Chinese full suspension opbouwen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29955
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan the Man schreef: vr 8 januari 2021, 16:07
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 8 januari 2021, 15:43 Cannondale heeft daar ook zn vingers aan gebrand bij de Scalpel.
Bij C'dale was het de lijmverbinding die niet goed was (ervaringsdeskundige). Daarom liet hij daar los. Volgens mij zijn daar de huidige fietsen probleemloos. Maar dat is wel een kwetsbaar puntje. Als daar niet goed over nagedacht wordt kan dat problemen geven.
Bij Cannondale is dat meer de vorm van een bladveer. Deze liggende achtervork is veel dikker en zal niet zo subtiel 'veren' als die bij een Scalpel.

Ciao
Jan
De Scalpel chainstays braken gewoon midden door. Niet op een (lijm)verbinding.
Maar die hadden helemaal geen lager/draaipunt aan de chainstays en seatstays. Dus alles op flex.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Full Floater
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 15:16
Mijn mountainbike: CHIN#3

De eerste ritjes zitten er op! De zit is duidelijk anders dan mijn hardtail, hoewel afstand stuur zadel exact gelijk is. Maar de hardtails heb ik steeds wat kleiner gepakt, dat was 17" en nu 19". Het brede stuur is echt wennen; ik voel me net Henk WIjngaard in zijn Scania. Van die 72cm worden er deze week nog een paar afgehaald in ieder geval. Vering is super; na de eerste testrit op zaterdag heb ik de achterdemper wat harder opgepompt, van 135 naar 140 psi, in de zwaarste stand. De Pike mocht terug van 85 naar 80 psi, en het was zondag heerlijk fietsen over de bevroren gaten en de boomwortels, wat een luxe :-D . Van de 130mm veerweg zijn er in ieder geval 110 gebruikt, dus het kan nog wat geoptimaliseerd worden. De Mcleod achterdemper laat ik zo, hij zweet wel een beetje langs de keerring maar ik las hier ergens op het forum dat zoiets vaker gebeurt bij de eerste ritten. Ik vond wel dat de bussen tamelijk stroef gingen, dat kan ik ook nog even checken. Want als die te vast zitten komt er natuurlijk ook wat spanning op de demper. Maar misschien is het de nieuwigheid, ik heb het getest voor montage in de bankschroef en die moest ik behoorlijk strak zetten voordat de bus draaide in het lager. Ik ben nog steeds geen vrienden met pinkbike, dus ik laat het even bij een linkje :oops:

https://www.pinkbike.com/photo/19979115/
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Gaaf project, erg leuk om te lezen en het eindresultaat te zien! Geniet er van en veel veilige kms gewenst! :-q
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Leuk project en ziet er ook goed uit.
Geef die 72cm maar wel een echte kans, zo extreem breed is dat niet en op de foto lijkt je er gewoon goed op te zitten.
Je hele fiets is niet meer ontworpen om met 60 tot 66 cm stuurtjes rond te crossen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Idd, hoewel heel herkenbaar.
Ik kwam van een 26" HT en heb het stuur van m'n Anthem onmiddelijk ingekort van 780mm naar 720mm.
Breder stuurtje went snel en is icm 29" toch wel prettig. Staat inmiddels een ander stuur op nu en toch weer wat breder, nu naar 760mm.

720mm zou ik toch zeker niet verder in gaan korten.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Knakworstkweker

Full Floater schreef: vr 8 januari 2021, 23:20 Heel American Eagle is trouwens niet zo succesvol gebleken, jammer maar helaas
Toch zonde, je zou denken dat mensen met zoveel aanzien in de mountainbike wereld zoals Bart en Henk toch wel meer los zouden krijgen.
Bij Bakker Racing Products in Nederweert verkopen ze AE, verder nog niet te koop gezien in een winkel en sowieso heb ik er nog nooit eentje in het wild gezien.

Ik zag pasgeleden dat ze Jeroen van Eck hebben gestrikt voor AE gaan te rijden in de XCO.
Hij reed eerst altijd Specialized (die hij volgens mij zelf kocht/ uitzocht) en ik vraag me oprecht af of hij op een AE net zo zal gaan presteren als op een Specialized.

Mooie fietsen verder, maar als ik een Atlanta 2.0 moet afzetten tegen bijvoorbeeld een Epic HT Expert, dan kan je die Epic nog upgraden met een XX1 en nog onder de prijs van een Atlanta blijven.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Knakworstkweker schreef: di 12 januari 2021, 10:03
Full Floater schreef: vr 8 januari 2021, 23:20 Heel American Eagle is trouwens niet zo succesvol gebleken, jammer maar helaas
Toch zonde, je zou denken dat mensen met zoveel aanzien in de mountainbike wereld zoals Bart en Henk toch wel meer los zouden krijgen.
Bij Bakker Racing Products in Nederweert verkopen ze AE, verder nog niet te koop gezien in een winkel en sowieso heb ik er nog nooit eentje in het wild gezien.

Ik zag pasgeleden dat ze Jeroen van Eck hebben gestrikt voor AE gaan te rijden in de XCO.
Hij reed eerst altijd Specialized (die hij volgens mij zelf kocht/ uitzocht) en ik vraag me oprecht af of hij op een AE net zo zal gaan presteren als op een Specialized.

Mooie fietsen verder, maar als ik een Atlanta 2.0 moet afzetten tegen bijvoorbeeld een Epic HT Expert, dan kan je die Epic nog upgraden met een XX1 en nog onder de prijs van een Atlanta blijven.
Ik zie bij marathons en ook hier in Noord-Holland vaak genoeg een American Eagle voorbij komen. Komt ook omdat er hier fietsenwinkels zijn die AE verkopen, zoals Beukers en Kroone Liefting.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Knakworstkweker schreef: di 12 januari 2021, 10:03
Full Floater schreef: vr 8 januari 2021, 23:20 Heel American Eagle is trouwens niet zo succesvol gebleken, jammer maar helaas
Toch zonde, je zou denken dat mensen met zoveel aanzien in de mountainbike wereld zoals Bart en Henk toch wel meer los zouden krijgen.
Bij Bakker Racing Products in Nederweert verkopen ze AE, verder nog niet te koop gezien in een winkel en sowieso heb ik er nog nooit eentje in het wild gezien.

Ik zag pasgeleden dat ze Jeroen van Eck hebben gestrikt voor AE gaan te rijden in de XCO.
Hij reed eerst altijd Specialized (die hij volgens mij zelf kocht/ uitzocht) en ik vraag me oprecht af of hij op een AE net zo zal gaan presteren als op een Specialized.

Mooie fietsen verder, maar als ik een Atlanta 2.0 moet afzetten tegen bijvoorbeeld een Epic HT Expert, dan kan je die Epic nog upgraden met een XX1 en nog onder de prijs van een Atlanta blijven.
Als je moet teren op 'aanzien' en vervolgens gewoon Chinese open mould frames aanbiedt voor absurde prijzen, dan is het niet zo gek dat je geen succes hebt. Ze hebben nu (volgens mij) wel exclusiviteit gekocht van Trifox vwb de fully. Die mogen hun frame (mfm100) dus niet meer aan anderen aanbieden in bepaalde delen van de markt. Is in de US nog wel gewoon te koop voor 1000 dollar.

Ik zie Bart nog staan op Bikemotion. Moederziel alleen achterin de hal ergens met z'n AE marktkraampje, mat een bakje pinda's als diner omdat ie niet weg kon van z'n stand. Daar straalde toch maar weinig aanzien vanaf.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Har77 schreef: di 12 januari 2021, 11:09 Als je moet teren op 'aanzien' en vervolgens gewoon Chinese open mould frames aanbiedt voor absurde prijzen, dan is het niet zo gek dat je geen succes hebt.
Precies dat. Ik was ook geïnteresseerd in de HT. Ben wel van de wat minder mainstream merken en als oudere jongere krijg je toch weer kippenvel als je aan de race van 1996 denkt.

Verder is Bart een superaardige gozer. Kwam hem wel eens tegen tijdens een wedstrijd en altijd zeer correct met inhalen e.d.

En een klein merk heeft gewoon meer marge nodig om de business case rond te rekenen, en dat vind ik op zich nog wel OK. Maar als je dan een standaard frame krijgt wat inkoop misschien 500 euro is en je moet dan meer dan het 5-voudige betalen haak ik af.

Bij Open zie je ook extreme prijzen, maar daar vind ik wel een goed verhaal achter zitten, en de frames zijn echt doordacht. En als je dan heel kleine oplages hebt gieren de kosten (investering/afschrijving mal) omhoog, en dus ook de prijzen. Dat je mail over een technische vraag door Gerard zelf op vrijdagavond beantwoord wordt is dan wel grappig.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Jan the Man schreef: di 12 januari 2021, 11:42
Har77 schreef: di 12 januari 2021, 11:09 Als je moet teren op 'aanzien' en vervolgens gewoon Chinese open mould frames aanbiedt voor absurde prijzen, dan is het niet zo gek dat je geen succes hebt.
Bij Open zie je ook extreme prijzen, maar daar vind ik wel een goed verhaal achter zitten, en de frames zijn echt doordacht. En als je dan heel kleine oplages hebt gieren de kosten (investering/afschrijving mal) omhoog, en dus ook de prijzen. Dat je mail over een technische vraag door Gerard zelf op vrijdagavond beantwoord wordt is dan wel grappig.

