Ondanks wisselende meningen of carbon echt zo veel beter rijdt, wil ik het toch eens proberen.
Advies van Wielenbouwers is rond de 30mm, en is op dit moment ook echt de trend. Ook DT Swiss volgt deze trend met 30mm.
Daarom ben ik uitgegaan van 30mm intern.
Wat is jullie mening over onderstaande sets? Prijzen ontlopen elkaar niet veel.
Eisen:
- Sterke XC en marathon
- Hoofdzakelijk NL, maar ook af en toe ardennen, sauerland en 1x per jaar vakantie in alpen
- 70kg
- Nu vooral 2.25 banden (allicht 2.35 in de toekomst)
- Naaf DT
Sets die ik op het oog heb:
1: Wheeltec Duke Lucky Jack 2x 28mm (2x voorvelg)
- DT350 naaf
- Gewicht +-1330gr
- Prijs: 1179,-
- Crash Replacement: 20% op velg, 5% op arbeid
voordelen: licht
nadelen: smaller met 28mm
2. Wheeltec Duke Crazy Jack 1x30mm/1x28mm
- DT350
- +-1500gr
- Prijs: 1229,-
- crash replacement: 20% op velg, 5% op montage
voordelen: sterk, vóór 30mm
nadelen: zwaarder
3. Wheeltec Flite-X-SLS XW 1x31mm/1x28mm
- DT350
- +- 1370gr
- prijs: 1129,-
- crash replacement: 50% op de velg, niet op arbeid
voordelen: licht, vóór mm
nadelen: TE licht? onbekend merk velg
4. DT Swiss XRC 1501 2x30mm
- DT 240 EXP
- +-1550gr
- prijs: 1550,-
- crash replacement: nieuwe velg voor 250,-
voordelen: 2x 30mm, goede crash replacement (altijd voor 250,- een nieuwe velg)
nadelen: iets zwaarder, waarschijnlijk iets zwaardere velg (zwaarder set ondanks 80gr lichtere naaf)
Hulp keuze carbon wielset
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 254
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
Laatst gewijzigd door Freewheeler op do 12 november 2020, 22:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Je 2e optie heeft geen gewicht.
Geen ervaring met Carbon, maar met jou gewicht (of gebrek daaraan ) icm max 2.25 banden. Lijkt mij 28mm intern een hele mooie breedte.
En het kan ook met jou inzet in marathon en NL ritten prima een licht set zijn lijkt mij omdat je geen heel pittige zaken tegenkomt die de boel zullen slopen.
Dus optie 1 of 3 al naar gelang 3 lichter is.
Geen ervaring met Carbon, maar met jou gewicht (of gebrek daaraan ) icm max 2.25 banden. Lijkt mij 28mm intern een hele mooie breedte.
En het kan ook met jou inzet in marathon en NL ritten prima een licht set zijn lijkt mij omdat je geen heel pittige zaken tegenkomt die de boel zullen slopen.
Dus optie 1 of 3 al naar gelang 3 lichter is.
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Idem, ik denk dat die 2mm verwaarloosbaar zijn met 2.25/2.35 banden. Dan is 28mm perfect.
Als die set stevig genoeg is (daar zou mijn criterium liggen) is het een mooie optie.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Met de Duke lucky Jack heb ik zeer goede ervaring. Met 32 spaken en dt revo spaken + messing nippels een top oplossing (voor mij iig, 76kg). Ze zijn niet te stijf en kunnen tegen een stootje. Met harde zijwind heb ik minder last omdat de velg niet hoog is.
https://mag.vojomag.com/test-wielen-car ... -roval/10/
https://mag.vojomag.com/test-wielen-car ... -roval/10/
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Ik denk dat je met 28mm en 2.25-2.25 uitstekend uit de voeten kunt. Met sommige banden zelfs beter dan 30mm velgen.
Ciao,
Jan
Hoogwaardige Chinese velgen van bv. Nextie of EIE zijn nieuw nog goedkoper (incl. verzenden etc.) dan de crash replacement van DT. En ook die hebben een goede crash replacement (kun je nagaan hoeveel DT nog verdient met zo'n regeling)Freewheeler schreef: ↑ma 9 november 2020, 15:04 4. DT Swiss XRC 1501 2x30mm / DT 240 EXP (+-1550gr)
voordelen: 2x 30mm, goede crash replacement (altijd voor 250,- een nieuwe velg)
nadelen: iets zwaarder, waarschijnlijk iets zwaardere velg (zwaarder set ondanks 80gr lichtere naaf)
Je Revo spaken helpen ook om last van zijwind te voorkomen
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Heb laatst een vd nieuwe wheeltec velgjes in mijn handen gehad en moet bekennen dat deze beter waren doordacht en afgewerkt dan mijn huidige NOX velgen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Heeft even geduurd maar ik heb het artikel doorgelezen.ivocare schreef: ↑ma 9 november 2020, 23:52 Met de Duke lucky Jack heb ik zeer goede ervaring. Met 32 spaken en dt revo spaken + messing nippels een top oplossing (voor mij iig, 76kg). Ze zijn niet te stijf en kunnen tegen een stootje. Met harde zijwind heb ik minder last omdat de velg niet hoog is.
https://mag.vojomag.com/test-wielen-car ... -roval/10/
Vervang:
velg door luidspreker
naaf door versterker
spaak door kabel/interlink
en het kan zo als high-end audio review worden geplaatst in een pompeus hifi magazine. (zie topic in de lounge)
Wat een wollige wazige dikdoenerij.
"dit type wiel is niet tevreden met een basic bespaking of naaf".
"Een wiel waarvan de spaken hard zijn opgespannen, en vooral perfect uitgebalanceerd, is aangenamer om mee te rijden"
terwijl ze eerder schreven "is het tot elke prijs zoeken naar meer stijfheid geen goed idee. Een normale biker (tussen 70 en 80 kilogram) riskeert dan om te eindigen met harde oncomfortabele wielen die over het terrein hotsen"
Een 5 sterren beoordeling voor een wiel waar het lager half uit steekt...
Dit wiel is ook het wiel waarbij gewaarschuwd wordt dat de vrijloop uit elkaar valt bij een bandenwissel, dus let op dat je de miniscule veertjes niet kwijtraakt langs de trail... Maar desondanks toch 5 sterren.
De geometrie van DT240 naven is "weinig geoptimaliseerd".
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
(en dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn minst favoriete spaak van mijn minst favoriete merk. nou ja, laten we hopen dat deze wielfabriekanten de spaken krijgen die wel aan de specs voldoen...)
Ik ga nu even een muziekje luisteren en een audio tijdschrift uit de jaren 80 doorbladeren, daar staat minder wazige praat in.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Denk dat ik mijn wielbouwkwaliteiten ook maar ga vercommercialiseren.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 10 november 2020, 13:59Heeft even geduurd maar ik heb het artikel doorgelezen.ivocare schreef: ↑ma 9 november 2020, 23:52 Met de Duke lucky Jack heb ik zeer goede ervaring. Met 32 spaken en dt revo spaken + messing nippels een top oplossing (voor mij iig, 76kg). Ze zijn niet te stijf en kunnen tegen een stootje. Met harde zijwind heb ik minder last omdat de velg niet hoog is.
https://mag.vojomag.com/test-wielen-car ... -roval/10/
Vervang:
velg door luidspreker
naaf door versterker
spaak door kabel/interlink
en het kan zo als high-end audio review worden geplaatst in een pompeus hifi magazine. (zie topic in de lounge)
Wat een wollige wazige dikdoenerij.
"dit type wiel is niet tevreden met een basic bespaking of naaf".
"Een wiel waarvan de spaken hard zijn opgespannen, en vooral perfect uitgebalanceerd, is aangenamer om mee te rijden"
terwijl ze eerder schreven "is het tot elke prijs zoeken naar meer stijfheid geen goed idee. Een normale biker (tussen 70 en 80 kilogram) riskeert dan om te eindigen met harde oncomfortabele wielen die over het terrein hotsen"
Een 5 sterren beoordeling voor een wiel waar het lager half uit steekt...
Dit wiel is ook het wiel waarbij gewaarschuwd wordt dat de vrijloop uit elkaar valt bij een bandenwissel, dus let op dat je de miniscule veertjes niet kwijtraakt langs de trail... Maar desondanks toch 5 sterren.
De geometrie van DT240 naven is "weinig geoptimaliseerd".
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
(en dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn minst favoriete spaak van mijn minst favoriete merk. nou ja, laten we hopen dat deze wielfabriekanten de spaken krijgen die wel aan de specs voldoen...)
Ik ga nu even een muziekje luisteren en een audio tijdschrift uit de jaren 80 doorbladeren, daar staat minder wazige praat in.
Beetje elvenstof en goudpoeder er overheen en mijn kostj is gekocht.
Al wat leuke naafjes op Ali gezien (lijken sterk op Deuk, maar dan verbeterd...) en het komt wel goed.
Paar leuke carbon velgjes erbij en gaan met die banaan.
Zit alleen met die belachelijke verzendkosten vd Spaanse post (en de koeriers die daar maar marginaal onder zitten)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Prima dat je kritisch bent en alles gelezen heb. Mijn oordeel stond daarboven en artikel was gewoon een leuke toevoeging voor de topic starter met wat extra info.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 10 november 2020, 13:59Heeft even geduurd maar ik heb het artikel doorgelezen.ivocare schreef: ↑ma 9 november 2020, 23:52 Met de Duke lucky Jack heb ik zeer goede ervaring. Met 32 spaken en dt revo spaken + messing nippels een top oplossing (voor mij iig, 76kg). Ze zijn niet te stijf en kunnen tegen een stootje. Met harde zijwind heb ik minder last omdat de velg niet hoog is.
https://mag.vojomag.com/test-wielen-car ... -roval/10/
Vervang:
velg door luidspreker
naaf door versterker
spaak door kabel/interlink
en het kan zo als high-end audio review worden geplaatst in een pompeus hifi magazine. (zie topic in de lounge)
Wat een wollige wazige dikdoenerij.
"dit type wiel is niet tevreden met een basic bespaking of naaf".
"Een wiel waarvan de spaken hard zijn opgespannen, en vooral perfect uitgebalanceerd, is aangenamer om mee te rijden"
terwijl ze eerder schreven "is het tot elke prijs zoeken naar meer stijfheid geen goed idee. Een normale biker (tussen 70 en 80 kilogram) riskeert dan om te eindigen met harde oncomfortabele wielen die over het terrein hotsen"
Een 5 sterren beoordeling voor een wiel waar het lager half uit steekt...
Dit wiel is ook het wiel waarbij gewaarschuwd wordt dat de vrijloop uit elkaar valt bij een bandenwissel, dus let op dat je de miniscule veertjes niet kwijtraakt langs de trail... Maar desondanks toch 5 sterren.
De geometrie van DT240 naven is "weinig geoptimaliseerd".
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
(en dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn minst favoriete spaak van mijn minst favoriete merk. nou ja, laten we hopen dat deze wielfabriekanten de spaken krijgen die wel aan de specs voldoen...)
Ik ga nu even een muziekje luisteren en een audio tijdschrift uit de jaren 80 doorbladeren, daar staat minder wazige praat in.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik doelde op het artikel, de quote was alleen om het artikel aan te geven. Dus niets tegen jou Ivo.
Nog even over het artikel, de tubeless velgen zijn waterdicht?
Goed te weten, dan komt er geen water in je latex
Nog even over het artikel, de tubeless velgen zijn waterdicht?
Goed te weten, dan komt er geen water in je latex
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4285
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Optie 3, wat is te licht met 70kg en jouw inzet bereik. Mijn wielen wegen 1180gram en ben nu 84kg.
Echt geen enkel probleem. velgen van een 330 - 350 gram kunnen prima voor XC gebruik.
Echt geen enkel probleem. velgen van een 330 - 350 gram kunnen prima voor XC gebruik.