Hulp keuze carbon wielset

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Het hele aan de binnenkant uitstekende gedeelte is de kunststof beschermer.

Zouden jullie dan voor een 25, 27 of 28mm velg kiezen?
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Hmm, interessant... ik dacht ook:"Nino rijdt met de XRC 1200 wielset, dus 30mm past".

Het is een beetje vreemd als je naar de achterbrug moet kijken en niet naar het schroefje... als het raakt l, dan raakt het. Het zal de band een worst wezen of dat een schroefje of de brug is.

Iemand met een spark (RC) en 30mm velgen?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

pimmedoris schreef: zo 20 december 2020, 00:04 Hmm, interessant... ik dacht ook:"Nino rijdt met de XRC 1200 wielset, dus 30mm past".
Van wat ik in verschillende reviews heb gelezen is dat Nino met XMC 1200 rijdt, niet de XRC.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nino heeft z’n achterbrugbeschermer ook niet nodig denk ik zo..
Waar woke is, is vuur
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Makkelijk schreef: zo 20 december 2020, 10:26 Nino heeft z’n achterbrugbeschermer ook niet nodig denk ik zo..
Klopt, die krijgt gewoon een ander frame.

Heb mijn Lefty vroeger laten tunen door Christof van 88+, en die tunede en onderhield ook enkele vorken van het C'dale WC team (o.a. Roel Paulissen). Die zei dat ze zonder de 'sok' op de vork reden om gewicht te besparen. Na elke wedstrijd kwamen de vorken terug en werden compleet opnieuw opgebouwd. Dan hoef je je geen zorgen te maken over slijtage.

Voor TS: bij twijfel niet doen, de WC rijders zijn geen referentie op dat gebied.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

pimmedoris schreef: zo 20 december 2020, 00:04 ...
Het is een beetje vreemd als je naar de achterbrug moet kijken en niet naar het schroefje... als het raakt l, dan raakt het. Het zal de band een worst wezen of dat een schroefje of de brug is.
...
Ik maak me ook geen zorgen om de band, maar om de achterbrug.
Band+zand=schuurmachine
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Tja dat is ook weer waar. Dat schroefje zal niet zo snel slijten... overigens zie ik in de diverse bike reviews van Nino's fiets inderdaad geen chainstay beschermer. Hier zie ik ook zowel de xmc als xrc genoemd worden. In ieder geval met 30mm interne breedte

https://www.maxxis.com/technology/bike- ... e-trail-xc
Hier geeft maxxis aan dat de spark geschikt is voor hun 2.4 wt banden. Aangezien ze zelf een velg met 30mm interne breedte aanraden, neem ik even aan dat die in de test meegenomen is. Of er dan nog verschil zit tussen de spark en spark rc?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hilhoven schreef: do 10 december 2020, 10:46 Duke geeft aan dat de voor- en achtervelg anders opgebouwd zijn, waardoor de karakteristiek beter past bij een velg die specifiek voor of achter gebruikt wordt. Daarnaast komen ze vaak als favoriete velg uit diverse testen.
Als jij precies 73,6 kg weegt, de 2.25 Schwalbe Racing Ralph uit de serie van november 2019 gebruikt en die tot precies 1,37 bar oppompt en de band precies 10 ritten oud is (waarbij de eerste 7 km over asfalt gereden is), dan is de karakteristiek van de achtervelg precies juist.

Wil je ook nog de voorwaarden van de voorvelg weten?

Daarvoor moet je in ieder geval 75,9 kg zijn, anders haal je de winst nooit!


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar eigenlijk hebben ze de verkeerde fiets :-{
Er past niet eens een 2.35 op een 30mm velg in de achterbrug... :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Wie zijn "ze"? Over welke fiets heb je het?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pimmedoris en Freewheeler :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Nou ja dat vraag ik me dus af... Maxxis meldt de spark bij de de lijst van fietsen die getest en OK zijn met hun 2.4wt banden. Er staat ook een plaatje van de spark rc waar allemaal 6mm speling moet zijn. Lijkt me vreemd om een fiets te melden waar dit allemaal niet past?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar als je zelf meet en het wijkt af van een of andere lijst van internet, welke informatie geloof je dan... ;-)
Als je nu op 4mm zit zou ik niets breders gaan monteren. Je hoeft het niet ingewikkelder te maken dan dit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nouja, het hangt dus van je definitie van 4mm af. Wat ik vooral zie op die foto's is een ontzettend dikke achterbrugbeschermer met mooie stilte-ribbels die ook nog best een beetje in de weg van de band zitten. Ik zou de beschermer niet willen beschermen. Maar je wilt ook niet dat bij de eerste beste dag met iets meer modder dan leuk is je wiel niet meer rond draait.
Waar woke is, is vuur
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Even een kickje...
Ik kan inmiddels uit ervaring vertellen dan een velg met 31mm interne breedte en een 2.35 inch maxxis rekon race prima gaan in een spark rc. Ruimte zat mijns inziens 😇
Plaats reactie