Hulp keuze carbon wielset

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

aurelius schreef: za 14 november 2020, 15:30 Voor de weightweenies:
Cushcore XC, 150gr.

Nee repareren gaat niet, wiel net opgestuurd naar DT Swiss.
Heb alvast een setje Pepi's Tire Noodle R-evolution besteld, roze, maat S/M, geschikt voor 2,2"-2,4" banden, 78gr.
Ga ik alleen achter rijden. Is de ene versleten, dan de tweede erin.

Goedkoper dan 2 Cush Core's XC, stuk lichter (scheelt ongeveer de helft), vond ik wat meer passen bij mijn XC-trails light gebruik op een race/marathonfully. Icm met een Wolpack Race blijft het dan lekker licht.
Overweeg dan van 2,4" weer naar 2,25" te gaan, met die tire noodle is er toch extra bescherming en kan de druk wat omlaag, m.a.g. meer grip en meer comfort, icm velg 25mm interne breedte.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pepe is een noodle, vult de buitenband zoals een binnenband dat doet.
Als je met weinig druk gaat rijden, rij je op de noodle en dat komt de rolweerstand niet ten goede.
Dus niet overdrijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

aurelius schreef: zo 15 november 2020, 20:56 Goedkoper dan 2 Cush Core's XC, stuk lichter (scheelt ongeveer de helft), vond ik wat meer passen bij mijn XC-trails light gebruik op een race/marathonfully. Icm met een Wolpack Race blijft het dan lekker licht.
Overweeg dan van 2,4" weer naar 2,25" te gaan, met die tire noodle is er toch extra bescherming en kan de druk wat omlaag, m.a.g. meer grip en meer comfort, icm velg 25mm interne breedte.
Wil je ze eens zelf wegen voor je ze er in stopt? In een review van singletrack magazine zat de pepi 50% boven het opgegeven gewicht :o
Ben wel benieuwd, ze zien er uit als een meer XC geschikte Vittoria Airliner, klinkt goed.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pepi heeft toch pas zn produkten vernieuwd?
De oude waren gewoon schuimstrips uit de bouw waar gekleurd tape omheen zat.
Nu die genoeg geld in het laatje hebben gebracht, hebben ze een eigen ding gemaakt/laten maken.
Vooral bij de oude kan ik me voorstellen dat ze niet constant zijn wat betreft gewicht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Hmm, net dit topic gevonden omdat ik een vraag heb over mijn Hollowgram 25 mm carbon velgen.

Ik heb nu de afgelopen twee maand op mijn nieuwe MTB zo'n 750km singletracks gefietst waar weinig drops en jumps in zitten. Wel lekker snel door het bos gegaan.

Afgelopen weekend een clinic gedaan ( over de granny bij Velp) waar een paar leuke afdalingen en jumps inzitten. Dit vind ik leuk, daar kocht ik juist ook mijn Trail MTB voor. Ik wil me nu inschrijven voor een 'jumpclinic'. Maar nu ga ik mij afvragen wat mijn velgen kunnen hebben. Ik weet het niet. Mijn dealer zegt dat dit geen probleem is.

Vanmiddag een wielenbouwer gesproken die goede carbonnen wielensets maakt en die adviseerde mij mijn velgen te verkopen en een sterkere set 29mm NOX All Mountain wielen te laten bouwen ( ruim 1000,-) omdat de Hollowgramvelgen XC velgen zijn en niet echt geschikt voor het ruigere werk.

Geen idee wat handig is. Mijn wielen zijn nu perfect en niks mis mee. Het mooist zou het zijn dat de Hollowgram velgen sterk genoeg zijn.
Ik kan dit gewoon vergeten en verder fietsen. Of ik kan nieuwe carbonnen set laten bouwen als dat verstandig blijkt. Zou er dan voor de Hollowgram set makkelijk een liefhebber te vinden zijn? En als ze courant zijn, wat is dan een reële prijs?

Wie kan en wil er wat zinnigs over zeggen?
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Kijk even naar de pinkbike cannondale scalpel testfilmpjes uit hun xc overzichtstest deze zomer. De SE heeft waarschijnlijk jou velgen. Dan zie je hoe ze die hollowgram wielen in de ruige omgeving van Whistler gebruiken. De tester heeft het erover vanaf 10.25. Hij breekt er een, en je leest cannondales reactie daarop


https://www.pinkbike.com/news/field-tes ... -2020.html
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

pietervl schreef: vr 4 december 2020, 00:48 Kijk even naar de pinkbike cannondale scalpel testfilmpjes uit hun xc overzichtstest deze zomer. De SE heeft waarschijnlijk jou velgen. Dan zie je hoe ze die hollowgram wielen in de ruige omgeving van Whistler gebruiken. De tester heeft het erover vanaf 10.25. Hij breekt er een, en je leest cannondales reactie daarop


https://www.pinkbike.com/news/field-tes ... -2020.html
Al heb ik hier wel het idee dat cannondale een vaag praatje houdt, en de tester alleen een nieuw wiel heeft gekregen omdat het om een review ging.
Een maat van mij heeft het anders meegemaakt. Cannondale was totaal niet coulant, nadat hij een 2 weken oud wiel brak. Hij kon niet zeggen dat hij wat vreemds had gedaan. Het was een rondje route otterlo, dus dan kom je ook geen grote keien tegen.
De crash replacement was een grote grap. Uiteindelijk heeft de LBS het netjes afgehandeld.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

De coulanceregeling even terzijde: Pinkbike laat goed zien wat je met een crosscountryfully en de bijbehorende wielen aankunt en Cannondale bevestigd dat hier minprincipe. Als je naar hun huidige test met trailbikes kijkt zie je dat het terrein net een tikkeltje heftiger is. Vraag van Erwin is immers wat zijn velgen aankunnen. Dit geeft een indicatie.

P.s: de Huck to flat is niet ogenomen in dit filmpje. Dat is een echte pinkbike marteltest waarin ze met alle fietsen een drop filmen met een extreme slomocamera. De drops met de twee scalpels staan wel op het verzamelfilmpje.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je velg vervangen nadat die gebroken is, is altijd nog goedkoper!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 4 december 2020, 13:44 Je velg vervangen nadat die gebroken is, is altijd nog goedkoper!
Je velgen vervangen voordat ze kapot gaan is nog goedkoper, dan kan je ze namelijk nog verkopen aan een XC rijder ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 4 december 2020, 14:10
Lars TB schreef: vr 4 december 2020, 13:44 Je velg vervangen nadat die gebroken is, is altijd nog goedkoper!
Je velgen vervangen voordat ze kapot gaan is nog goedkoper, dan kan je ze namelijk nog verkopen aan een XC rijder ;)
Ik ga er van uit dat ze een beetje springen en stunten kunnen hebben, dus dat er voorlopig juist geen geld uitgegeven hoeft te worden.

Risico bij carbon zit toch meer in het stoten op de verkeerde manier. En nu zal een lichter model iets kwetsbaarder zijn, bij een flinke stoot zal ook een zwaarder model beschadigen. En doorslaan zal in NL niet heel vaak voorkomen.


(en of doorverkopen en nieuw aanschaffen nu echt goedkoper is... . Dan moet je wel de hoofdprijs voor de oude velgen weten te vangen. Nieuwe via bijvoorbeeld JtM is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En een betaalbaar (alu) setje erbij voor de dagen dat je lompe dingen van plan bent?
Of zeg ik nu iets geks?

Dat heb ik vroeger weleens gedaan, een betaalbare lompe wielset voor erbij.
Uiteindelijk weer verkocht omdat bleek dat ik toch nooit lomp genoeg deed om zo'n set nodig te hebben :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

pietervl schreef: vr 4 december 2020, 00:48 Kijk even naar de pinkbike cannondale scalpel testfilmpjes. De SE heeft waarschijnlijk jou velgen.
https://www.pinkbike.com/news/field-tes ... -2020.html
Dank voor de tip van het leuke filmpje met die mooie fiets. Wel jammer dat de tester er niet echt hard mee gaat. :winkie:
wvdb schreef: vr 4 december 2020, 08:24 Een maat van mij heeft het anders meegemaakt. Cannondale was totaal niet coulant, nadat hij een 2 weken oud wiel brak. Hij kon niet zeggen dat hij wat vreemds had gedaan......... Uiteindelijk heeft de LBS het netjes afgehandeld.
Mijn dealer zei dat ze nog nooit dit nieuwe model gebroken/ beschadigd hadden gezien of voor garantie terug hebben gekregen. Wel hebben ze in het verleden diverse carbonnen wielen met schade gezien, maar uiteindelijk was dat nooit door normaal rijden zoals bedoeld met de fiets maar door ongelukjes zoals een scherpe steen oid. En dan niet met deze velgen maar met de oudere velgen en racefietsvelgen.
Had die maat van jou deze nieuwe velgen of is dat al langer geleden?

LBS en andere afkortingen die veelvuldig gebruikt worden. Vaak geen idee wat het betekend. Is er ergens een PGN waar je afkortingen kunt terugzoeken? :roll:
Lars TB schreef: vr 4 december 2020, 15:21 Ik ga er van uit dat ze een beetje springen en stunten kunnen hebben, dus dat er voorlopig juist geen geld uitgegeven hoeft te worden.
Risico bij carbon zit toch meer in het stoten op de verkeerde manier.
Nu ik het filmpje heb gezien en jouw reactie gelezen is het verstandigste voor mij gewoon lekker verder te fietsen........... met die Levy uit het filmpje als voorbeeld waar ik naar toe kan werken met mijn rijstijl. Of het haalbaar is? Weinig kans. :D

Lars TB schreef: vr 4 december 2020, 15:21Dan moet je wel de hoofdprijs voor de oude velgen weten te vangen. Nieuwe via bijvoorbeeld JtM is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing!)
Ik vang nooit de hoofdprijs, ik betaal hem meestal wel. :lol:

JtM.....?
kermit schreef: vr 4 december 2020, 16:03 En een betaalbaar (alu) setje erbij voor de dagen dat je lompe dingen van plan bent?
Of zeg ik nu iets geks?
Heb ik gisteren ook even aan gedacht, had al op de Rad15 site gekeken. Mooi spul en goed verhaal op hun site.
Tegelijkertijd is het vreemd om eerst veel extra te betalen voor een fiets met deze wielen en dan later toch terug te gaan ( als het terug gaan is?) naar aluminium velgen.

Voorlopig fiets ik lekker verder, de bandenspanning van 1.1 en 1.3 naar 1.4 en 1.6 bar ( telkens leer je bij, ik had er nooit bij stilgestaan dat bij carbon velgen de bandenspanning beter niet te laag kan i.v.m. eerder schade rijden) )

Dank allen voor de reactie, hier kan ik wat mee. :-q
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Erwin25 schreef: vr 4 december 2020, 20:41 JtM.....?
:roll: :winkie:

Dat geval van de kapotte velg heb ik volgens mij in m'n handen gehad. In eerste instantie leek het dat dit spontaan ontstaan was, maar de schade aan de velgrand zou toch op impact kunnen duiden. Maar dan had je van een flat afgesprongen moeten zijn met 0,8 bar in de banden om de velg zo te slopen. De rest van het wiel was volledig intact.

De 'coulance' aanbieding van C'dale vond ik ook schandalig. Voor minder dan de 'matsprijs' voor het achterwiel heeft hij straks een complete nieuwe carbon set.

Gelukkig nam de LBS zijn verantwoordelijkheid en heeft een mooie deal aangeboden :-q .

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

JtM weet je nu, LBS is local bike shop
Plaats reactie