Crankset voor 9 speed triple

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Rikkied
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 8 november 2020, 17:23

Op mn MTB zit nu een 3x9 Truvatov Stylo Team (ca 2009) crank icm een 9 speed XTR derailleur

De bladen zijn af maar ook de BB is compleet versleten. Ook mn trappers zijn aan vervanging toe maar zitten muurvast. Ik denk dat ze er nog vanaf het begin op zitten (ca 10 jaar)

Ik heb dus een nieuwe BB en nieuwe kettingbladen nodig.

Nu ben ik in dubio:
- crank vervangen door nieuwe sram x-5 triple 9s.
- crank vervangen door Shimano Deore 10 speed triple
- bladen vervangen maar dan zit ik nog met de trappers die ik niet los krijg.

Mijn vragen:
- is een X5 kwalitatief vergelijkbaar met een truvativ stylo crank?
- is een deore crank FC-M6000 een verbetering tov de stylo?
- past een deore crank FC-M6000 in een BB met bsa draad? Volgens mij hebben ze beiden een as van 24mm

Wie helpt mij?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, Shimano cranks passen in BSA brackets, maar ze hebben wel andere lagers dan Truvativ/Sram (iig vroeger waren de Shimano's beter dan de GXP van Truvativ).

Ik sla zelf Shimano cranks wat hoger aan, hun bevestigingssysteem is een van de betere. Eenvoudig af te stellen en geeft niet vaak problemen.
Afgezien van de lagering wordt de kwaliteit vooral door de bladen bepaald, en daar is Shimano ook vaak goed in. Mijn voorkeur zou dan ook naar de Deore uitgaan. Je kunt ook gerust een ouder type Deore nemen als je daar toevallig voor een goede prijs tegenaan loopt.

Monteer wel volgens de manual: afhankelijk van je bracketbreedte het juiste aantal spacers op de juiste plek, en de beide klembouten om en om in een paar stappen met het goede koppel vastzetten. Het is belangrijk dat ze beiden even vast zitten en gelijkmatig vastgezet worden (kans op problemen minimaliseren ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rikkied
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 8 november 2020, 17:23

Ik heb een momentsleutel dus dat vastzetten zal geen probleem vormen.

Kan het toepassen van een 10-speed crank op een 9 speed drive-train nog problemen veroorzaken? Ik neem aan dat de bladen iets dunner zullen zijn dan bij 9 speed....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, dat is geen probleem, kun je door elkaar gebruiken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
rippie v70
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 16 september 2011, 20:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR 29

Ik zou even kijken voor een slx ipv een deore. Die hebben hollow forged crankarmen en die zijn een stuk stijver dan deore en qua prijs ook heel interessant :-q
Better safe than sorry
Plaats reactie