Goedemiddag,
Racefiets ingewisseld voor mtb vorig jaar nu serieuzer er mee bezig
Rij nu met 29x2.2 geax suagaro
Keek nooit naar druk in de bandjes gewoon lucht erin en gaan.
Lezen en vragen aan andere mensen, en dingen proberen te begrijpen waarom welke keuze.
Uiteraard gaat het ook om persoonlijke redenen
Volgende lijstje.....willekeurige volgorde:
Merk. Voor. Achter
Vittoria. Mezcal. Barzo
Conti. Mking. Cking
Schwalbe. Hansd. Nob.nic
Maxxis. Minion IKON
Maat 29x2.35
M’n Trek kan Max 2.4
Wil de stevige versie elk merk heeft daar weer andere benaming voor
Ben zware rijder ivm bandendruk
Gewoon met binnenbandje, eventueel tubeless rijden nu niet aan de orde.
Rij voornamelijk in mijn woonplaats Harderwijk waar mooie rondjes in het bos zijn met los zand, hard zand en wel es modder
Nu m’n vragen niet kijkend naar de prijs:
-Welke combo met welke druk?
-Begreep wel es uitgaan van 1.4 +0.4 voor zware rijders +0.2 voor wisselend ondergrond + 0.2 voor sportief rijden = 2.2 druk erin maar is dat dan voor en achter?alvast bedankt voor de reacties
Bandjes
- Brul78
- Mountainbike Junk
- Berichten: 471
- Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
- Mijn mountainbike: YT Izzo Comp
Lees de laatste 10 pagina van dit topic maar eens door. In Nederland is bijv Schwable populair, op dit forum is Wolfpack populair, bij de Amerikanen Maxxis.
Dus het is maar wie je het vraagt icm de ondergrond je het meeste rijdt.
Verder qua druk, lijkt me 2.2 veel te hoog. Ik weeg 87 en rij met binnenband 1.4 voor en 1.5 achter.
Dus het is maar wie je het vraagt icm de ondergrond je het meeste rijdt.
Verder qua druk, lijkt me 2.2 veel te hoog. Ik weeg 87 en rij met binnenband 1.4 voor en 1.5 achter.
Maxxis!
Ik was een zware rijder (95kg)
Voor met een maxxis ardent achter met een maxxis ikon.
Met binnenband
Toen reed ik 1.9 achter, 1.8 voor
Nu (80kg)
1.7 achter 1.5 voor
Wel erbij vermelden dat ik inmiddels ook met een bredere velg rijdt t.o.v. de originele velgen en dat scheelt ook behoorlijk t.o.v. van de oude.
Ik heb van de zomer wel een 1.5/ 1.3 gereden, maar toen was het zo los dat ik bij hogere druk wegzakte in het zand
Ik was een zware rijder (95kg)
Voor met een maxxis ardent achter met een maxxis ikon.
Met binnenband
Toen reed ik 1.9 achter, 1.8 voor
Nu (80kg)
1.7 achter 1.5 voor
Wel erbij vermelden dat ik inmiddels ook met een bredere velg rijdt t.o.v. de originele velgen en dat scheelt ook behoorlijk t.o.v. van de oude.
Ik heb van de zomer wel een 1.5/ 1.3 gereden, maar toen was het zo los dat ik bij hogere druk wegzakte in het zand
Na heel wat tests en reviews te hebben gelezen ga ik voor een setje maxxis:
Voor:
Ardent exo 3c maxxspeed
Achter:
IKON exo 3c maxxspeed
Beide in 29x2.35
Vervang ook meteen die rottige binnenbanden met Fransventiel voor autoventiel
Voor:
Ardent exo 3c maxxspeed
Achter:
IKON exo 3c maxxspeed
Beide in 29x2.35
Vervang ook meteen die rottige binnenbanden met Fransventiel voor autoventiel
Je weet dat een autoventiel niet door het ventielgat voor een frans ventiel past?
Waar woke is, is vuur
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Als dat past... veel velgen hebben gaten voor Frans ventiel dus dat zou je dan moeten uitboren.
Ik zou bij de Franse (Presta) ventielen blijven, daar heb je toch nagenoeg nooit problemen mee? En mocht je ooit naar tubeless willen is het ook handiger, omdat al die tubeless ventielen voor zo'n klein gaatje gemaakt zijn.
(tegelijk met Makkelijk posten, hoe groot is die kans )
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Autoventielen zijn niet meer hip tegenwoordig. Maar echt wel veel makkelijker in gebruik, dat gepruts met die franse ventielen... Al paar keer op het punt gestaan de boor in een velg te zetten.
(al mijn pompen kunnen beide btw)
(al mijn pompen kunnen beide btw)
nou precies dat eigenlijk. Onlangs nog met koude vingers onderaan de Camerig, geen gevoel, geen grip.
Dan pomp erop en eraf gaat bij auto ook net wat makkelijker.
En de bonus idd bij een benzine station te kunnen pompen (alhoewel ik dat al 20 jaar niet meer gedaan heb).
Ik snap eigenlijk niets van die voorliefde voor wielrenners ventielen
Volgens mij is die voorliefde er niet maar is op een bepaald moment besloten dat het praktisch is om mtbs en racefietsen hetzelfde ventiel te geven. Met smalle, lichte velgen en hoge druk heeft presta duidelijk voordelen.LFBB schreef: ↑vr 6 november 2020, 14:58nou precies dat eigenlijk. Onlangs nog met koude vingers onderaan de Camerig, geen gevoel, geen grip.
Dan pomp erop en eraf gaat bij auto ook net wat makkelijker.
En de bonus idd bij een benzine station te kunnen pompen (alhoewel ik dat al 20 jaar niet meer gedaan heb).
Ik snap eigenlijk niets van die voorliefde voor wielrenners ventielen
Waar woke is, is vuur
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Hmm, afgezien van de diameter zie ik nog niet zo 1-2-3 wat de voordelen van een Presta zijn ten opzichte van een Schrader.
Ik rijd Presta maar dat is vooral ingegeven om geen velgen te hoeven opboren en verkrijgbaarheid/prijs van tubeless ventielen (de Presta's koop je voor 2~2.30 EUR/stuk).
Ik rijd Presta maar dat is vooral ingegeven om geen velgen te hoeven opboren en verkrijgbaarheid/prijs van tubeless ventielen (de Presta's koop je voor 2~2.30 EUR/stuk).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |