Shigura road: HS33 met Shimano gravel/race remgrepen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Ik ga een verse Surly Crosscheck opbouwen en ben veel blijer met de Magura HS33 velgremmen die op mijn oude crosscheck zitten, dan met de canti's icm racestuur die er op zaten.

Nu lijkt me de combi racestuur/Hydro remgrepen/HS33 een oplossing voor dat probleem, want de normale HS33 grepen passen niet (goed) op een racestuur.

Magura en Shimano worden al gecombineerd bij schijfremmen, maar heeft iemand het ooit getest bij velgremmen? De vloeistof en dichtingen verwacht ik geen problemen mee, maar ik ken de verhouding tussen de zuiger in de hoofdremcilinder en de zuigers in de remhoeven niet
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Gaaf idee!
Wellicht is er te achterhalen of recentere Magura-grepen te combineren zijn met HS33-zuigers? Als dat zo is, zal de vloeistofverplaatsing ongeveer hetzelfde zijn. Of je doet het proefondervindelijk, door een kleine injectiespuit op een zuiger aan te sluiten en domweg kijken hoeveel cc verplaatsing je hebt bij het inknijpen van de rem. (dan moet je de grepen wel al hebben natuurlijk)
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Geen idee wat je vraag betreft maar als ik me goed herinner is er een race-uitvoering van de HS33 of HS11 geweest, HS66 dacht ik. Dan heb je nog geen shifters natuurlijk maar dat kun je oplossen met barend shifters. Het is vast niet de oplossing die je gaat kiezen maat wel een leuk stukje historie ;)

Afbeelding

Edit: Na google check inderdaad HS66 :bier:
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

George schreef: vr 20 november 2020, 16:39 Geen idee wat je vraag betreft maar als ik me goed herinner is er een race-uitvoering van de HS33 of HS11 geweest, HS66 dacht ik. Dan heb je nog geen shifters natuurlijk maar dat kun je oplossen met barend shifters. Het is vast niet de oplossing die je gaat kiezen maat wel een leuk stukje historie ;)

Afbeelding

Edit: Na google check inderdaad HS66 :bier:
Kijk..dat is in ieder geval voor single speed een goede oplossing :-q

Ziet er zeldzaam uit dat, dat wel
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Demoniac schreef: vr 20 november 2020, 16:36 Gaaf idee!
Wellicht is er te achterhalen of recentere Magura-grepen te combineren zijn met HS33-zuigers? Als dat zo is, zal de vloeistofverplaatsing ongeveer hetzelfde zijn. Of je doet het proefondervindelijk, door een kleine injectiespuit op een zuiger aan te sluiten en domweg kijken hoeveel cc verplaatsing je hebt bij het inknijpen van de rem. (dan moet je de grepen wel al hebben natuurlijk)
En die grepen blijken best wel prijzig voor een probeersel. RCZ/MP/kerstshow/winterslotverkoop zou normaal daarvoor een oplossing zijn, maar Corona.. ik heb het idee dat fietsen en onderdelenvoorraden aardig aan het opdrogen zijn.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Na zoeken op HS66 blijkt er meer geknutseld te zijn: https://www.cxmagazine.com/tbt-magura-h ... ine-levers
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

zeroground schreef: vr 20 november 2020, 17:41 Na zoeken op HS66 blijkt er meer geknutseld te zijn: https://www.cxmagazine.com/tbt-magura-h ... ine-levers
Niet helemaal, de HS66's waren Magura's eigen drop-bar versie van de HS33. De HS77 is nog obscuurder, da's een hydraulische wielren-caliper. Die Kooka levers lijken ook custom remhendels voor Magura HS remmen, dus die zullen ook dezelfde hoeveelheid vloeistof verplaatsen.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Shigura velgremmen...ben je niet bang dat je je velg fijn knijpt?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je die kant op denkt (remhendels op het vlakke deel van het stuur) kun je wellicht de hydraulische Shimano GRX hendels gebruiken ;-)
Afbeelding

Maar in dat geval kun je wellicht weer net zo goed gaan prutsen (of laten prutsen) om die HS grepen op het middendeel van een dropbar te krijgen.

Misschien nog een optie, de Hope V-twin converter. Aan de ene kant gewone kabel remgrepen, aan de andere kant een hydraulische uitgang. Ik weet zo niet welke hydraulische overbrenging dat ding gebruikt, en of er ook een versie voor minerale olie is/was (Hope werkt zelf met DOT).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

TenZNL schreef: vr 20 november 2020, 18:12 Shigura velgremmen...ben je niet bang dat je je velg fijn knijpt?
Neuh, 2 sets solide velgen, die kunnen wel wat aan, je gaat eerder over de kop. Vervelender is het wel als de verhouding zo extreem is. Dat je handel over een lange weg weinig vloeistof verplaatst en er grote remzuigers tegenover staan, zodat je knetterhard remt met heel weinig handkracht. Of dat je blokken de velg niet dan halen.

Andersom schiet ook niet op, keihard knijpen en 0 remkracht, dan kan ik beter de cantilevers monteren.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Mini-V's nog een optie? Die werken met dezelfde hendels en remmen imho een stuk beter dan canti's.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De HS remmen werkten toch met veel lagere druk dan de Magura schijfremmen?
Ik verwacht niet dat het gaat werken.
Gewoon mini Vees, niks mis mee.
(Ten opzichte van HS33 dan, want een serje schijven vind ik wel fijner dan velgremmen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

George schreef: vr 20 november 2020, 18:51 Mini-V's nog een optie? Die werken met dezelfde hendels en remmen imho een stuk beter dan canti's.
Kan, nooit mee gereden. De basic modellen lijken niet zo duur.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Demoniac schreef: vr 20 november 2020, 18:08Niet helemaal, de HS66's waren Magura's eigen drop-bar versie van de HS33. De HS77 is nog obscuurder, da's een hydraulische wielren-caliper. Die Kooka levers lijken ook custom remhendels voor Magura HS remmen, dus die zullen ook dezelfde hoeveelheid vloeistof verplaatsen.
Ik heb een paar van die HS77 calipers op een ligfiets zitten, samen met HS33 mtb remhandels. Ik heb het nog niet perfect remmend gekregen, maar ik heb wel het idee dat de overbrengingsverhouding redelijk klopt.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Diameters van zuigers, boringen en dichtingen van remgrepen en hoeven en klauwen wil je door je hele lijn van producten natuurlijk wel zoveel mogelijk hetzelfde houden. Dat scheelt veel gereedschap, maar ook onderdelenvoorraad. Dus dat HS33 werkt met HS77 lijkt me logisch :)

Als ik het beredeneer is volgens mij de grootte van de virtuele schijf bij een velgrem veel groter dan bij een schijfrem en het verschil in hefboom ten opzichte van het scharnierpunt (de as) en tussen de as en het punt waar de band de grond raakt kleiner. Dat is reden 1 dat een rem minder hard in een velg hoeft te knijpen dan in een schijf.

Reden 2 is dat het frictiemateriaal bij een schijf harder is dan bij een velgrem en je dus harder moet knijpen voor dezelfde frictie. Reden 3 is dat bij een velgrem de blokken verder van de velg af moeten staan om problemen met vuil te vermijden en geen last te hebben van kleine slagen in het wiel. De toleranties voor slingering zijn bij een velg groter dan bij een schijf. De zuiger in de remhoef moet dus een grotere slag maken dan die in een klauw.

Dus mijn theorie is dat het verschil in grootte tussen de zuiger in de greep en de zuigers in de remklauw bij een velgrem om die redenen minder groot is dan bij schijfremmen. Klopt dat? Zo ja, dan werkt de Shigura velgrem wrs niet.

Als ik de kans krijg koop ik een setje HS66's of toch een setje Shimano remgrepen om het toch ff in de praktijk te testen :bier:
Plaats reactie