Achteruit filmen met Actioncam. Tips? (UPDATE: enkele beelden :-) )

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Sinds kort heb ik een go-pro. Nu zijn mijn eigen Hollandse ritjes niet zo episch, maar ik gebruik 'em vooral om de mini-me te filmen, en dat levert best geinige beelden op. Eigenlijk fietst hij altijd voor me, zoals op het filmpje. Het lijkt me ook wel grappig om het eens om te draaien ('ns kijken of 'ie me omlaag al bij kan houden 8) ) en dan dus achteruit te filmen. Wat is een goede plek om de camera op te hangen, en waarmee bevestig ik die?
Laatst gewijzigd door 38x10 op ma 11 januari 2021, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb deze, maar nog niet gebruikt: https://www.bol.com/nl/p/k-edge-go-big- ... 0106662288
Ziet er prima uit. Enige probleem bij mij is dat hij conflicteert met de stand van mijn fietstrailer. Daar zul jij geen last van hebben.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dank voor de tip. Gaat dat goed met een dropperpost? Ziet er wel degelijk uit iig
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

38x10 schreef: do 19 november 2020, 15:30 Dank voor de tip. Gaat dat goed met een dropperpost? Ziet er wel degelijk uit iig
Ja, gaat goed, omdat er daar normaliter niets onder zit. Tenzij je een 29er in een kleine maat hebt dan zou de band misschien een probleem kunnen zijn. Alleen wilde ik mijn trailer filmen en doordat de gopro naar beneden nog uitsteekt gaat dat mis.

Afbeelding
Waar woke is, is vuur
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Ik heb ongeveer hetzelfde product besteld voor onder mijn zadel, voor mijn Sony actioncam.

Afbeelding

Ik heb ook een chestmount en deze heeft mijn fietsmaat laatst op zijn rug gedragen ipv voor zijn borst. En dat werkte ook goed. Zie onderstaande link en dan vanaf 04:15 min.

https://youtu.be/nrlC5t7ydNs

:-q
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dat werkt nog best goed! Vraag me alleen af of dat gaat passen samen met de drinkrugzak. En die moet mee, want daar zitten altijd de rozijntjes in voor de "energietjes" :D

Ik vind het ook altijd wel stoer als het achterwiel erop staat. Is dat het geval met een zadelmount? (met de dropper omlaag wel denk ik?)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dat denk ik wel. Alternatief is een buismount om je zadelbuis, dan heb je sowieso je achterwiel. Ik heb net nog even zitten kijken voor mezelf, helmmount naar achteren kan misschien ook nog.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb zo'n cheap ass actioncam, die heb ik een keer aan de zadelpen gehangen met de stuurklem, bovenaan vlak onder het zadel.
Dat was een dropper, uiteraard kon ik die toen niet meer maximaal droppen maar dat was ook niet nodig op die trail (Traumapad Nijmegen).

Ging verder prima, bleef goed zitten alleen had ik wel beelden die op de kop stonden :D
Maar dat is tegenwoordig prima te fixen, op mijn Mac hoef ik zelfs niet meer te doen dan het bestand selecteren en twee keer roteren te kiezen (elke rotatie is 90 graden). Dus niet eens bewerkings-software nodig.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Erg oud filmpje op de hardtail, maar geeft wel een goed beeld. Vanaf 3 minuten zie je beelden met de rails mount.
https://www.youtube.com/watch?v=z5deZ0Bl7E8

Tijdens het klimmen lijkt de band wat te bewegen alsof het een fully is, maar dit is dus de flex van de dropper :o
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

38x10 schreef: do 19 november 2020, 17:50 Dat werkt nog best goed! Vraag me alleen af of dat gaat passen samen met de drinkrugzak. En die moet mee, want daar zitten altijd de rozijntjes in voor de "energietjes" :D

Ik vind het ook altijd wel stoer als het achterwiel erop staat. Is dat het geval met een zadelmount? (met de dropper omlaag wel denk ik?)
"Vraag me alleen af of dat gaat passen samen met de drinkrugzak": met een rugzak zal het niet werken. Denk dat je de mount op een of ander manier dan op je rugzak moet vastmaken.

Ik heb mijn mount voor onder mijn zadelpen deze week ontvangen. Ben zelf ook erg benieuwd naar wat voor beelden het zal geven. Een zadelpen mount is volgens mij ook een goede optie, zo kun je je achterband goed in beeld zetten/houden.

:-q
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Plaats je ff een stukje beeld hier nadat je 'em hebt uitgeprobeerd? Ben benieuwd!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

38x10 schreef: di 24 november 2020, 14:14 Plaats je ff een stukje beeld hier nadat je 'em hebt uitgeprobeerd? Ben benieuwd!
Zal ik doen :-q
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Update: heb die K-edge mount besteld (dank voor de tip!)

Inmiddels een beetje aan het klooien geweest.
Eerste keer onder mijn eigen zadel, dus met de kabouter in beeld (Wokkel @Rhenen):
https://youtu.be/Bp6TEmJfOZU

Maar andersom (dus onder het zadel van de kabouter, met mij in beeld) levert net zo goed geinige beelden op (Harry Slinger @Amerongen):
https://youtu.be/bTBInnmDH18

(inclusief onbedoelde nose-wheely/bijna crash van de mini rond 2:00 :o )

Volgende keer eens kijken of ik de chest-mount passend krijg op formaatje mini.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

lijkt me wel mooi onder het filmen die dropper omhoog en omlaag knallen :winkie:
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Die beeldstabilisatie van de gopro is zo extreem goed dat je dat nauwelijks door hebt. In het wokkel filmpje zet ik de dropper aan het begin van het filmpje omlaag volgens mij.
(had laatst opnames met een moddervlek op de lens, zonder dat ik dat doorhad. Die vlek verplaatst zich in de opname in zowel verticale als horizontale richting over zo'n 25% van het beeld als het een beetje hobbelt. Dan zie je met andere woorden pas goed wat er softwarematig allemaal gecorrigeerd wordt. Ten kostte van de beeldhoek uiteraard, maar die is voor MTB'en al groot zat)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie