Ik ga een verse Surly Crosscheck opbouwen en ben veel blijer met de Magura HS33 velgremmen die op mijn oude crosscheck zitten, dan met de canti's icm racestuur die er op zaten.
Nu lijkt me de combi racestuur/Hydro remgrepen/HS33 een oplossing voor dat probleem, want de normale HS33 grepen passen niet (goed) op een racestuur.
Magura en Shimano worden al gecombineerd bij schijfremmen, maar heeft iemand het ooit getest bij velgremmen? De vloeistof en dichtingen verwacht ik geen problemen mee, maar ik ken de verhouding tussen de zuiger in de hoofdremcilinder en de zuigers in de remhoeven niet
Shigura road: HS33 met Shimano gravel/race remgrepen?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 514
- Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
- Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10
Gaaf idee!
Wellicht is er te achterhalen of recentere Magura-grepen te combineren zijn met HS33-zuigers? Als dat zo is, zal de vloeistofverplaatsing ongeveer hetzelfde zijn. Of je doet het proefondervindelijk, door een kleine injectiespuit op een zuiger aan te sluiten en domweg kijken hoeveel cc verplaatsing je hebt bij het inknijpen van de rem. (dan moet je de grepen wel al hebben natuurlijk)
Wellicht is er te achterhalen of recentere Magura-grepen te combineren zijn met HS33-zuigers? Als dat zo is, zal de vloeistofverplaatsing ongeveer hetzelfde zijn. Of je doet het proefondervindelijk, door een kleine injectiespuit op een zuiger aan te sluiten en domweg kijken hoeveel cc verplaatsing je hebt bij het inknijpen van de rem. (dan moet je de grepen wel al hebben natuurlijk)
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.
Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Geen idee wat je vraag betreft maar als ik me goed herinner is er een race-uitvoering van de HS33 of HS11 geweest, HS66 dacht ik. Dan heb je nog geen shifters natuurlijk maar dat kun je oplossen met barend shifters. Het is vast niet de oplossing die je gaat kiezen maat wel een leuk stukje historie
Edit: Na google check inderdaad HS66
Edit: Na google check inderdaad HS66
-
- Extreme Biker
- Berichten: 700
- Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00
Kijk..dat is in ieder geval voor single speed een goede oplossingGeorge schreef: ↑vr 20 november 2020, 16:39 Geen idee wat je vraag betreft maar als ik me goed herinner is er een race-uitvoering van de HS33 of HS11 geweest, HS66 dacht ik. Dan heb je nog geen shifters natuurlijk maar dat kun je oplossen met barend shifters. Het is vast niet de oplossing die je gaat kiezen maat wel een leuk stukje historie
Edit: Na google check inderdaad HS66
Ziet er zeldzaam uit dat, dat wel
-
- Extreme Biker
- Berichten: 700
- Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00
En die grepen blijken best wel prijzig voor een probeersel. RCZ/MP/kerstshow/winterslotverkoop zou normaal daarvoor een oplossing zijn, maar Corona.. ik heb het idee dat fietsen en onderdelenvoorraden aardig aan het opdrogen zijn.Demoniac schreef: ↑vr 20 november 2020, 16:36 Gaaf idee!
Wellicht is er te achterhalen of recentere Magura-grepen te combineren zijn met HS33-zuigers? Als dat zo is, zal de vloeistofverplaatsing ongeveer hetzelfde zijn. Of je doet het proefondervindelijk, door een kleine injectiespuit op een zuiger aan te sluiten en domweg kijken hoeveel cc verplaatsing je hebt bij het inknijpen van de rem. (dan moet je de grepen wel al hebben natuurlijk)
-
- Extreme Biker
- Berichten: 700
- Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00
Na zoeken op HS66 blijkt er meer geknutseld te zijn: https://www.cxmagazine.com/tbt-magura-h ... ine-levers
-
- Extreme Biker
- Berichten: 514
- Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
- Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10
Niet helemaal, de HS66's waren Magura's eigen drop-bar versie van de HS33. De HS77 is nog obscuurder, da's een hydraulische wielren-caliper. Die Kooka levers lijken ook custom remhendels voor Magura HS remmen, dus die zullen ook dezelfde hoeveelheid vloeistof verplaatsen.zeroground schreef: ↑vr 20 november 2020, 17:41 Na zoeken op HS66 blijkt er meer geknutseld te zijn: https://www.cxmagazine.com/tbt-magura-h ... ine-levers
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.
Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Shigura velgremmen...ben je niet bang dat je je velg fijn knijpt?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Als je die kant op denkt (remhendels op het vlakke deel van het stuur) kun je wellicht de hydraulische Shimano GRX hendels gebruiken
Maar in dat geval kun je wellicht weer net zo goed gaan prutsen (of laten prutsen) om die HS grepen op het middendeel van een dropbar te krijgen.
Misschien nog een optie, de Hope V-twin converter. Aan de ene kant gewone kabel remgrepen, aan de andere kant een hydraulische uitgang. Ik weet zo niet welke hydraulische overbrenging dat ding gebruikt, en of er ook een versie voor minerale olie is/was (Hope werkt zelf met DOT).
Maar in dat geval kun je wellicht weer net zo goed gaan prutsen (of laten prutsen) om die HS grepen op het middendeel van een dropbar te krijgen.
Misschien nog een optie, de Hope V-twin converter. Aan de ene kant gewone kabel remgrepen, aan de andere kant een hydraulische uitgang. Ik weet zo niet welke hydraulische overbrenging dat ding gebruikt, en of er ook een versie voor minerale olie is/was (Hope werkt zelf met DOT).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 700
- Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00
Neuh, 2 sets solide velgen, die kunnen wel wat aan, je gaat eerder over de kop. Vervelender is het wel als de verhouding zo extreem is. Dat je handel over een lange weg weinig vloeistof verplaatst en er grote remzuigers tegenover staan, zodat je knetterhard remt met heel weinig handkracht. Of dat je blokken de velg niet dan halen.
Andersom schiet ook niet op, keihard knijpen en 0 remkracht, dan kan ik beter de cantilevers monteren.
Mini-V's nog een optie? Die werken met dezelfde hendels en remmen imho een stuk beter dan canti's.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De HS remmen werkten toch met veel lagere druk dan de Magura schijfremmen?
Ik verwacht niet dat het gaat werken.
Gewoon mini Vees, niks mis mee.
(Ten opzichte van HS33 dan, want een serje schijven vind ik wel fijner dan velgremmen)
Ik verwacht niet dat het gaat werken.
Gewoon mini Vees, niks mis mee.
(Ten opzichte van HS33 dan, want een serje schijven vind ik wel fijner dan velgremmen)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 700
- Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00
-
- Moderator
- Berichten: 4115
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Ik heb een paar van die HS77 calipers op een ligfiets zitten, samen met HS33 mtb remhandels. Ik heb het nog niet perfect remmend gekregen, maar ik heb wel het idee dat de overbrengingsverhouding redelijk klopt.Demoniac schreef: ↑vr 20 november 2020, 18:08Niet helemaal, de HS66's waren Magura's eigen drop-bar versie van de HS33. De HS77 is nog obscuurder, da's een hydraulische wielren-caliper. Die Kooka levers lijken ook custom remhendels voor Magura HS remmen, dus die zullen ook dezelfde hoeveelheid vloeistof verplaatsen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 700
- Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00
Diameters van zuigers, boringen en dichtingen van remgrepen en hoeven en klauwen wil je door je hele lijn van producten natuurlijk wel zoveel mogelijk hetzelfde houden. Dat scheelt veel gereedschap, maar ook onderdelenvoorraad. Dus dat HS33 werkt met HS77 lijkt me logisch
Als ik het beredeneer is volgens mij de grootte van de virtuele schijf bij een velgrem veel groter dan bij een schijfrem en het verschil in hefboom ten opzichte van het scharnierpunt (de as) en tussen de as en het punt waar de band de grond raakt kleiner. Dat is reden 1 dat een rem minder hard in een velg hoeft te knijpen dan in een schijf.
Reden 2 is dat het frictiemateriaal bij een schijf harder is dan bij een velgrem en je dus harder moet knijpen voor dezelfde frictie. Reden 3 is dat bij een velgrem de blokken verder van de velg af moeten staan om problemen met vuil te vermijden en geen last te hebben van kleine slagen in het wiel. De toleranties voor slingering zijn bij een velg groter dan bij een schijf. De zuiger in de remhoef moet dus een grotere slag maken dan die in een klauw.
Dus mijn theorie is dat het verschil in grootte tussen de zuiger in de greep en de zuigers in de remklauw bij een velgrem om die redenen minder groot is dan bij schijfremmen. Klopt dat? Zo ja, dan werkt de Shigura velgrem wrs niet.
Als ik de kans krijg koop ik een setje HS66's of toch een setje Shimano remgrepen om het toch ff in de praktijk te testen
Als ik het beredeneer is volgens mij de grootte van de virtuele schijf bij een velgrem veel groter dan bij een schijfrem en het verschil in hefboom ten opzichte van het scharnierpunt (de as) en tussen de as en het punt waar de band de grond raakt kleiner. Dat is reden 1 dat een rem minder hard in een velg hoeft te knijpen dan in een schijf.
Reden 2 is dat het frictiemateriaal bij een schijf harder is dan bij een velgrem en je dus harder moet knijpen voor dezelfde frictie. Reden 3 is dat bij een velgrem de blokken verder van de velg af moeten staan om problemen met vuil te vermijden en geen last te hebben van kleine slagen in het wiel. De toleranties voor slingering zijn bij een velg groter dan bij een schijf. De zuiger in de remhoef moet dus een grotere slag maken dan die in een klauw.
Dus mijn theorie is dat het verschil in grootte tussen de zuiger in de greep en de zuigers in de remklauw bij een velgrem om die redenen minder groot is dan bij schijfremmen. Klopt dat? Zo ja, dan werkt de Shigura velgrem wrs niet.
Als ik de kans krijg koop ik een setje HS66's of toch een setje Shimano remgrepen om het toch ff in de praktijk te testen