Rem ontluchtingset giant mph

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29962
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij kan er DOT in.
Ik zou een lagere waarde kiezen 3 of4.
Minder gevoelig voor vocht en goedkoper.
Maar het blijven waarseloze remmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29962
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

markje schreef: ma 9 november 2020, 18:58
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 9 november 2020, 14:49 Het zijn gevaarlijke remmen omdat ze niet zelfstellend zijn.
Als ze heet worden moet je ze met de hand terugstellen,want de olie zet uit. (Komt in NL gelukkig nauwelijks voor) Omdat je remmen gaan aanlopen of zelfs gaan klemmen, wordt je daar door de rem zelf wel op gewezen.
Als ze later zijn afgekoeld moet je ze weer strakker stellen. De enige waarschuwing die je van de rem zelf krijgt om dit te doen komt altijd te laat. Ze remmen dan namelijk niet meer !
2x iemand ter nauwernood aan de dood zien ontsnappen. Dat was niet in NL maar in de Alpen. Maar toch...
In de VS werden deze Giants van andere remmen voorzien, namelijk remmen van Hayes.
Je kan je afvragen waarom.

Nu jouw MPH's het niet goed doen is dit dus hét moment om iets anders te monteren.
Bij de duitse webshops kan je al Shimano setjes kopen vanaf 40 euro.


Ik ben ook weleens in volle afdaling met samengeknepen billetjes tot stilstand gekomen, omdat mijn voorrem steeds strakker ging staan... Sindsdien komen ze er bij mij ook niet meer op.

Dat was overigens gewoon in Limburg. Een paar keer kort na elkaar flink hard moeten knijpen en de olie is warm genoeg dat ze gaan aanlopen en alleen maar warmer worden. Als je met +40 per uur naar beneden gaat, hoor je niet dat ze aanlopen en tegen de tijd dat je in de gaten hebt wat aan de hand is, zitten al bijna muurvast op de schijf. Het is nogal een uitdaging om in een afdaling te stoppen zonder voorrem en met een halve achterrem. Voor mij waren die dingen eens en nooit meer...
De slachtoffers die ik zag hadden tijdens een lange afdaling de remmen losser gesteld.
Nr1 kon onderaan de berg uitrollen en zn remmen loslaten (dus ze koelden af)
Aan het eind vh pad wilde hij remmen en toen was er niemand thuis, want de olie was afgekoeld en gekrompen. Hij kon van zn fiets springen en kwam er met schaafwonden en blauwe plekken vanaf.
De fiets hebben we met gevaar voor eigen leven uit het ravijn gehaald.
Nr2 had tijdens een flinke afdaling zn remmen losser moeten stellen en was zo probleemloos beneden gekomen.
Daar was een terras, dus biertje gedronken.
Opgestapt en meteen na het terras was er een kruising met een provinciale weg. Zo'n weg waar Fransen rijden met 90kmh.
Zn remmen (inmiddels afgekoeld) deden het niet en hij kon zich op een tuinmuurtje van gestapelde natuurstenen werpen.
Schaafwonden, bont en blauw.
Fiets is er ook goed vanaf gekomen, net niet plat gereden.
MPH?
Nee, dank je.
Nog 100x liever Avid of Magura.

Maar ga gerust je gang, in NL loopt het niet zo'n vaart, behalve in Z Limburg, dus je kan er gerust mee rijden.
En vaak ook nog remmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Amo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 12:51

Dank allen!
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 9 november 2020, 19:11 De slachtoffers die ik zag hadden tijdens een lange afdaling de remmen losser gesteld.
Die truc ken ik wel, maar nooit gedaan (wel zo dat ik met koude remmen nog maar net fatsoenlijk kon remmen). Bij mij ging de voorrem aanlopen en steeds strakker, bijna tot vastslaan toe.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29962
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, vastlopen hebben we ook meegemaakt, maar dat was niet gevaarlijk, alleen heel erg hinderlijk.
20 jaar geleden waren dat soort fouten miss hien nog goed te praten vanwege nieuw en onbekend.
Maar tegenwoordig moet je dat niet meer willen.
Er is natuurlijk ook een heel goede reden waarom dit principe niet meer wordt gebruikt en alle hydraulische schijfremmen zelfstellend zijn ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie