Maat gezocht.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Injectie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 23:00

Ik heb vorige week mijn simpele Cube analog laten ombouwen. Van een 3*9 schakelsysysteem naar deze: https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... it-p48765/
Aan de voorkant heeft de monteur voor mij een 34 tands Sram X-sync 2 tandwiel gemonteerd. Deze heeft nog ongeveer 1,5 cm ruimte naar de achterbrug.
Ik heb met deze setup nu een 130 kilometer afgelegd en vind dat mijn beentempo te hoog is. Nu vraag ik me af of er ergens tabellen staan met de buitendiameter van de diverse tandwielen. Zodat ik zonder te bestellen kan uitmeten of een groter tandwiel gaat passen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

https://www.kobo.nl/cat/05-kettingwielen/

een ketting wordt opgegeven in steek x breedte. voor jouw is van belang de steek: 1/2"
in de tabel is z het aantal tanden.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Met 34-11 je beentempo te hoog....

Je fiets meer op de vlakke weg dan in terrein berg-op?!

Ik vermoed dat je niet goed genoeg hebt nagedacht over de switch van 3x9 naar 1x11 :oops:

1x met 36t is een verzet voor Nino Schurter als professional :~
Nog groter voorblad (36t) kan, maar zonder je te kennen vrees ik dat je daar weer lichte versnellingen mee te kort komt op het moment dat je echt gaat mountainbiken in heuvelachtig terrein, laat staan bergen....

Dus ja, switchen naar 36t kan, maar verwacht op de weg geen mega verschil en het heeft dus ook een keerzijde, je lichtste versnelling word zwaarder :winkie:
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Als die Cube 3x9 speed was, is ie dan misschien nog 26inch? Ik rij nu met een 34t blad op mijn 29er. In het terrein prima, op de vlakke stukken zou 36t voor beter zijn. In de zwaarste versnelling kan je prima 35km/u rijden ( komt niet vaak voor :-D )
Gebruikersavatar
Injectie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 23:00

Het is een 29" Cube. In het terrein kom ik prima uit op de huidige verzetten idd. Ik rij voornamelijk rondjes Veluwe. Ca 40 km gemiddeld per toertocht.
En ik gebruik hem 1 keer per week voor een vlakke asfalt rit vanaf een parkeerplaats naar mijn werk.
En dan vind ik het fijne fietsen als ik zwaarder trap.
Dit geld ook voor de verbindingstukken van bos naar huis.
Mijn voornaamste reden voor deze ombouw was het feit dat ik iedere keer halverwege mijn tochtjes de voor derrailleur moest schoonmaken omdat hij niet goed wilde schakelen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

40km gemiddeld per rit op vlakke gravel/asfalt padden? Kan mij niet echt voorstellen dat dit ritten zijn met korte stijle (technische) klimmetjes, nodige bochtenwerk dat elkaar snel opvolgt etc.

Vraag me af of je wel de juiste fiets hebt gekozen. Had je niet beter kunnen kiezen voor gravelbike?

Je kunt een groterblad proberen, maar of 2 tanden je zoveel meer gaat opleveren? Betwijfel het.

En wat is een te hoog beentempo (cadans)? Heb je dit gemeten? Wellicht kun je een Garmin lenen met cadans sensor of iets vergelijkbaars. Zit jij continue boven de 100?
Laatst gewijzigd door Koban op ma 23 november 2020, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Maar hoe hoog is je beentempo? Of hoe snel fiets je?
Gebruikersavatar
Injectie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 23:00

Voor mijn gevoel te hoog. Kan ook nog een kwestie van wennen zijn. Ik trap gemiddeld zo rond de 27 km per uur op de vlakke stukken.
Ik heb hem nog niet getest op mijn vaste bos routes. De kroondomeinen zijn nog afgesloten momenteel. 1e kerstdag mag ik weer los op mijn vaste klimmetjes.
Misschien moet ik gewoon even wachten met zoeken tot na die datum.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

27 km/h op de vlakke stukken...maar dat is op de weg... en dat is nou niet waar een mountainbike specifiek voor bedoeld is :wink:

Verzetten om lekker mee op de weg te fietsen zijn nou eenmaal anders dan verzetten waarmee je fijn kunt mountainbiken in heuvel of bergachtig terrrein.

Hoewel 27 gemiddeld betekent dat je kruissnelheid zo rond de 30 zal liggen, dat moet ook met een 34 prima kunnen met wat hogere cadans.
Maar goed, ergens zal je een concessie moeten doen, hetzij sneller trappen op het vlakke of zwaarder trappen in de bergen.

Bekruipt mij het gevoel dat je (nog) niet vaak lang in noemenswaardige heuvels of bergen hebt gefiets :roll:

De bovenstaande tip over de cadansmeter is nog niet zo gek, bewustwording is stap 1, wijzigen kan altijd nog.
Gebruikersavatar
Injectie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 23:00

Is het nou zo moeilijk om gewoon antwoord te geven op een vraag. Ik ben op zoek naar een buitendiameter van een 36tands voortandwiel met een bcd van 4*108.
Fietsen is voor mij ontspanning. Inspanning lever ik wel tijdens een badminton wedstrijd. Ik voel liever wat ik doe als dat ik alles wil berekenen.
Als iets op gevoel niet helemaal top is probeer ik wat anders. Maar goed de tendens lijkt me duidelijk. Voor een nieuw lid met een vrij simpele vraag krijg ik teveel informatie. Vast goed bedoeld. Maar ik wil daar niks mee. Als ik ooit is geld heb voor een nieuwe fiets koop ik iets wat bij me past. Maar voor nu moet ik het doen met de spullen die ik heb en vervang ik datgene wat nodig is om ontspannen te kunnen blijven fietsen door de kroondomeinen.
bighit76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 17:51

je kan met wat boerenverstand toch ook gewoon berekenen wat de diameter wordt als je je tandwiel twee tanden groter maakt.
doe niet zo moeilijk en maak een kartonnen malletje...
dan weet je t .
het zal je in de praktijk geen voor deel opleveren, alleen maar nadeel als je echt gaat blubberen over een fatsoenlijke route.

dat is je ook al verteld in de diverse reacties.
laat je fiets lekker zo of bouw m terug naar 3x9, dan kan je met een 44 voor rijden.
four wheels move the body, two wheels move the soul.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Injectie schreef: do 26 november 2020, 06:59 Is het nou zo moeilijk om gewoon antwoord te geven op een vraag. Ik ben op zoek naar een buitendiameter van een 36tands voortandwiel met een bcd van 4*108.
Is het nou zo moeilijk om gewoon even zelf te meten??

Een 34 zou voor jouw gebruik echt goed moeten zijn, dat hoge beentempo is juist goed (zolang het onder de 100 blijft) maar vergt ws enige gewenning.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Meet je huidige tandwiel en vermenigvuldig met de factor aan de hand van het aantal gewenste tanden / aantal tanden (nadat je een paar keer pi tegen elkaar wegstreept)?
(ca. 150)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Maattoename voor 2 tanden extra is 1 inch/pi
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Mensen die al vaker met dit bijltje hebben gehakt proberen je uit te leggen dat een groter voortandwiel geen oplossing gaat brengen.

Als je dat niet wil horen, ook prima voor velen, is goed bedoeld advies dat je een zinloos experiment en geld verspilling probeert te besparen.

Maatvoering moet nu duidelijk zijn, dus (als je de juiste steek/bcd kunt vinden) gewoon een 36t monteren en wel zien of het werkt in de praktijk :winkie:
Plaats reactie