Rockshox Judy silver TK demper / lockout vraag

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daantje050
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 4 juni 2020, 21:53
Mijn mountainbike: Canyon AL SL 7.0

Hallo allemaal!

Ik heb zelf een 200 uurs service uitgevoerd van mijn Rockshox Judy Silver TK. Ik heb het onderhoud uitgevoerd volgens de handleiding van SRAM. Alles is verder goed gegaan en de vork veert weer lekker soepel. Echter als ik de lockout aanzet veert hij bijna niet meer in en is zeer stug, het is net alsof er geen demping in zit en het eindgevoel hard is ipv losjes. Zou het mogelijk kunnen zijn dat de lockout kabel te strak zit of niet goed is geïnstalleerd ? Of toch even de demper uit elkaar halen om te controleren of hij niet op de gesloten positie staat ? Hij veert overigens wel goed in zonder lockout en alles werkt verder na behoren.

Olie heb ik bijgevuld met 122ml in de demperkant.

Hopelijk heeft iemand hier nog een tip!.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Eh, dat is toch juist de bedoeling van een lockout, dat ie niet meer inveert? :~
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Daantje050 schreef: vr 13 november 2020, 11:39 Olie heb ik bijgevuld met 122ml in de demperkant.
Ik heb alleen nog maar een Pike geserviced, maar in het serviceoverzicht dat ik vond (ook voor andere modellen) werd er voor olie steeds over 10, 15ml gesproken. 122ml lijkt mij dan ineens bijna 10x zoveel. Zou het geen typefoutje in het document kunnen zijn en het 12ml moeten zijn?

https://www.servicearchive.sram.com/sit ... _rev_a.pdf

Alleen de damper zelf bevat meer (en andere olie)
Gebruikersavatar
Daantje050
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 4 juni 2020, 21:53
Mijn mountainbike: Canyon AL SL 7.0

Tarwetijger schreef: vr 13 november 2020, 11:42 Eh, dat is toch juist de bedoeling van een lockout, dat ie niet meer inveert? :~
Volgens mij is het wel de bedoeling dat er een stuk demping is, ook met lockout aan. Nu is het net alsof die vastloopt en niet verder kan. Vooraf de service was het ook anders.
Mark-V schreef: vr 13 november 2020, 11:49
Daantje050 schreef: vr 13 november 2020, 11:39 Olie heb ik bijgevuld met 122ml in de demperkant.
Ik heb alleen nog maar een Pike geserviced, maar in het serviceoverzicht dat ik vond (ook voor andere modellen) werd er voor olie steeds over 10, 15ml gesproken. 122ml lijkt mij dan ineens bijna 10x zoveel. Zou het geen typefoutje in het document kunnen zijn en het 12ml moeten zijn?

https://www.servicearchive.sram.com/sit ... _rev_a.pdf

Alleen de damper zelf bevat meer (en andere olie)
In de onderpoten idd 6ml (15wt) per kant. De bovenkant bij de demper heeft 122ml (5wt).
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Zat er niet te weinig olie in?
Hoe minder olie, hoe meer lucht, en dan gaat voor dat de zuiger het oliebad in duikt, eerst de lucht samendrukken.

Een moderne sid is bijvoorbeeld echt kneiterhard met lockout er op, maar die demper wordt net als de remmen gebleed. Een lockout van wat lekke oudere sid van mij die wat olie verloor werd steeds plusher met de lockout aan. Totdat ik er weer genoeg van had en wat olie er bij gooide.

Maar wat maakt het uit, lockout is toch overrated.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Daantje050 schreef: vr 13 november 2020, 13:42
In de onderpoten idd 6ml (15wt) per kant. De bovenkant bij de demper heeft 122ml (5wt).
Haha, ok! Je weet maar nooit ;)
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Marke schreef: vr 13 november 2020, 13:56 Zat er niet te weinig olie in?
Hoe minder olie, hoe meer lucht, en dan gaat voor dat de zuiger het oliebad in duikt, eerst de lucht samendrukken.

Een moderne sid is bijvoorbeeld echt kneiterhard met lockout er op, maar die demper wordt net als de remmen gebleed. Een lockout van wat lekke oudere sid van mij die wat olie verloor werd steeds plusher met de lockout aan. Totdat ik er weer genoeg van had en wat olie er bij gooide.

Maar wat maakt het uit, lockout is toch overrated.
Mijn nieuwe sid veert ook nog in in de lockout
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
Plaats reactie