Verandering frame geometrie statisch vs sag

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

DaanJ schreef: zo 15 november 2020, 23:16 Geen appels met peren toch. Wat mud zegt geldt net zozeer voor hardtails. Wil je een langere reach, dan moet je zadel gewoon meer naar voren. Dus als je 76 graden niet ok vindt, vind je eigenlijk dat de reach te lang wordt.

Overigens rij ik op een hardtail met een 77,5 graden zadelbuishoek en 510 mm reach. Vind het de fijnste hardtail die ik ooit heb gehad. Ook met het zadel omhoog is afdalen in NL nooit een probleem.
Reach wordt icm sag op een HT langer en op een Fully korter of gelijk. (theoretisch iig)
Afgelopen jaren werd de stem korter en reach langer en dat compenseert elkaar deels, op de LTHT gaat meermaals de stack ook omhoog wat ook weer in je positie op de fiets meeteld.

Is die 77,5 van een Moxie is de dynamische dus dat maakt al een verschil. (zie mijn vergelijking Marino statisch vs Dynamisch bijna 2 gr verschil)
Met DOG wat Pipedream toepast, speel jij sowieso vals want jij rijd met regenbogen en unicorns :D maar wel met de Geo die vooral bedoeld is om dropper weg en omlaag met die geit te spelen. (en dus omhoog dikke prima die relatief steile STA)
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Dutch schreef: ma 16 november 2020, 12:59 Reach wordt icm sag op een HT langer en op een Fully korter of gelijk. (theoretisch iig)
Afgelopen jaren werd de stem korter en reach langer en dat compenseert elkaar deels, op de LTHT gaat meermaals de stack ook omhoog wat ook weer in je positie op de fiets meeteld.

Is die 77,5 van een Moxie is de dynamische dus dat maakt al een verschil. (zie mijn vergelijking Marino statisch vs Dynamisch bijna 2 gr verschil)
Met DOG wat Pipedream toepast, speel jij sowieso vals want jij rijd met regenbogen en unicorns :D maar wel met de Geo die vooral bedoeld is om dropper weg en omlaag met die geit te spelen. (en dus omhoog dikke prima die relatief steile STA)
Zeker zeker, reach en ETT groter op de HT bij inveren, dus dan is het fijn dat de zadelbuishoek bij inveren ook groter wordt, anders is je stuur nog verder weg ;) Inderdaad zo met de stuurpennen die korter worden, maar tegenwoordig worden die reaches ook in zijn totaliteit, dus met stuurpen erbij, langer dan vroeger. Dus wat dat betreft kun je denk ik wel zeggen dat de trend naar veel meer reach, zowel op HT als FS, een alsmaar steilere zadelbuishoek vereist.

Sowieso altijd die zadelbuishoek met een korrel zout nemen, een vrij nutteloze maat zoals veel fabrikanten hem geven, met die kromme buizen en zonder zadelhoogte erbij. Statisch moet dat 77,5 zijn op de Moxie, op een of andere onbekende hoogte X; op mijn zadelhoogte is het meer iets van 76 graden. Het is natuurlijk wel vaak zo dat fietsen met veel reach bedoeld zijn om relatief rustig omhoog te trappen, en relatief hard naar beneden met flinke droppers en het zadel omlaag. Dus dat waar dat zadel precies uithangt als je er niet op zit is dan nooit een issue, het zit gewoon laag en uit de weg. Zolang je pedalerend maar niet in een al te ongunstige krachtoverbrengingspositie komt te zitten, met te steile zadelbuishoeken en te rechtop met je lijf.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Dutch schreef: zo 15 november 2020, 22:39 Appels met peren, jij hebt het over een fully.
Maar besef me nu dat ik er idd HT bij had moeten schrijven.
Bij een HT wordt die STA bij belasting nog steiler en bij het merendeel van de fullys zwakt het wat af.

Maar overige ben ik wel met je eens, mensen zijn niet langer geworden icm geometriewijzigingen.

Wel zijn we van korte reach en 100mm stem afgestapt :wink:
Dat bedoel ik. De langere reach, makt een kortere stuurpen mogelijk. En dat in combi met een breder stuur rijdt toch wel erg lekker, alleen moet je die extra lengte in de reach wel ergens weer inkorten... dus de zadelbuis biedt aar een passende oplossing voor.
Plaats reactie