Hulp keuze carbon wielset

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Mijn vraag is hetzelfde als de titel, dus even een oud topic omhoog halen.

Wil graag voor mijn gewicht (115kg rijdersgewicht incl. kleding/ etc + 14kg fiets) een nieuwe wielset.
Wheel-Tec heeft al eerder voor mij een wielset gespaakt en wegens eerder ervaringen heb ik daar weer info uitgevraagd. Ben niet bekend met verdere wielbouwers, anders een PB?

Ik ben in de race voor een alu set (Crazy Star) of een carbon set (Crazy Jack) beide met Sapim CX sprint aero spaken en DT Swiss 240EXP naaf. Voorwaarde is een ~30mm interne breedte wegens 2,4” banden. Volgens de wielbouwers is het gewicht geen probleem, zelfs carbon is aan te raden. Ik neem van de Duke geen verschillende breedtes, voor en achter wielen zijn hetzelfde.

Heb meerdere topics gelezen en daar lees ik wel wat over deze 2 types velgen, maar dit zijn gemiddeld genomen reacties/ ervaringen van ~80kg rijders.
Mijn vraag is eigenlijk wat zijn jullie ervaringen of adviezen bij mijn gewicht? Denk aan verschillen alu vs carbon.
Of rijdersgewicht vs carbon/ aluminium. Eventueel naven/ spaken. Hoor het graag en alvast bedankt :-q
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

wilcoelskamp schreef: zo 24 juli 2022, 11:03 Mijn vraag is hetzelfde als de titel, dus even een oud topic omhoog halen.

Wil graag voor mijn gewicht (115kg rijdersgewicht incl. kleding/ etc + 14kg fiets) een nieuwe wielset.
Wheel-Tec heeft al eerder voor mij een wielset gespaakt en wegens eerder ervaringen heb ik daar weer info uitgevraagd. Ben niet bekend met verdere wielbouwers, anders een PB?

Ik ben in de race voor een alu set (Crazy Star) of een carbon set (Crazy Jack) beide met Sapim CX sprint aero spaken en DT Swiss 240EXP naaf. Voorwaarde is een ~30mm interne breedte wegens 2,4” banden. Volgens de wielbouwers is het gewicht geen probleem, zelfs carbon is aan te raden. Ik neem van de Duke geen verschillende breedtes, voor en achter wielen zijn hetzelfde.

Heb meerdere topics gelezen en daar lees ik wel wat over deze 2 types velgen, maar dit zijn gemiddeld genomen reacties/ ervaringen van ~80kg rijders.
Mijn vraag is eigenlijk wat zijn jullie ervaringen of adviezen bij mijn gewicht? Denk aan verschillen alu vs carbon.
Of rijdersgewicht vs carbon/ aluminium. Eventueel naven/ spaken. Hoor het graag en alvast bedankt :-q
Ik snap de vraag niet goed, je weet precies wat je wilt, en krijgt advies van mensen die het beter weten.
Volgens mij kun je hier dan weinig toevoeging krijgen. Al vraag ik me wel af waarom je Aero spaken wilt, en niet iets lekker stevigs?
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Zal het wat toelichten, de topics die ik gelezen heb gaan dan wel over deze carbon of aluminium velgen. Maar het zijn voornamelijk rijders die rond de 80kg hun ervaringen geven. Aangezien ik ruim over de 80kg ben en nooit ivm mijn lengte dat zou kunnen wegen, zou ik graag advies of ervaringen willen zien van collega rijders.

In de topics lees je namelijk dat carbon erg stijf is en dat zelfs sommige rijders met minder lichaamsgewicht deze kapot rijden. Aluminium heeft een andere stijfheid waar andere weer beter gevoel bij hebben. Ik ken het merk Duke verder niet en misschien zijn er ervaringsdeskundigen die hierin kunnen adviseren.

Betreft de CX sprint spaken heb ik begrepen dat deze nog sterker zijn dan de “double butted” spaken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik lees dat de alu velg een maximum geadviseerd systeemgewicht van 120kg heeft en de carbon 110kg (bron: factsheet Bike24).
En jij komt volgens je startpost op 115 + 14 = 129kg totaal.

Lijkt mij duidelijk, ik zou daarom naar een steviger velg kijken.
Ze zullen echt niet meteen in mekaar zakken maar waarom die grens opzoeken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DT EX511

Stans Flow EX3 (niet MK3)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Als ik naar de website ga van Duke dan zie ik bij beide velgen 120kg staan.
carbon set (Crazy Jack)
alu set (Crazy Star)
Dit maakt het net zo lastig om te kiezen :wink:

Betreft de DT Swiss velg is een mooie velg met max. 130kg, alleen heeft deze geen offset. De Notubes idem, maar als extra lees je nog wel eens problemen met zwaargewichten en de lasnaad, of is dit inmiddels verholpen?

Begrijp ook goed dat er verschillen zitten tussen aluminium en carbon wielen. Een carbon wiel kan stijver zijn, maar ook lichter.
Bij ervaringen lees je dat carbon vaak in 1x kapot gaat en dat aluminium dit meer na een verloop van tijd is.
Ik ga de studiekamer weer in om om wat ervaringen van zwaargewichten te zoeken die ook hierin een keuze wilden maken. Bedankt iig! :-q
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Al eens gekeken naar slowbuild?

Moet zeggen dat ik tot dusver zeer tevreden ben over zijn spaak werk.
ik ben 86kg en heb een setje van net geen 1300 gram. 30 intern voor en 28 achter.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Notubes idem, maar als extra lees je nog wel eens problemen met zwaargewichten en de lasnaad, of is dit inmiddels verholpen?
Daarom moet je ook de EX3 hebben en niet de MK3.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

remco1b schreef: ma 25 juli 2022, 22:19 Al eens gekeken naar slowbuild?

Moet zeggen dat ik tot dusver zeer tevreden ben over zijn spaak werk.
ik ben 86kg en heb een setje van net geen 1300 gram. 30 intern voor en 28 achter.
Dat is te weinig informatie om iets zinvols uit te kunnen concluderen...
Wat voor terrein rijd je ermee, is je rijstijl soepel of bonk je overal overheen, spring je veel, hoeveel km's hebben de wielen achter de rug etc. En wellicht dat de gebruikte spaken (en het aantal), nippels, velgen ook nog wat toevoegen ;-)

Of het nu om wielen, een frame of andere onderdelen gaat, conclusies over duurzaamheid kun je doorgaans niet binnen een jaar trekken (of je moet extreem veel en "serieus" fietsen in dat jaar). Bovendien is falen lang niet altijd het resultaat van één grote impact maar een optelsom van vele klappen die uiteindelijk tot een defect leiden.

Voor mij is dat de belangrijkste reden waarom ik altijd voor spullen met ietsje reserve kies. Da's niet hetzelfde als lomp zwaar, maar ik zoek ook de onderste gewichtsgrens niet op, zelfs met mijn 70kg niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Beste Kermit,

ik ben spaar mijn materiaal zeker niet en kies daarom ook vaak voor wat zwaarder.
Rij mijn meeste km's op de posbank route waarbij ik de rode lusje niet mooie toevoegingen vind. Jump en drops pak zeker mee. Maar meer dan 1,5 meter laat ik liever aan anderen over. Oftewel XC rijd ik hoofdzakelijk.

Afgelopen week heb ik de wielen ook mee gehad naar luxemburg waar je je fiets zeker niet kan ontzien.

Ik heb een Setje wielen met DT240 naven / DT comp race spaken 28 voor en achter en gewone alu nippels.
De comp race spaken heb ik nog voorgesteld achter te vervangen voor comp spaken maar dit was volgens slowbuild totale overkill.

Hij geeft dan ook de garantie dat ze prima lang mee gaan.

Inmiddels ruim 3000km verder en nog geen spannende dingen mee gemaakt.

Ook diverse maten van mij rijden met zijn wielen, sommigen al ruim 4 jaar 1x gescheurde velg op een boom wortel geland.
Dit werd onder crash replacement voor weinig vervangen.

Tot dusver zijn wij zeer te spreken over Carlz.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

remco1b schreef: di 26 juli 2022, 10:07 De comp race spaken heb ik nog voorgesteld achter te vervangen voor comp spaken maar dit was volgens slowbuild totale overkill.
DT Comp spaken totale overkill noemen bij een piloot van 85kg...?
Dan rijden er een hoop mensen met "teveel wiel" rond. Vooral ikke zelf :D

Je "kiest vaak voor wat zwaarder" zeg je, maar dan hebben wij daar toch een andere invulling bij.
Een setje van 1.300 gram zou ik tenminste niet onder "wat zwaarder" scharen, dat zie ik als erg licht.

Maar neem het niet als kritiek op hè, het is niet belangrijk wat ik ervan vind.
Ongeacht meningen van wie dan ook, de praktijk wijst uiteindelijk vanzelf uit of jij/ik/topicstarter/iemand een goede keus hebben gemaakt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

kermit schreef: di 26 juli 2022, 10:20
Je "kiest vaak voor wat zwaarder" zeg je, maar dan hebben wij daar toch een andere invulling bij.
Een setje van 1.300 gram zou ik tenminste niet onder "wat zwaarder" scharen, dat zie ik als erg licht.
Dat meningen over zwaar en zwaar verschillen lijkt me duidelijk.
In mijn geval had ik ook nog de keuze voor revolution spaken te gaan en 25 en 28 intern te nemen. Dan was het nog ruim 100 gram lichter geweest.

Maar idd het is meer om beeld te geven wat er op de markt verkrijgbaar is en hoe de service en dergelijken is.
Er zijn natuurlijk genoeg wielbouwers die soort gelijke wielen bouwen dus de keuze is reuze. ;)
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Slowbuild, Carl-z... ik orienteerde me recent ook op een lichte carbon wielset, en kwam deze Dts jongen(s) ook tegen.
Na wat vervolgonderzoek dacht ik, ik houd het lekker bij bekend lokaal, of bij een webshop waar ik al langer goede ervaringen mee heb.
Dit lezende haakte ik daar af: https://www.mtb-news.de/forum/t/slowbui ... en.844018/
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

remco1b schreef: di 26 juli 2022, 17:08 Dat meningen over zwaar en zwaar verschillen lijkt me duidelijk.
Mwah, in zoverre dat alles onder de 1.500 gram gewoon als licht gezien kan worden. Daar kun je een andere mening over hebben, maar het is gewoon een feit (en nee, een feit is geen mening...).


En of je onder de 1.500 gram nog moet gaan twisten over 100 gram is ook de vraag. Dat is meer voor tussen de oren en aan de salontafel dan dat er enig praktisch nut in zit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie