Chinese full suspension opbouwen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Full Floater
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 15:16
Mijn mountainbike: CHIN#3

Als je ze opent in een nieuw tabblad gaat het wel bij. Vreemd, ik heb bij pinkbike gekeken of ik ze openbaar moest maken of zo maar ik zie niets. Vroeguh gebruikte ik Photobucket, dat ging feilloos
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Zo wel:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Check bovenstaande links maar 's en vergelijk ze met die in jouw post. :wink:

Ziet er goed uit! :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Nice hoor. Wat koste dit frame en waren er extra import belastingen enz?
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Full Floater
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 15:16
Mijn mountainbike: CHIN#3

Frame was bij Carbomania 450 euro, inclusief transport. Aan Postnl moest ik 64 euro tax en behandelingskosten betalen.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Ok dat valt me erg mee. Heb je eventueel een linkje waar ik deze kan vinden?
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Full Floater
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 15:16
Mijn mountainbike: CHIN#3

https://nl.aliexpress.com/item/32997797 ... hweb201603_

Gewoon zoeken op ALi express, naar carbon MTB frame. Deze is van Carbomania maar BXT heeft de 077 ook. Verder zijn er nog verschillende uitvoeringen maar ik wilde er een met minder draaipunten, deze flext op de achtervork (als het goed is :wink: )
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Full Floater schreef: vr 8 januari 2021, 10:50 https://nl.aliexpress.com/item/32997797 ... hweb201603_

Gewoon zoeken op ALi express, naar carbon MTB frame. Deze is van Carbomania maar BXT heeft de 077 ook. Verder zijn er nog verschillende uitvoeringen maar ik wilde er een met minder draaipunten, deze flext op de achtervork (als het goed is :wink: )
Zoals ik al eerder aangaf: hou het gedeelte van de chainstay achter het voorblad in de gaten: daar scheurt dit model vaak. Die flex in de chainstay doet niet in alle gevallen wat ie (zou) moet(en) doen. Ziet er iig leuk uit. Veel plezier ermee!
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cannondale heeft daar ook zn vingers aan gebrand bij de Scalpel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 8 januari 2021, 15:43 Cannondale heeft daar ook zn vingers aan gebrand bij de Scalpel.
Bij C'dale was het de lijmverbinding die niet goed was (ervaringsdeskundige). Daarom liet hij daar los. Volgens mij zijn daar de huidige fietsen probleemloos. Maar dat is wel een kwetsbaar puntje. Als daar niet goed over nagedacht wordt kan dat problemen geven.
Bij Cannondale is dat meer de vorm van een bladveer. Deze liggende achtervork is veel dikker en zal niet zo subtiel 'veren' als die bij een Scalpel.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Full Floater
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 15:16
Mijn mountainbike: CHIN#3

Dan heeft Specialized ook nog wat claims te verwachten; de Epic heeft ook geen scharnierpunten meer bij de achteras. Naar mijn idee zit de flex in het bovenste deel van de achtervork, richting de demper. Die is redelijk plat gehouden, de liggende achtervork is behoorlijk robuust. We gaan het zien....
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ai... voor mij is dat een constructie van "het is niet de vraag of het scheurt, maar wanneer....", bedacht uit kostenbesparing (geen scharnierpunt en lagers) en opgeleukt met een marketingsausje.
Maar goed, als het voor jou een bewuste keuze is en jij er wel vertrouwen in hebt, houden zo! :-q

Ik hoop echt dat ik het mis heb. :-D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

KTManiac schreef: vr 8 januari 2021, 17:47 Ai... voor mij is dat een constructie van "het is niet de vraag of het scheurt, maar wanneer....", bedacht uit kostenbesparing (geen scharnierpunt en lagers) en opgeleukt met een marketingsausje.
Zal wel meevallen. Cannondale is vaak een pionier met dit soort ideeën, en mijn Scalpel was van 2009. Toen was dan lijmprobleem net opgelost (had de vertraging in leveren veroorzaakt). Was toen echt een goed idee; minder scharnierpunten is minder kans op speling en onderhoud. Het veert niet zo soepel als scharnierpunten, maar dat was dus de bedoeling (racebak met 80mm 'vering').
Dus het idee is al zeker 12 jaar oud en zal wel goed doorontwikkeld zijn.

Veel plezier met de bike, gewoon gaan!!

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

alle moderne xc fullys hebben tegenwoordig geen scharnierpunt meer in de brug, denk dat de techniek verbeterd is daarin, rij zelf ook al 2 jaar met dat systeem zonder problemen
de flex is daarbij een stuk verbeterd in d achterbrug, stijver en minder onderhoud
Full Floater
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 15:16
Mijn mountainbike: CHIN#3

Bij een deugdelijke constructie in carbon verwacht/hoop ik dat het geen problemen gaat geven. In metaal, met uitzondering misschien van titanium, is de kans op materiaalvermoeidheid te groot. Bij de keuze van de scharnierpunten van vork en de hefboom moet de lengteverandering zover beperkt blijven natuurlijk, of het moet zijn dat de vering in het materiaal ook een functie heeft. Maar dat lijkt me tricky te worden. Ik heb al eens zitten tekenen om de cirkelbogen te bekijken, en ik hoop dat de engineers dat daar ook gedaan hebben.
American Eagle heeft lang geleden een fully gehad met een titanium plaat die de vering moest verzorgen, maar dat is geen succes geworden. Heel American Eagle is trouwens niet zo succesvol gebleken, jammer maar helaas
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De flex in de (staande) achtervorken is echt minimaal, millimeterwerk. Als daar een beetje over nagedacht is is dat prima duurzaam te construeren.

Elke achterkant met linkage en zonder draaipunten in de liggende of staande achtervork zelf zal enigzins flexen.

Die American Eagle verving het hoofddraaipunt achter het bracket door een flexibele plaat, daar beweegt het veel meer.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie