de fabriekswielen. Kan gebeuren maar vond het wel wat bijzonder. Terug naar de bouwer had gekund maar ik heb ze zelf omgebouwd naar een bredere velg.
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kan niet meer schreef: zo 1 november 2020, 21:53
Lars TB schreef: zo 1 november 2020, 20:19

Fabriekswielen... :roll:
Het enige handgebouwde setje wat ik had liepen al snel 2 spaken los bij een tocht in Limburg in tt de fabriekswielen. Kan gebeuren maar vond het wel wat bijzonder. Terug naar de bouwer had gekund maar ik heb ze zelf omgebouwd naar een bredere velg.
Loslopen kan altijd, hoeft niet perse aan de bouwkwaliteit te liggen.

Maar het gebruik van vrij 'unieke' spaken is natuurlijk vooral uit het oogpunt dat de klant die spaken dan alleen bij de fabrikant zelf kan bestellen. Voor een flink bedrag. Ik zie net iets te vaak de zoektocht naar een onmogelijke spaak. Zowel de importeur van die fietsen als de verdeler van die spaken hebben dat soort spaken nooit of zelden op voorraad... .

Gelukkig breken spaken tegenwoordig stukken minder dan vroeger!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Knakworstkweker

Lars TB schreef: zo 1 november 2020, 22:15
kan niet meer schreef: zo 1 november 2020, 21:53

Het enige handgebouwde setje wat ik had liepen al snel 2 spaken los bij een tocht in Limburg in tt de fabriekswielen. Kan gebeuren maar vond het wel wat bijzonder. Terug naar de bouwer had gekund maar ik heb ze zelf omgebouwd naar een bredere velg.
Loslopen kan altijd, hoeft niet perse aan de bouwkwaliteit te liggen.

Maar het gebruik van vrij 'unieke' spaken is natuurlijk vooral uit het oogpunt dat de klant die spaken dan alleen bij de fabrikant zelf kan bestellen. Voor een flink bedrag. Ik zie net iets te vaak de zoektocht naar een onmogelijke spaak. Zowel de importeur van die fietsen als de verdeler van die spaken hebben dat soort spaken nooit of zelden op voorraad... .

Gelukkig breken spaken tegenwoordig stukken minder dan vroeger!
Ik voel een nichemarkt opkomen

Www.allespaken.nl is nog beschikbaar

Magazijnruimte is niet gigantisch

Voor dit idee tel ik 5% commissie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

moet ik dan ook Sapim gaan verkopen :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Kijk aan, hoe een zoektocht kan uitmonden in een business model.

Als dat maar niet spaak loopt... of juist wel?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Knakworstkweker schreef: zo 1 november 2020, 22:23 Ik voel een nichemarkt opkomen

Www.allespaken.nl is nog beschikbaar
Technisch gezien is het goed om voor verschillende gewichtsklassen verschillende spaken te gebruiken. Nu rijden lichte rijders vaak met te stijve wielen en zware rijders met te slappe wielen.

Maar de veelvoud aan spaken die nu bestaat is niet echt recht te praten in technisch opzicht. Maar de marketing afdelingen lukt het aardig om het er allemaal doorheen te drukken.

En andersom, in feite voldoet 2.0-1.8-2.0 altijd. En zo niet, dan moet je geen spaakwielen willen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie