Slijtage dropperpost

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Vraagje over deze Giant dropper. Bij het los draaien van de collar (wilde het wat schoonmaken) kwam ik deze slijtage tegen. Zie foto.

Iemand dergelijke slijtage al eens gezien? Belangrijker. Hoe voorkom ik dit?

De rand is voelbaar met je nagel en valt precies onder de afdichting. Een slijtage patroon die je zou verwachten als de dropper constant rondjes draait in de afdichtingsring. Dit doet hij uiteraard niet... op het standaard beetje speling na die al die gekke dingen hebben.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Opperchief op di 10 november 2020, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het lijkt wel een kras die door ronddraaien ontstaan is, maar dat lijkt me onmogelijk?
Of zat er iets onder die collar dat met het losdraaien die kras veroorzaakt heeft?

Om schade door vuil te voorkomen zijn iig twee dingen belangrijk: een goede afdichting en voldoende smering...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat ziet er niet best uit...
Ik zal die van mij eens losdraaien morgen.
Ik vind de afdichting van deze dropper sowieso ruk, na een dag in de blubber bleef hij steeds hangen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Hoever zakt de dropper in als je hem belast? Is het een mechanische?

Ik heb wel eens verende vorken gezien die altijd met lock gereden werden, en daar was over een zeer kleine afstand de anodiseerlaag weg gesleten. Ik moet nu ook aan zoiets denken, als de pen niets inzakt.
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Thanks voor de reacties. Ik heb er qua werking nog nul problemen mee gehad. Altijd functioneel
baron062 schreef: ma 9 november 2020, 23:08 Hoever zakt de dropper in als je hem belast? Is het een mechanische?

Ik heb wel eens verende vorken gezien die altijd met lock gereden werden, en daar was over een zeer kleine afstand de anodiseerlaag weg gesleten. Ik moet nu ook aan zoiets denken, als de pen niets inzakt.
Hij zakt niet in.
kermit schreef: ma 9 november 2020, 22:52 Het lijkt wel een kras die door ronddraaien ontstaan is, maar dat lijkt me onmogelijk?
Of zat er iets onder die collar dat met het losdraaien die kras veroorzaakt heeft?

Om schade door vuil te voorkomen zijn iig twee dingen belangrijk: een goede afdichting en voldoende smering...
Mogelijk. Ik moet de collar wel weer eens handvast draaien na verloop van tijd. Mogelijk toch wat vuil eronder dan. Maar dan nog vind ik het een forse kras die van die paar draaien haast niet kan ontstaan. Zal em vd week eens helemaal demonteren.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Vreemde kras, hij lijkt 100% rond en niet gemaakt tijdens het losdraaien, dan zou hij rondom iets op moeten lopen (net als schroefdraad). De kras is ook nog zo schoon. Zou bijna denken dat die er al op zat voor de fiets is afgeleverd en het iets is wat bij de fabriek/LBS is ontstaan.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Kunt u een foto van de binnenkant van de collar laten zien? Is de bus in goede staat?
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

void schreef: di 10 november 2020, 11:09 Kunt u een foto van de binnenkant van de collar laten zien? Is de bus in goede staat?
ik zal de dropper (hopelijk) van de week even helemaal demonteren en wat extra foto's maken. Ondertussen wacht ik verdere tips en tricks af. dank tot zover :-q
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Voor de liefhebber nog. Dropper vandaag uit elkaar gehad en schoongemaakt. Beetje nieuw vet erop en weer in elkaar. Werkt nog perfect. Zit wat slijtage op ondertussen.... Ook in lengte richting op de "stanchion". Maargoed, gewoon nog functioneel.

De rechte "sltijtrand" zo strak onder de collar kan ik nog niet helemaal verklaren. Die daaronder zal kwestie van vuilophoping zijn geweest.

Wellicht eens wat vaker uit elkaar halen en fatsoeneren. :-q

Afbeelding

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als de dropper niet al te oud is (2 jaar) zou ik er zeker mee terug gaan naar de dealer.

Daarnaast lijkt die 'snede' een perfecte breuk-rand als je er nog wat langer door op zou rijden. Mocht er niets van garantie meer opzitten, zou ik hem in de prullenbak kieperen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies wat ik dacht, als dat echt een kras is is het de perfecte start voor een breuk.
En dat breken gebeurt niet als je fiets thuis in de schuur staat maar op een moment dat je het niet kunt gebruiken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Ik zal nog een poging doen bij Giant, hoewel ik dat somber inschat. Fiets is van febr. 2019 trouwens. 2300km oud. Gekocht bij een grote webshop die nu geen giant mtb meer verkoopt.

En anders misschien even kijken of sinterklaas nog een dropper beschikbaar heeft dus....

Bedankt voor de reacties

Ps. Geen foto van binnenkant collar gemaakt, maar was niet bijzonder vuil.
Plaats reactie