Zelf wiel redishen
-
- Extreme Biker
- Berichten: 674
- Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
- Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets
Ik zoek een tweedehands achterwiel, maar met mijn Cannondale met Ai zal ik waarschijnlijk moeten redishen. Kun je dat zelf doen door stelselmatig aan de ene kant alle spaken precies evenveel slagen losser te draaien en de andere kant vaster? Of denk ik er dan te makkelijk over en ontstaan er spanningsverschillen? Ik heb geen spaarspanningsmeter. Is er een grote kans dat de spaken aarde cassettezijde te kort zijn?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4701
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Ja dat is te makkelijk gedacht.
Je kunt niet een asymmetrisch wiel spaken door simpelweg spaakspanning aan te passen.
Je zult dan een zodanige ongelijkheid tussen drive en non drive side krijgen dat het niet meer zal functioneren.
Maar de wielexperts kunnen nog meer zeggen.
Je kunt niet een asymmetrisch wiel spaken door simpelweg spaakspanning aan te passen.
Je zult dan een zodanige ongelijkheid tussen drive en non drive side krijgen dat het niet meer zal functioneren.
Maar de wielexperts kunnen nog meer zeggen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik zeg dat het gewoon kan.
Maar als er nu ongelijkheid in het wiel zit, dan hou je die.
Het is niet helemaal 1:1 met de slagen van L en R
Ik zou beginnen met R 1x rond een halve slag los en dan L 1x rond een kwart vast.
Een halve slag L doet meer dan een halve slag R vanwege de hoek (tot de velg over de helft vd naaf is, maar zover kom je niet).
Maar als er nu ongelijkheid in het wiel zit, dan hou je die.
Het is niet helemaal 1:1 met de slagen van L en R
Ik zou beginnen met R 1x rond een halve slag los en dan L 1x rond een kwart vast.
Een halve slag L doet meer dan een halve slag R vanwege de hoek (tot de velg over de helft vd naaf is, maar zover kom je niet).
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
- Contacteer:
Deze vraag heb ik wel eens gesteld bij Mavic.
The spokes and nipples in the Deemax Elite would make it possible to change the dish to line up with the wheel with the Ai frame.
Cannondale Ai Re-Dish: https://www.youtube.com/watch?v=nTfZfvDdj3Q
The video from Cannondale above explains how to go about it and if you have any doubts then your local wheel builder would be able to discuss the details with you and offer a quote for this.
Overigens heeft de LBS mijn achterwiel omgespaakt, kosten 3 tientjes.
The spokes and nipples in the Deemax Elite would make it possible to change the dish to line up with the wheel with the Ai frame.
Cannondale Ai Re-Dish: https://www.youtube.com/watch?v=nTfZfvDdj3Q
The video from Cannondale above explains how to go about it and if you have any doubts then your local wheel builder would be able to discuss the details with you and offer a quote for this.
Overigens heeft de LBS mijn achterwiel omgespaakt, kosten 3 tientjes.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
A. Einstein
A. Einstein
Bij Mavic luistert bij de meeste wielen de spaaklengte te nauw en werkt het dus inderdaad niet.
Bij veel andere wielen gaat het prima. In tegenstelling tot wat Hanjo zegt draai je de spaakspanning juist gelijkmatiger en maakt het niet eens uit of je eventueel wat lager in spanning gaat!
Dus ik ga met TSTM mee, gewoon doen. Voel ook hoe strak de spaken ongeveer staan en zorg dat je naderhand niet veel strakker of slapper zit.
Hooguit kom je toch net niet uit met de spaaklengte en begin je schroefdraad te zien bij de spaken die los moeten of draaien de nippels niet meer bij de spaken die vaster moeten. Dan is het tijd om het wiel geheel opnieuw te doen met de juiste spaaklengte.
Bij veel andere wielen gaat het prima. In tegenstelling tot wat Hanjo zegt draai je de spaakspanning juist gelijkmatiger en maakt het niet eens uit of je eventueel wat lager in spanning gaat!
Dus ik ga met TSTM mee, gewoon doen. Voel ook hoe strak de spaken ongeveer staan en zorg dat je naderhand niet veel strakker of slapper zit.
Hooguit kom je toch net niet uit met de spaaklengte en begin je schroefdraad te zien bij de spaken die los moeten of draaien de nippels niet meer bij de spaken die vaster moeten. Dan is het tijd om het wiel geheel opnieuw te doen met de juiste spaaklengte.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4701
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Okay I stand corrected
Dacht dat het om behoorlijk verschil in mm zou gaan maar als dat meevalt gewoon proberen.
Dacht dat het om behoorlijk verschil in mm zou gaan maar als dat meevalt gewoon proberen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 24 januari 2013, 23:21
- Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8, Cannondale f-si carbon 5, Canyon Exceed CF SLX, Rose Backroad, Scott Addict RC
Ik heb het ook zelf gedaan met een Mavic XA Elite boost wielset voor mijn Cannondale f-si. Gewoon het eerder genoemde filmpje van Cannondale gevolgd. Beetje pielen, maar ging verder prima en rij er nu al een poosje mee rond.