Hulp keuze carbon wielset

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vandaag toevallig wat carbonreparateurs gemaild, want afgelopen zondag de velg van mijn achterwiel van mijn DT SWISS XRC 1250 wielset (OEM afgeleide van DT SWISS XRC 1200 op mijn Lux) een barst/scheur bezorgd in de velgrand... gebeurde op de stenige Camerig afdaling, grrr... Weeg 68kg. Scheurje loopvlak tubeless band, liep zeer snel leeg ondanks de latex, toen een steen geraakt waarschijnlijk, was gebeurd voor ik erg in had. Velg 25mm interne breedte, volumineuze Wolfpack Race 2,4".
Als je op stenige ondergrond rijdt, agressief daalt etc, een beetje reserve kan geen kwaad :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Sorry voor de late reactie. Woe! wat een adviezen! Dank!
Wielen blijven ook iets moois. Maar ook lastig als het je eerste carbon setje is.

Ik ben de gewichten van een paar sets inderdaad vergeten.
Daarom beginpost even aangepast en hier even neergezet.

Tijdens marathons heb je inderdaad geen hoge drops. Al zitten die wel soms in de XC parcoursen van tegenwoordig.Daar kom je ook de rockgardens tegen.

Bij marathons is wel af en toe gevaar met scherpe stenen. Ook pik je per ongeluk af en toe een steen of boomwortel op hoge snelheid tijdens een afdaling.

Ze zeggen: Breed is de toekomst maar ja, wie zal het zeggen? Commercie? De bandenfabrikanten zijn hier ook mee bezig (zie de nieuwe Maxxis 2.4).
Wat je wil voorkomen is stel dat ik straks voor de lange marathons en zware XC werk wat breder wil rijden de set niet meer optimaal is. In die inzetgebieden lijken me brede banden namelijk wel nuttig.

De gewichten:
- 2x Duke Lucky Jack (2x28mm): 1330gr (velgen 318gr)
- 1x Duke Crazy Jack (30+28mm): 1500gr (velgen 407 en 418gr)
- Wheeltec Flite-X-SLS XW (31+28mm): 1370gr (velgen 338gr)
- DT Swiss XRC1501 (30+30mm): 1550gr (velggewicht onbekend. Moet zwaarder zijn omdat de naaf 80gr lichter is, zelfde spaken, en de set toch 1550gr weegt)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zoals gezegd, 1 of 3.
Ga in overleg met je wielbouwer dan het sterkste design (of beste garantie) kiezen.
Met 28mm kun je oom 2.4 rijden mocht je dat ooit willen. (Vroegah reed ik MKII's op 21mm intern, those days ;-))
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Prijs van 3 iets goedkoper dan de Duke set?
Bicycle, bicycle, bicycle
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

daniel1975 schreef: do 12 november 2020, 07:53 Prijs van 3 iets goedkoper dan de Duke set?
Slechts 50,- prijsverschil.
Crash replacement bij 3 is 50% voor de velg, bij duke 20% voor de velg (uitgezonderd montage)
Al wil je liever dat het heel blijft natuurlijk ;-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Alles tot 1500gr is natuurlijk een keurig gewicht.
Alles rond de 30mm interne breedte is prima, dat kan ook nog 28mm zijn, als je niet breder dan 2,35-,2,4" gaat rijden.
Behalve dat het lekker moet rijden wil je vooral ook dat je dure set heel blijft.
Fietsmaat reed al 2 carbon velgen stuk, 1 reed er zojuist 1 stuk, allemaal 'gewoon' in Zuid L (al komen we ook regelmatig wel eens in de Alpen).

De gewichten van de 4 sets had je al op een rij gezet.
Kun je ook de prijzen er meteen achter zetten? Dan is het helemaal duidelijk.
Ben er wel achter dat je ook goed moet kijken naar de crash-replacement, garantieafwikkeling. Wat betaal je (als niet gesponsorde rijder) als je toch een velg kapot rijdt, ook bij eigen schuld evt, hoe wordt dat afgehandeld? Hoeveel betaal je voor ee nieuw wiel, een nieuwe velg? Als je dat er ook nog aan toevoegt heb je echt alles op een rij gezet.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Denk je dat een alu velg in jullie sitiaties wel heel gebleven?
Of is dat lastig in te schatten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een lichte alu velg kan/zal dan een dikke deuk oplopen. Misschien ook net niet. Met carbon is het net iets meer hoe je 'm raakt. Soms heb je een enorme klap en is er niets aan de hand en soms voel je niet eens iets en zit er een grote scheur in. Aluminium lijkt iets 'lineairder' te reageren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Cube-Elite schreef: do 12 november 2020, 14:46 Denk je dat een alu velg in jullie sitiaties wel heel gebleven?
Of is dat lastig in te schatten.
Ik denk van wel, maar dat is gebaseerd op alleen mijn eigen ervaring. Ik reed hiervoor met een lichte alu DT Swiss1501 set, ongeveer 1450gr. Zelfde rijstijl, zelfde gebied, naar beneden vaak zo hard mogelijk, Zuid L eo kent stenige afdalingen, maar ook Alpen, Dolomieten XC-transalps en -rondjes.
Die alu set heeft het een jaar of 5 uitgehouden zonder issues. Meerdere deuken in de velgen, krassen, een velgrand met deuk die met een tangetje terug te buigen was en gewoon tubeless ready bleef. Voor mijn gevoel is carbon toch iets meer 'alles of niets'.
Maar mijn carbonnen DT 1250 wielset kwam standaard, is nu 1,5jr oud, dus ik klaagde daar alles behalve over bij aanschaf (een nieuwe DT XRC 1200 wielset zou nu nieuw (adviesprijs) bijna de helft kosten van wat mijn huidige Lux toen compleet kostte).

Als je leest over garantieregelingen bij carbon wielen dan geeft bv DT Swiss vanaf 2020 'life time garantie' obv 'fair share'. Dwz: als je je velg molt, ook door eigen schuld, dan krijg je voor 249,- een nieuwe velg, wordt eea ook voor omgebouwd bij die prijs inbegrepen, als ik het goed begreep. Dat is natuurlijk een geruststellende gedachte, bij dat soort dure wielsets.

Ben er nog niet dieper ingedoken, ben daar nu wel naar aan het kijken, nav mijn eigen velgen-pech. Maar ik begreep dat oa Bontrager en Roval ook goede garantieregelingen zouden moeten hebben.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

aurelius schreef: do 12 november 2020, 12:09
De gewichten van de 4 sets had je al op een rij gezet.
Kun je ook de prijzen er meteen achter zetten? Dan is het helemaal duidelijk.
Die gedachte had ik ook ja. Zit in dezelfde hoek te kijken. Eventueel een 350 in laten spaken met een goede chinese velg. Heb niet zo de behoefte om te betalen voor een Duke logootje oid. Liever een goede naaf en vakwerk van de bouwer.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 724
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Je betaald echt niet alleen voor een logo.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zomaar omdat ik wel erg nieuwsgierig ben.
Wat kosten de 3 sets is dat nog een 2e overweging?
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

ivocare schreef: do 12 november 2020, 19:59 Je betaald echt niet alleen voor een logo.
Weet ik, was enigzins gechargeerd. Maar Duke heeft inmiddels best een naam opgebouwd en is zeker niet meer de prijsgunstigste optie.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 724
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Deze vallen qua prijs wel mee:
https://r2-bike.com/DUKE-Rim-29-Lucky-J ... less-ready

Zonder logo’s :winkie:
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Heb het lijstje wat overzichtelijker en aangevuld met de prijzen.
Ik vind het prijsverschil tussen goed gebouwd chinees met garantie/service zeer gering t.o.v. de bekende merken.
Tussen de eigen merken en bekende merken is het verschil ook niet erg groot zoals je ziet.
Zelf vind ik het prijsverschil van 100,- op zo’n bedrag te klein om risico’s te nemen.

Nog eens het “nieuwe” lijstje:
1: Wheeltec Duke Lucky Jack 2x 28mm (2x voorvelg)
- DT350 naaf
- Gewicht +-1330gr
- Prijs: 1179,-
- Crash Replacement: 20% op velg, 5% op arbeid
voordelen: licht
nadelen: smaller met 28mm

2. Wheeltec Duke Crazy Jack 1x30mm/1x28mm
- DT350
- +-1500gr
- Prijs: 1229,-
- crash replacement: 20% op velg, 5% op montage
voordelen: sterk, vóór 30mm
nadelen: zwaarder

3. Wheeltec Flite-X-SLS XW 1x31mm/1x28mm
- DT350
- +- 1370gr
- prijs: 1129,-
- crash replacement: 50% op de velg, niet op arbeid
voordelen: licht, vóór mm
nadelen: TE licht? onbekend merk velg

4. DT Swiss XRC 1501 2x30mm
- DT 240 EXP
- +-1550gr
- prijs: 1300,-
- crash replacement: nieuwe velg voor 250,- incl arbeid
voordelen: 2x 30mm, goede crash replacement (altijd voor 250,- een nieuwe velg)
nadelen: iets zwaarder, waarschijnlijk iets zwaardere velg (zwaarder set ondanks 80gr lichtere naaf)
Plaats reactie