Hulp keuze carbon wielset

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Jan the Man schreef: vr 4 december 2020, 21:43
Erwin25 schreef: vr 4 december 2020, 20:41 JtM.....?
:roll: :winkie:

Dat geval van de kapotte velg heb ik volgens mij in m'n handen gehad. In eerste instantie leek het dat dit spontaan ontstaan was, maar de schade aan de velgrand zou toch op impact kunnen duiden. Maar dan had je van een flat afgesprongen moeten zijn met 0,8 bar in de banden om de velg zo te slopen. De rest van het wiel was volledig intact.

De 'coulance' aanbieding van C'dale vond ik ook schandalig. Voor minder dan de 'matsprijs' voor het achterwiel heeft hij straks een complete nieuwe carbon set.

Gelukkig nam de LBS zijn verantwoordelijkheid en heeft een mooie deal aangeboden :-q .

Ciao,
Jan
Klopt. Dat wiel heb je idd gezien.
Erwin25 schreef: vr 4 december 2020, 20:41
Mijn dealer zei dat ze nog nooit dit nieuwe model gebroken/ beschadigd hadden gezien of voor garantie terug hebben gekregen. Wel hebben ze in het verleden diverse carbonnen wielen met schade gezien, maar uiteindelijk was dat nooit door normaal rijden zoals bedoeld met de fiets maar door ongelukjes zoals een scherpe steen oid. En dan niet met deze velgen maar met de oudere velgen en racefietsvelgen.
Had die maat van jou deze nieuwe velgen of is dat al langer geleden?

LBS en andere afkortingen die veelvuldig gebruikt worden. Vaak geen idee wat het betekend. Is er ergens een PGN waar je afkortingen kunt terugzoeken? :roll:
Betreft hier een 2021 cannondale scalpel. het was de 4e rit ofzo. Nou is de rijder wel groot en sterk, maar dat zou in mijn ogen niet voor een scheur mogen zorgen. Ook de ondergrond hier in de buurt kent nauwelijks keien, en dan eigenlijk al helemaal niet in een afdaling.
Het kan natuurlijk altijd een pech gevalletje zijn, maar ik vond wel dat cannondale zich er wel heel makkelijk vanaf deed bij een 4 weken oude fiets.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

pietervl schreef: vr 4 december 2020, 22:28 JtM weet je nu, LBS is local bike shop
LBS is voor 'mijn generatie' PFB. Dat kende ik wel. :roll:

wvdb schreef: vr 4 december 2020, 22:58 Betreft hier een 2021 cannondale scalpel
Hmm, dat is jammer en hoop voor de Hollowgram rijders dat dit een uitzondering was. Ik ga morgen lekker weer fietsen en zie het wel. Ik ben geen zwaargewicht, da's weer mazzel.
En misschien ga ik niet zo hard dan ik denk dat ik ga en is er helemaal niks aan de hand. :o
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

kermit schreef: vr 4 december 2020, 16:03 En een betaalbaar (alu) setje erbij voor de dagen dat je lompe dingen van plan bent?
Of zeg ik nu iets geks?
Dat is ook mijn oplossing.
Ik heb een goede set met mooie Hope naven en lichte casette etc + een 2e set met Rad15 velgen en zwaardere goedkopere Novatec naven met iets minder aangrijppunten en goedkopere cassette die voornamelijk bikepark ziet.
Het voordeel van de rag set erbij is dat als ik een keer een wiel sloop mijn schouders ophaal, en met set 2 de rest van de vakantie (waarschijnlijk iets voorzichtiger) uitrij en bij trips niet elke keer banden hoef te wisselen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

wvdb schreef: vr 4 december 2020, 22:58 Betreft hier een 2021 cannondale scalpel. het was de 4e rit ofzo. Nou is de rijder wel groot en sterk, maar dat zou in mijn ogen niet voor een scheur mogen zorgen. Ook de ondergrond hier in de buurt kent nauwelijks keien, en dan eigenlijk al helemaal niet in een afdaling.
Het kan natuurlijk altijd een pech gevalletje zijn, maar ik vond wel dat cannondale zich er wel heel makkelijk vanaf deed bij een 4 weken oude fiets.
Precies, als het een pechgeval was hadden ze een nette aanbieding kunnen maken. De kostprijs van zo'n velg is ergens tussen de 100 en 150 euro en nu vroegen ze ongeveer het tienvoudige (voor een compleet wiel). De rijder mag dan sterk zijn, maar is helemaal niet zo zwaar. Ik ben iets zwaarder en heb in het buitenland wel eens flinke klappers gemaakt met carbon velgen waar alu plat was geworden, maar na snel band eraf gehaald te hebben bleek de velg onbeschadigd.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Heb je al een besluit genomen?

Ik sta ongeveer voor dezelfde keuze. Ik lees even mee :-q Overweeg ook een aantal dezelfde opties:
Twijfel ook nog wel tussen alu en carbon. Qua nut, noodzaak en het grote prijsverschil. Ben zelf wat zwaarder (84kg) dus moet wel tegen een stootje kunnen. Verder qua gebruik en inzet ongeveer hetzelfde zoals jij beschrijft. Wil zelf ook wat bredere velg, zeker voor.

Welke ik op dit moment het meeste serieus overweeg: een set lucky jacks in carbon, de xrc 1501 of in alu de lucky star HD. Ik wil qua gewicht eigenlijk niet boven de 1550 uitkomen.



Sets die ik in overweging heb zijn, in carbon:
1: DT Swiss XRC 1501 2x30mm
- DT 240 EXP
- +-1550gr
- prijs: 1250,-

2: Wheeltec Duke Lucky Jack 2x 28mm (2x voorvelg)
- DT350 naaf
- Gewicht +-1330gr
- Prijs: 1179,-

3. Wheeltec Duke Crazy Jack 1x30mm/1x28mm
- DT350
- +-1500gr
- Prijs: 1229,-

En in Alu:

1.Wheeltec Duke Crazy Star HD (1x30mm/1x27mm)
DT350
+/- 1624 gr
-Prijs 529

2.Wheeltec Lucky Star HD (1x27,5mm/1x25,5mm)
DT350
+/-1530gr
-Prijs 529
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

nickster schreef: di 8 december 2020, 22:48 Heb je al een besluit genomen?

Ik sta ongeveer voor dezelfde keuze. Ik lees even mee :-q Overweeg ook een aantal dezelfde opties:
Twijfel ook nog wel tussen alu en carbon. Qua nut, noodzaak en het grote prijsverschil. Ben zelf wat zwaarder (84kg) dus moet wel tegen een stootje kunnen. Verder qua gebruik en inzet ongeveer hetzelfde zoals jij beschrijft. Wil zelf ook wat bredere velg, zeker voor.

Welke ik op dit moment het meeste serieus overweeg: een set lucky jacks in carbon, de xrc 1501 of in alu de lucky star HD. Ik wil qua gewicht eigenlijk niet boven de 1550 uitkomen.



Sets die ik in overweging heb zijn, in carbon:
1: DT Swiss XRC 1501 2x30mm
- DT 240 EXP
- +-1550gr
- prijs: 1250,-

2: Wheeltec Duke Lucky Jack 2x 28mm (2x voorvelg)
- DT350 naaf
- Gewicht +-1330gr
- Prijs: 1179,-

3. Wheeltec Duke Crazy Jack 1x30mm/1x28mm
- DT350
- +-1500gr
- Prijs: 1229,-

En in Alu:

1.Wheeltec Duke Crazy Star HD (1x30mm/1x27mm)
DT350
+/- 1624 gr
-Prijs 529

2.Wheeltec Lucky Star HD (1x27,5mm/1x25,5mm)
DT350
+/-1530gr
-Prijs 529

Ik ben er even niet aan toe gekomen. Toevallig vandaag de jacht weer geopend.
Ik heb besloten om gewoon voor veilig te gaan. Breedte lijkt met 28 en 30mm allemaal prima voor 2.25 en hoger, (dus kan ik al mijn 2.25 banden blijven gebruiken en evt in de toekomst 2.35), maar ga denk ik voor de sterkste optie.
Dat is voor het gevoel vaak de zwaarste velg, al weet ik dat dat vaak niet zo is. Het is ook een gevoel is wat ik er lastig uit krijg.
Je wil gewoon niet tijdens marathon of vakantie met een defecte velg komen staan.

Dat zou inhouden:
1: DT Swiss xrc1501 2x30mm 1550gr (lichtste naven (240EXP dus 80gr lichter) maar toch zwaarste gewicht = zwaarste velg)
2: Duke Crazy Jack 1x30mm/1x27mm 1500gr (zwaardere naven (350) maar lichter dan DT xrc1501 = lichtere velg)
3: Duke Lucky Star 2x28mm 1375gr (smallere lichtere velg dan Crazy Jack, volgens Duke ook voor wat lichter gebruik (Lucky Star = XC en Crazy Star = All mountain)
4; Wheeltec Flite-SLS-XW 1x31mm/1x28mm (nog veel breder en maar ietsje zwaarder dan de Lucky star = misschien te licht?)

Waarbij ik bij optie 1 twijfel of de brede 30mm velg wel genoeg ruimte heeft in de achterbrug. De huidige 25mm velg met 2.25 Racing Ralps heeft namelijk maar +-5mm op het smalste gedeelte in mijn mijn Scott Spark.
De Lucky Star heeft het voordeel dat de velg aan de voorkant wat minder "uitsteekt", en misschien veiliger is voor beschadiging.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik zit al een tijdje mee te lezen, omdat ik met precies hetzelfde "probleem" zit.

Ik neig iets meer naar stevig boven licht omdat de set in een 29" Tallboy komt. Dus uit het rijtje heeft de duke crazy jack voor mij nu de voorkeur. Maar twijfel of deze velgen überhaupt een merkbaar beter wiel geeft als bv een wielset met nextie velgen. Die nextie velgen zijn wel een stuk goedkoper. En heb daar in een ander fiets erg goede ervaringen mee, maar dat is een 27+. En dus niet echt vergelijkbaar.

Hebben jullie nexties (of iets dergelijks) overwogen?

https://www.nextie.com/premium-moun ... T29XM36
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Wat verwacht jij dan dat er beter is aan de andere velgen?? Wat zou er nog beter kunnen aan de Nextie velgen??
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

japie carbon schreef: do 10 december 2020, 10:30 Wat verwacht jij dan dat er beter is aan de andere velgen?? Wat zou er nog beter kunnen aan de Nextie velgen??
Dat is een hele goeie vraag.....

Duke geeft aan dat de voor- en achtervelg anders opgebouwd zijn, waardoor de karakteristiek beter past bij een velg die specifiek voor of achter gebruikt wordt. Daarnaast komen ze vaak als favoriete velg uit diverse testen.

Nu is natuurlijk de vraag: is die opbouw van de duke velg marketing en hoe betrouwbaar zijn testen.

Ik ben bang dat het bij mij om " the fear of missing out" gaat. Voor de prijs/ kwaliteit zou ik geen seconde twijfelen en meteen nog een keer bij nextie bestellen. Aan de andere kant ben ik de extra kosten van de dukes al vergeten, zodra de wielset in de fiets zit en hoop dan op een nog beter wiel.

Twijfel....grrrrrrr....
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik rijd sinds een jaartje met asymetrische nextie velgen icm hope pro 4 naven en dt revo en comp race spaken met alu nippels. De set is opgebouwd door JW van hier.

Ik was best wel benieuwd of ik het verschil zou gaan merken, ik kwam van een alu set van ca. 1900 gram. Ik voelde het verschil goed, vooral in de bochten. Maar na een paar ritjes weet je niet meer beter. Ze zijn nog steeds kaarsrecht, al heb ik er nog geen echt gekke dingen mee gedaan, alleen Nederland, vooral Amerongen ed.

De bouwkwaliteit van de velgen was uitstekend. Heel erg strak, ook de coating en de decals. De binnenkant is ook mooi glad. De spaakgaten netjes in een hoek geboord.

Al met al ben ik een tevreden gebruiker :-q :-q
Sneeuwmonster
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4331
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Mooie zelfreflexie Hilhoven. FOMO is denk ik wel wat het is. :-D

De karakteristiek komt vooral door breedte van de velg en van gewicht. Maar als je redelijk dezelfde velgen heb zal het gewocht niet merkbaar zijn.

Ik heb zelf Yishun race velgen, net zoiets al nextie, verglijkbare prijs voor een 800 euro heb je een setje met dt350. Ik zou niet twijfelen en gewoon weer Yishun of nextie nemen en er een paar mooie naven in mijn geval Carbon Ti in stoppen. Voor de MTB ook zo.

Alu zou ik niet meer nemen, vanwege gewicht en stijfheid. Maar dat is makkelijk praten als je het geld hebt. Als je echt zit te balen als je carbon velg kapot rijd neem dan een alu.

Alu of carbon qua schades is om het even een alu zal in andere gevallen defect gaan als een carbon net pech of geluk. Ik heb met een reynolds velg vol door een verzonken bloembak gereden met mijn racer twee klapbanden bij 6bar, velgen compleet heel, nog twee jaar mee gereden erna. Ik dacht echt die zijn stuk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Freewheeler schreef:De huidige 25mm velg met 2.25 Racing Ralps heeft namelijk maar +-5mm op het smalste gedeelte in mijn mijn Scott Spark.
Als je nu bij een 25mm velg en een 2.25 band maar 5mm ruimte hebt tussen band en frame, dan is het compleet zinloos een bredere velg te kiezen!

Vaak wordt 6mm aangehouden als minimum clearence, ivm modder, grind en ander spul dat wel eens aan je band blijft hangen, daar zit je dus al overheen met je huidige setup.
De Spark is een FS, dus de achterbrug flext nog wat meer, dus je hebt liever meer ruimte dan minder.

-Van een bredere velg wordt je band iets breder, dus bij 2.25 nog maar 3 of 4mm ruimte.
-Omdat je nu slechts 5mm hebt bij een 2.25 band zal een echte 2.35 gewoon te breed worden, zelfs op je 25mm velg. Dus daar hoef je ook geen bredere velg voor te kiezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Freewheeler schreef: wo 9 december 2020, 23:48
Heb je al een besluit genomen?

Ik sta ongeveer voor dezelfde keuze. Ik lees even mee :-q Overweeg ook een aantal dezelfde opties:
Twijfel ook nog wel tussen alu en carbon. Qua nut, noodzaak en het grote prijsverschil. Ben zelf wat zwaarder (84kg) dus moet wel tegen een stootje kunnen. Verder qua gebruik en inzet ongeveer hetzelfde zoals jij beschrijft. Wil zelf ook wat bredere velg, zeker voor.

Welke ik op dit moment het meeste serieus overweeg: een set lucky jacks in carbon, de xrc 1501 of in alu de lucky star HD. Ik wil qua gewicht eigenlijk niet boven de 1550 uitkomen.
...

Ik ben er even niet aan toe gekomen. Toevallig vandaag de jacht weer geopend.
Ik heb besloten om gewoon voor veilig te gaan. Breedte lijkt met 28 en 30mm allemaal prima voor 2.25 en hoger, (dus kan ik al mijn 2.25 banden blijven gebruiken en evt in de toekomst 2.35), maar ga denk ik voor de sterkste optie.
Dat is voor het gevoel vaak de zwaarste velg, al weet ik dat dat vaak niet zo is. Het is ook een gevoel is wat ik er lastig uit krijg.
Je wil gewoon niet tijdens marathon of vakantie met een defecte velg komen staan.

Dat zou inhouden:
1: DT Swiss xrc1501 2x30mm 1550gr (lichtste naven (240EXP dus 80gr lichter) maar toch zwaarste gewicht = zwaarste velg)
2: Duke Crazy Jack 1x30mm/1x27mm 1500gr (zwaardere naven (350) maar lichter dan DT xrc1501 = lichtere velg)
3: Duke Lucky Star 2x28mm 1375gr (smallere lichtere velg dan Crazy Jack, volgens Duke ook voor wat lichter gebruik (Lucky Star = XC en Crazy Star = All mountain)
4; Wheeltec Flite-SLS-XW 1x31mm/1x28mm (nog veel breder en maar ietsje zwaarder dan de Lucky star = misschien te licht?)

Waarbij ik bij optie 1 twijfel of de brede 30mm velg wel genoeg ruimte heeft in de achterbrug. De huidige 25mm velg met 2.25 Racing Ralps heeft namelijk maar +-5mm op het smalste gedeelte in mijn mijn Scott Spark.
De Lucky Star heeft het voordeel dat de velg aan de voorkant wat minder "uitsteekt", en misschien veiliger is voor beschadiging.
De kogel is vandaag bij mij door de kerk gegaan. Ik heb een setje XRC 1501 op de kop weten te tikken.
Nog nieuwe velgen dus zeer blij mee, voor heel goed prijsje :D
Kon ze niet laten liggen.

Eerste indruk is heel goed, licht en echt een hele brede velg. Ze worden ook mooi compleet geleverd (3 verschillende bodys, ventielen, zowel center lock als is optie, tubeless ready). Tassen erbij. Jou verhaal van goede crashreplacement e.d. heeft me toch ook wel extra over de streep gehaald. Eigenlijk wou ik ze ook al hebben, maar keek toch stiekem naar wat anders. Ben zelf de laatste tijd ook meer van de fun/spring factor op de mtb. Dus dan moet de boel ook vooral heel blijven

Afbeelding
Afbeelding
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Over de ruimte tussen de band en het frame van mijn Scott Spark RC.
Hij heeft aan de binnenkant een boutje en een uitstekend deeltje van de chainstay beschermer. Dat is dan ook het smalste punt.
Ik wil achter dus 2.25 of 2.35 rijden.

Wat adviseren jullie aan velgbreedte als ik van dit smalste punt meet met de volgende combinaties en wetenschap:
- Ik rij nu met 25mm velg en Racing Ralph 2.25, meet 55.75mm en hou 4mm over (gemeten met een boortje)
- Standaard is een 25 mm velg en Rekon Race 2.35 gemonteerd meet 59.40 breed, en meet daar 3.5mm ruimte
- Nino Schurter rijdt met 30mm velg en Maxxis 2.4 banden
- Bij navraag bij Scott zeggen ze dat een 2.4 mogelijk is maar niet aan te raden (dus niet!). Ze geven 2.35 als max, maar kunnen niet zeggen bij welke velgbreedte dat is.
- Op de Scott website hebben ze het over 3-4mm speling: https://www.scott-sports.com/au/en/supp ... AQBIKE001

Smalste punt;
Afbeelding
Afbeelding

Ik rij nu met 25mm velg en Racing Ralph 2.25, meet 55.75mm en hou 4mm over op dat smalste stuk (gemeten meet boortjes):
Afbeelding

Standaard is een 25 mm velg en Rekon Race 2.35 gemonteerd, meet 59.40 breed en meet daar 3.5mm ruimte op dat smalste stuk (gemeten met boortjes):
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nino krijgt een nieuw frame als zn achterbrug op die plek is doorgesleten, jij niet.
5a6mm is aan te raden om te zorgen dat modder niet gaat schuren op die plek.
Dat boutje hoef je niet mee te tellen, het gaat om de achterbrug.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie