Nieuwe voorvork nodig

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Djani010
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 22:26

Hallo mensen van dit forum.
Ik ben 14 jaar oud en heb een trek marlin 5. ik heb deze helemaal aangepast om comfortabel wheelies op te doen. se seat, renthal fat bar. betere remmen, wegbanden, nieuwe grips en nog meer. het enigste minpunt is de voorvork. wheelies doen is natuurlijk niet goed voor je voorvork dat weet ik maar nu zit er heel veel speling op de voorvork en ik ben bang dat die misschien een keer gaat breken. ik wil buiten dat breken verhaal sowieso een nieuwe voorvork vanwege de speling. welke voorvork kunnen jullie mij aanraden. wielen: 29 inch. offset: 51mm
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Op de voorvork of op het balhoofd?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Inderdaad, waar zit de speling in je vork? Op het lagers in het balhoofd, ergens bij de stanchions of bij het wiel? Want wellicht is het simpel een kwestie van de boel even goed afstellen.
En waarom zouden wheelies niet goed zijn voor een vork? Sterker nog, voor een wheelie heb je niet eens een vork nodig toch? Alleen een achterwiel. En neerkomen met je voorwiel daar zou je vork toch echt wel tegen moeten kunnen. Maar als je echt iets nieuws wil en je gebruikt het vooral voor wheelies, dan zou ik kijken naar een vaste vork ipv een geveerde.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Djani010
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 22:26

De speling zit echt waar die veerpoten zegmaar daar die voorvork in gaan ik kan dat helemaal rondbewegen als ik me voorrem in doe en dat lijkt me niet best😅 kan ik deze speling nog weghalen het leek me niet. speling op balhoofd heb ik helemaal uitgehaald het is echt me voorvork. ik zal is gaan kijken voor een vaste vork maar het liefst heb ik nog wel een geveerde.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Djani010 schreef: di 24 november 2020, 09:23 De speling zit echt waar die veerpoten zegmaar daar die voorvork in gaan ik kan dat helemaal rondbewegen als ik me voorrem in doe en dat lijkt me niet best😅 kan ik deze speling nog weghalen het leek me niet. speling op balhoofd heb ik helemaal uitgehaald het is echt me voorvork. ik zal is gaan kijken voor een vaste vork maar het liefst heb ik nog wel een geveerde.
Welke vork is het en hoe lang heeft die geen ondehoud gehad? Want dit klinkt wel ernstig. En wat is je budget voor een nieuwe?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat hele 29 inch gebeuren is niet goed voor wheelies!


Bouw hier je fietsje maar omheen:
Afbeelding


26" Marzocchi DJ. Soort van het 'origineel'!

Maar iedere redelijk hoogwaardige voorvork moet gewoon kunnen houden wat jij er mee doet. Oversized binnenpoten is wel een aanrader, dus probeer iets als een 2020 Rockshox Revelation te scoren, eventueel terugzetten op veerweg.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Lars TB schreef: di 24 november 2020, 10:22 Dat hele 29 inch gebeuren is niet goed voor wheelies!


Bouw hier je fietsje maar omheen:
Afbeelding


26" Marzocchi DJ. Soort van het 'origineel'!

Maar iedere redelijk hoogwaardige voorvork moet gewoon kunnen houden wat jij er mee doet. Oversized binnenpoten is wel een aanrader, dus probeer iets als een 2020 Rockshox Revelation te scoren, eventueel terugzetten op veerweg.
Wellicht budgettair wat te gortig voor een Trek Marlin 5. Dan kost je de vork net zo veel als de rest van de fiets. Maar vandaar ook mijn vraag naar een budget.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat is een duurdere vork dan de hele fiets......

Kijk bv voor een starre vork zeker voor wheelie's en stunten.
Scheelt ook weer wat gewicht
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Rockshox 35, of een 2e hands Yari.
Maar dat is veel geld voor een 14 jarige en bij 2e hands loop je de kans dat iemand anders m al gesloopt/versleten heeft...
Starre vork dus.
Iets lomps van Surly?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Klitse schreef: di 24 november 2020, 10:27 Wellicht budgettair wat te gortig voor een Trek Marlin 5. Dan kost je de vork net zo veel als de rest van de fiets.
Goede reden om daarna rest ook te upgraden :bier:


Maar goed, daarom daaronder ook een iets serieuzer advies.

Het is echter wel weer een voorbeeld van het juiste materiaal voor het juiste gebruik. Leuk zo een Marlin, maar verre van de juiste keuze voor stuntwerk. Een oud, maatje te klein 26" fietsje is meteen al geschikter. Kost misschien nog minder ook dan een andere vork!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Lars TB schreef: di 24 november 2020, 11:07 Het is echter wel weer een voorbeeld van het juiste materiaal voor het juiste gebruik. Leuk zo een Marlin, maar verre van de juiste keuze voor stuntwerk. Een oud, maatje te klein 26" fietsje is meteen al geschikter. Kost misschien nog minder ook dan een andere vork!!
Daar ben ik het helemaal mee eens. Als het op een klein budget moet is het slim om te kijken naar een oude Dirtjumper, al dan niet met een vaste vork.

Volgens zijn die wheelie bikes onder de jeugd nu erg populair (SE, Mafia e.d.) .Veelal een soort Dirtjumper met 29" wielen als ik het goed zie. Maar het lijkt dat deze nieuw aardig aan de prijs zijn voor wat het is. Je ziet daarom wellicht meer dat relatief goedkope 29" mountainbikes zoals Rockriders en Marlins omgebouwd worden tot iets wat op dit soort fietsen moet lijken. Probleem is dat de vork op die goedkope mountainbikes kwalitatief wat te wensen overlaat. Je ziet op die SE/Mafia bikes dan ook vaak een vaste vork (maar dat heeft wellicht ook met gewicht e.d. te maken). Vandaar mijn advies om naar een vaste vork te kijken.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De trek marlin 5 heeft vermoedelijk een suntour vork met coil en recht balhoofd met QR.
Een verbetering zou kunnen zijn een RS recon air, of inderdaad een starre vork.
Djani010
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 22:26

Ik ga dan denk ik kijken voor die rock shox of denken jullie van dat is het niet waard verkoop die fiets en haal een maffia bike/ se bike. er zit ook wel een kleine slag in mn wiel alleen de fietsenmaker zei ik had daar me wiel gebracht hij zei ik ga dit er niet uitkrijgen hoe duur zijn wielen die een beetje oke zijn waar niet zomaar een slag in komt.
Djani010
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 22:26

massen schreef: di 24 november 2020, 17:58 De trek marlin 5 heeft vermoedelijk een suntour vork met coil en recht balhoofd met QR.
Een verbetering zou kunnen zijn een RS recon air, of inderdaad een starre vork.
is dat de beste keuze zoon rockshox?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Tja , dat hangt er vanaf. En ook van jou.
De Marlin 5 is dacht ik nieuw iets van €500. Een nieuwe RS recon (als je die kunt vinden, de meeste zullen tapered zijn) is ergens tussen de €200 en €300
BC had hem voor €218, alleen niet meer beschikbaar:
https://www.bike-components.de/de/RockS ... 21-p76128/

Als je fiets al wat ouder is, zou ik niet zo´n vork gaan kopen. Als je de fiets eventueel later wilt verkopen krijg je dat nooit terug.
Het is een vork die je tegen komt in mtb´s van rond de €1000, ze zitten ook nog in bijvoorbeeld in carbon HT´s en dan gaat het richting de €2000.
Dus ja het is een veel betere vork dan wat je nu hebt.
Enkel jij kan bepalen of je het dat waard vindt.
Ik zou denk ik kijken naar een starre vork of een tweede hands vork.
Plaats reactie