Ciao,
Jan
Over de mate waarin Open frames doordacht zijn verschilt Gerard nogal van mening met Hambini :wink:
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Knakworstkweker

Har77 schreef: di 12 januari 2021, 12:31
Jan the Man schreef: di 12 januari 2021, 11:42

Bij Open zie je ook extreme prijzen, maar daar vind ik wel een goed verhaal achter zitten, en de frames zijn echt doordacht. En als je dan heel kleine oplages hebt gieren de kosten (investering/afschrijving mal) omhoog, en dus ook de prijzen. Dat je mail over een technische vraag door Gerard zelf op vrijdagavond beantwoord wordt is dan wel grappig.

Ciao,
Jan
Over de mate waarin Open frames doordacht zijn verschilt Gerard nogal van mening met Hambini :wink:
Die 5 jarige kleuter van hambini heeft wel gelijk.....

Voor die prijzen mag je, vind ik, geen fouten maken, ook geen kleine.

Wat wel opvalt is dat ik regelmatig verhalen voorbij heb zien komen van kleine producenten (niet alleen fietsgerelateerde spullen) die hun product als exclusief en neusje van de zalm verkopen.

Als de eerste fouten dan in de openbaarheid komen (meestal nadat een onderling geschil niet tot een gewenste uitkomst is gekomen), begint een aantal zeer agressief waarna ze met gouden bergennweer proberen te downplayen wat er aan de hand is.
Lijkt nog het meest op gebrek aan iemand die de PR afhandeld en dat ondernemers zelf proberen dit af te handelen.
En ik heb het idee dat AE ook een goed PR persoon mist en die ze nu hebben probeert dat met Jeroen van Eck wellicht recht te trekken, ik hoop dat het ze lukt, dan worden de fietsen misschien betaalbaarder.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Knakworstkweker schreef: di 12 januari 2021, 13:01
En ik heb het idee dat AE ook een goed PR persoon mist en die ze nu hebben probeert dat met Jeroen van Eck wellicht recht te trekken, ik hoop dat het ze lukt, dan worden de fietsen misschien betaalbaarder.
Maar....de AE fietsen zijn al betaalbaar, als Bart en z'n kompanen genoegen zouden nemen met een normale winstmarge. Deze fietsen zijn, buiten de kleur en de sticker, in niets onderscheidend, aangezien het gewoon open mould China frames zijn. Kortom: prijs wordt kunstmatig hoog gehouden. Ze moeten ook wel, want het staat niet heel erg professioneel als een worldcup team rijdt op bikes die een appel en een ei kosten. Daar heb je meteen het verdienmodel: mensen verleiden die op hetzelfde spul als de pro's willen rijden. Niks mis mee overigens: iedereen mag aanbieden wat men wil, en als mensen het willen kopen is dat mooi meegenomen natuurlijk.
Maar mij zegt het niets, dit "merk", ook al zat ik in 1996 voor de tv en heb ik dat rondje zelf ook nog eens gereden (georgia park meen ik, ook te doen op een robuuste gravelbike). Een Apex / Megamo/ etc etc heeft voor mij dezelfde merkbeleving. Ik zeg dan ook niet dat de bikes slecht zouden zijn, echter slechts minder exclusief en bijzonder dan hetgeen gesuggereerd wordt.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Knakworstkweker

Dus hele.goede pr maar voor een beperkte doelgroep
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29955
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Noblesse oblige, de Atlanta 1.0 van Bart was ook een overgespoten Storck...
Blijkbaar zijn dit soort truuks nauw verweven met het merk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Full Floater
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 15:16
Mijn mountainbike: CHIN#3

Inmiddels een week en ruim 200km verder, tijd voor wat voorzichtige conclusies. De vering lijkt redelijk op orde, ik neig ernaar om het voorbeeld van Crapton te volgen qua Mcleod achterdemper; niet meer naar omkijken. De Pike voorvork is met 130 mm veerweg eigenlijk te lang maar bevalt uitstekend. Offroad gewoon open laten staan, en op de weg naar pedal zetten (als ik er aan denk). Of de geometry erg verstoord is betwijfel ik, de balhoofdshoek gemeten met een app bedraagt 67 graden, scheelt bijna niks met een Epic. Hetzelfde geldt voor de wielbasis, is 119 cm. Het bracket zit wat hoger, dat vond ik niet zo'n probleem omdat ik in het verleden al enkele keren bijna of helemaal ben afgestapt als het pedaal de grond of een stronkje raakte. Het impliceert wel dat ik bij op- en afstappen mijn korte pootjes nogal hoog op moet tillen, en dat valt niet mee met mijn oude stijve knoken.
De 12 speed XT met SLX derrie en SRAM 1230 cassette werkt nog niet helemaal feilloos. Na wat literatuuronderzoek omtrent de B-tension heb ik de aanslag op de derailleur weggedraaid en de B-schroef laten steunen tegen de pat. Dat was de enige manier om de afstand op 46mm te krijgen, zoals voorgeschreven. https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-MARD001-02-ENG.pdf
Maar misschien is mijn ketting aan de korte kant, ik moet toch nog eens een tweede hebben om te wisselen en die zal ik eens volgens de instructie monteren.
Plaats reactie