Excentrisch bottom bracket vragen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
PeeWee32
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 oktober 2020, 17:00

Ik heb dit type Bushnell bottombracket. Die moet je vastzetten met een inbus sleutel. De eerste rit met mijn opgebouwde MTB kwam deze los. Zal ongetwijfeld aan mijzelf hebben gelegen. Misschien heb ik em niet vast genoeg gezet. Ik heb op internet gezocht naar aanhaalmoment van dit bracket maar kon niets vinden. Weet iemand met hoeveel Nm deze vastgezet zou moeten worden?

En verder... er kan zand komen in de opening waar de inbus in moet. Ik dacht dat het wel handig zou zijn daar een rubber dopje oid op te doen. Weet iemand of dat hoort en zo ja waar ik die kan kopen (of welk DIY alternatief er is)?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een aantrekkoppel weet ik zo niet, maar ik heb ooit een vergelijkbaar werkend excentrisch BB gehad. Die draaide ik behoorlijk stevig vast!
Op zich vond ik het een goed werkend systeem, maar idd wel vuilgevoelig. Gelukkig was verstellen van de kettingspanning niet vaak nodig, meestal maakte ik de boel goed schoon voordat ik eraan ging draaien om te voorkomen dat ik er zo onnodig meer vuil in bracht.

Onderweg verstellen heb ik nooit hoeven doen.
Last van kraakjes en piepjes heb ik ook niet gehad.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed vast zetten, maar met veel vet.

Ik heb ze nooit vast gezet, maar wel mensen geholpen ze los te halen... .


(K*t constructie, gaat altijd te vast zitten...)

PeeWee32 schreef: vr 20 november 2020, 10:07 (of welk DIY alternatief er is)?
Dikke klodder vet er in.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Ik heb ook een Bushnell in m'n Modderfiets. Ik kan het niet zo snel terugvinden, maar ik heb ooit ergens gelezen dat hij op maximaal 10Nm vastgezet mag worden. Als ik dat doe moet ik toch geregeld de ketting opnieuw spannen, vaker dan alleen door slijtage van de ketting verklaard kan worden. Dus tegenwoordig draai hem iets strakker aan, 11-12Nm.
De laatste jaren monteer ik hem (na schoonmaken) met een beetje carbonpasta. Sindsdien hoef ik hem minder vaak bij te stellen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Hier kun je de montage-instructie downloaden. Die geeft aan dat je hem met 8.5-10Nm mag vastzetten.
https://problemsolversbike.com/products ... t_-_j12916

Mijn ervaring is dat je vooral niet teveel vet moet gebruiken; dan gaat hij juist spontaan verdraaien tijdens het fietsen (ook met montagevet).
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou overal vet aan smeren (vooral aan die wigjes en het schroefdraad), behalve aan de buitenkant.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Waar is zo'n ding goed voor eigenlijk?
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Elvander schreef: vr 20 november 2020, 13:18 Waar is zo'n ding goed voor eigenlijk?
In ieder geval dat je bij een Singlespeed of Rohloff systeem de ketting eenvoudig op spanning kan brengen.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 20 november 2020, 13:10 Ik zou overal vet aan smeren (vooral aan die wigjes en het schroefdraad), behalve aan de buitenkant.
Misschien moet ik daar duidelijker over zijn: ik bedoel vooral niet teveel vet aan de buitenkant, of eventueel wat carbonpasta. Tussen de andere onderdelen juist wel vet.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, precies.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
PeeWee32
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 oktober 2020, 17:00

Charlie Skeen schreef: vr 20 november 2020, 12:58 Hier kun je de montage-instructie downloaden. Die geeft aan dat je hem met 8.5-10Nm mag vastzetten.
https://problemsolversbike.com/products ... t_-_j12916

Mijn ervaring is dat je vooral niet teveel vet moet gebruiken; dan gaat hij juist spontaan verdraaien tijdens het fietsen (ook met montagevet).
Kijk dat helpt. Bedankt, Ik denk dat ik iets te voorzichtig ben geweest. Vandaag even wat strakker aangedraaid . Rondje Amerongen gedaan en dat gaf geen probleem.
:-q
Plaats reactie