Pedaal krom overgewicht

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
zaagblad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 november 2020, 23:46

Hallo,

Het is mij nu al een paar keer overkomen.

De linker fiets pedaal krom door te veel kilo erop. Nu stap ik vaak me fiets op met eerst mijn linker voet op de linker pedaal en dan terwijl ik met rechts de fiets vooruit duw ga ik me balanceren en hup me fiets op.

Maar bij het vervangen van de trapas voelde ik ook dat de linker kogel laag zijde aardig versleten waren. Met wat roest plekken.

Maar rechts was nog goed.
Is dit toeval?

Ik weeg nog al wat 120 kilo

Dus misschien moet ik maar eens een ander fiets kopen?

Ps ben niet van plan om af te vallen. :roll:
Ook speelt de stuur pen (hoe noem je zo iets de stuur kogellager) of ze wat ruimte speling hebben als ik het stuur vast pak en check of het goed in de as zit zeg maar.

En als laatst of je fiets sneller slijt met kijharde opgepompte banden ten koste van je kogellagers omdat je weinig vering dan hebt en dus je kogellagers meer krachten moeten opvangen.

Bedankt 8)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Gewoon afvallen.
Waar woke is, is vuur
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Makkelijk schreef: di 17 november 2020, 23:58 Gewoon afvallen.
Ja dat is eh Makkelijk gezegd!

Wellicht steviger, zwaardere kwaliteit pedalen monteren?
Je hebt daar nogal gradaties in, is me opgevallen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Wat voor pedalen zitten er op? Want bij sommige (zo niet de meeste kwaliteitspedalen) moet je best wat kracht er op zetten wil je ze krom krijgen. Dat is mij met bijna 100kg pas 1x gelukt en dat was omdat ik op volle snelheid met mijn pedaal tegen een boom kwam. Dat lukt me zeker niet met op en afstappen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Tarwetijger schreef: wo 18 november 2020, 00:03
Makkelijk schreef: di 17 november 2020, 23:58 Gewoon afvallen.
Ja dat is eh Makkelijk gezegd!
De topics gaan tegenwoordig nogal van de hak op de tak.
Het is leuk geprobeerd.
Waar woke is, is vuur
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Makkelijk schreef: wo 18 november 2020, 07:28
Tarwetijger schreef: wo 18 november 2020, 00:03
Ja dat is eh Makkelijk gezegd!
De topics gaan tegenwoordig nogal van de hak op de tak.
Het is leuk geprobeerd.
Ja, dat is Makkelijk scoren.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Sorry, maar dit is gewoon lompheid. Ik heb nog wel meer dan dat gewogen, en dat probleem nooit gehad. Niet willen afvallen: prima, is je eigen keus. Maar als je daarnaast als een botte walvis met je materiaal omgaat, zul je ermee moeten leven dat je dingen sloopt.
Vorsprung durch Pedantik.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nounounou...

Er wordt hier gewoon een vraag gesteld. Dan past het volgens mij echt niet om dan een betoog te beginnen met "sorry, maar..." en vervolgens omdat je al sorry zei even de TS volledig af te fakkelen.

Wat weet je nou verder helemaal van de TS en de beweegredenen om niet verder af te vallen? Tikkie minder bot kan écht geen kwaad.

Eerst maar eens wat plaatjes zien van dat pedaal. Een nieuwe fiets lijkt me wel wat rigoureus.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

zaagblad schreef: di 17 november 2020, 23:57 De linker fiets pedaal krom door te veel kilo erop.
zaagblad schreef: di 17 november 2020, 23:57 Ps ben niet van plan om af te vallen. :roll:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Klopt, beide een feit. Maar dat zegt niks over de stevigheid van het pedaal. Een slecht pedaal kan ook al kromgaan met 50kg erop.

Het zegt wel wat over de zelfkennis of koppigheid van TS.

Ik zou een ander setje pedalen proberen. Verreweg het snelst, als afvallen sowieso niet tot de opties behoort.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, als afvallen geen optie is, dan accepteren dat je fiets het zwaarder heeft.
Stevig spul kopen. Gewone pedalen gaan op een stadsfiets nog wel krom bij normaal gewicht.
Freeridespul moet gewoon heel blijven.
En goed voor je fiets zorgen, niet doorrijden met speling op je lagers.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wie weet is TS 2.10m en heeft een borstomvang maatje koelkast. En is afvallen onmogelijk. In dat geval kunnen jullie maar beter liever zijn.

En sowieso getuigt het van slechte smaak om te gaan oordelen over mensen. 1 forumgod is al genoeg... .


Fietsonderdelen heb je in verschillende kwaliteiten. Goedkopere onderdelen zijn vaak zwaarder, van meer materiaal gemaakt en blijven daarom best aardig heel. Maar het gebruikte materiaal is ook van minder hoge kwaliteit. In het geval van pedaalassen heb je simpel staal en hoogwaardig, beter gehard staal. Val je terug op de goedkoopste pedalen, dan zou het kunnen dat de assen gaan verbuigen, maar dat zal eerder door een valpartij komen dan door opstappen. Tenzij je eerst 10 meter op 1 pedaal 'stept' voordat je je been over het zadel slingert... .

Duurdere pedalen kan een oplossing zijn, maar het hangt ook af van het type pedaal. Een platform pedaal heeft een groter oppervlak, daar kun je al meer op de zijkant staan en zet je grotere kracht op de as. Kijken waar je gaat staan zal al schelen. Maar de duurdere versies zijn vaak ook platter uitgevoerd en hebben ook een dunnere as of zelfs kortere as. Dan helpt alleen duurder dus niet. Dan moet je ook nog naar een pedaal kijken met dikkere assen.

In dat opzicht is de DMR V8 een betrouwbare klassieker.


De andere vraag begrijp ik niet helemaal. Je bedoelt dat er speling in het balhoofd zit? Dat is af te stellen (als het niet te laat is...).

Met 120 kg wordt een fiets zeer zwaar belast en zit je met veel onderdelen tegen de grens aan waarop ze zijn ontwikkeld. Dan gaat er meer kapot en heb je meer onderhoud nodig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

En over de banden: hoe harder je banden hoe meer een richel doordreunt door je hele lichaam heen. Dus ook de fiets krijgt het zwaarder te verduren.
Dus voor de zware jongens eerder naar de "plus" bikes gaan: 2.6" brede banden en meer.
En probeer anders zo breed mogelijke banden in je fiets te stoppen. Vaak kun je in een normale MTB naar 2.35-2.4 " breed.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik dacht precies hetzelfde als Lars. Misschien is TS wel bodybuilder :winkie:

Alles is verder wel genoemd denk ik maar je manier van opstappen is zeker wel van belang. Dus daar zou je op kunnen letten. Niet steppen dus!
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hanjovdberg schreef: wo 18 november 2020, 14:33 Ik dacht precies hetzelfde als Lars. Misschien is TS wel bodybuilder :winkie:
Dat zou kunnen, echter TS brengt het eerder als een weigering en niet omdat het zijn ideale gewicht is.
Door het zo te stellen en dit niet toe te lichten vraag je wat mij betreft wel om zulke reacties.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie