Vlekken na schoonmaken matte MTB

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Patrick_V schreef: do 26 november 2020, 16:47 Volgens mij zei iemand iets over autoshampoo en remblokjes.....

Er zit wax in helaas :roll:
Kan inderdaad uit ervaring melden dat dat de levensduur van je remblokjes en schijven aanzienlijk lijkt te verlengen.
Enige kleine nadeeltje is dat je niet overdreven veel waarde moet hechten aan enige remwerking....
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Dice Oldskool schreef: do 26 november 2020, 14:25 Het gaat hier om een mat frame, die moet je dus nooit gaan poetsen met siliconenspray.
Gaat anders al jaren prima en ziet er elke week spil en span uit. Plus mijn fiets is in een mum van tijd weer schoon.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Dutch schreef: do 26 november 2020, 14:31 Siliconenspray op je lak.... waarom niet de juiste producten gebruiken voor het gewenste doel.

Ofwel, wax. En dat is er in verschillende varianten. Vaak verkrijgbaar bij de betere autospeciaalzaak.

Geen gerommel, geen siliconenresten op je remmen geen vettig aanvoelende fiets. En lange standtijd met juiste product.
Silicone spray vanuit de gevel industrie gebuik ik en is een perfect middel om een mooie lichte glans te geven aan je bike. Juist na het wassen met een water met hoge kalk gehalte. Maar goed ieder mag er zijn mening over hebben uiteraard.

Ps. Juist door het uit poetsen blijft je fiets niet vettig maar geeft net als wax een beschermend laagje.
Laatst gewijzigd door Michel.nl op do 26 november 2020, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
SolidRider87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 oktober 2020, 09:30
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910 - 2021

Het lijkt er op dat je het vuil niet genoeg verwijderd hebt.

Als je modder afspoelt verdund het eigenlijk, als dan het water opdroogt of loopt krijg je vlekken. Ik zelf heb ook een matte lak en heb dit ook een keer gehad op het frame.
Ben zelf helemaal gek van auto poetsen ( 8 - 9 uur op een dag is geen uitzondering) en heeft bij mij te maken gehad met onzorgvuldigheid.

Dus eigenlijk met te vuil water bezig geweest, waarna ik de fiets nog een keer mocht schoonmaken.

Wat ik nu doe is het volgende:

- Afspoelen met water, grof modder weg spuiten.
- Dan een vuil losweker erop sprayen, Muc off of een andere van de mtb shop, (heb er nu een aantal getest maar met modder werkt Muc Off echt het best) dat laten intrekken
- Ondertussen maak ik 3 emmers water klaar - 2x met een scheutje Muc off en 1 met schoonwater.
- Alles afspoelen na een minuut of 5 - 6.
- Dan gebruik ik 1 emmer met Muc off met een medium hard borstel om de banden goed in te zepen en de overige modder te verwijderen van de banden.
- Daarna afspoelen
- Dan de andere schone emmer met Muc off met een washandschoen of microvezeldoek de fiets (frame, velgen) verder inzepen en steeds je doek spoelen in de emmer met schoonwater. En dan weer in de emmer met muc off.
- Dan de ketting ontvetten en schoonmaken met middel voor dit doel.
- Daarna drogen, doeken / bladblazer / compressor.
- Ketting smeren en alles na lopen en nakijken.

Wat je eventueel nog kunt doen na het schoonmaken is met een detailler na poetsen, hier heb je speciale sprays voor matte lak nodig.
Maar je hebt ook auto poets producten die veilig zijn op alle lak soorten.

Ik zag dat bij de bovenzijde van de voorvork bij dat hoekje dat rechtop staat ook vuil zit, mogelijk heb je dat gemist en is er later water langs gelopen?

Wel is het zo dat voor alle spray's zoals detaillers geld, dat je deze op de doek spuit en niet direct op het onderdeel om de remmen en aandrijflijn te ontzien!

Dit bovenstaande is natuurlijk wel als je shock niet lekt! Dus als je het met je vinger weg kunt halen zonder dat het vettig is, dan is het mogelijk vuil.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

:o
Wow je maakt er echt werk van @solidrider. Mag ik vragen hoe lang je ermee bezig bent?

Ik was mijn fiets niet na elke rit. Poetsen doe ik meestal maar 1x per jaar.
En dan het frame inwrijven met NXT tech wax 2.0. Die gebruik ik ook voor de auto. Of zijn er andere autowaxen beter geschikt voor fietsen?
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Patrick_V schreef: do 26 november 2020, 16:47 Volgens mij zei iemand iets over autoshampoo en remblokjes.....

Er zit wax in helaas :roll:
Geen rommel uit de bouwmarkt of Halfords... Goede autoshampoo heeft GEEN wax !

@SolidRider87 ook ongeveer mijn methode maar ben dan ook al zo'n 15 jaar bezig met Car detailing dus daar komen wat gekke tikjes vandaan :lol:
Ketting ontvetten doe ik overigens 1x bij een nieuwe daarna nooit meer.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Michel.nl schreef: do 26 november 2020, 17:20
Dice Oldskool schreef: do 26 november 2020, 14:25 Het gaat hier om een mat frame, die moet je dus nooit gaan poetsen met siliconenspray.
Gaat anders al jaren prima en ziet er elke week spil en span uit. Plus mijn fiets is in een mum van tijd weer schoon.
Michel.nl schreef: do 26 november 2020, 17:22 Silicone spray vanuit de gevel industrie gebuik ik en is een perfect middel om een mooie lichte glans te geven aan je bike.
Waarom wil je een lichte glans op een mat frame?
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Een schone look vooral. Het matte blijft gewoon bestaan, dat poets je niet weg hoor :wink: :wink:
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

als jij het mooi vindt gewoon doen :-q
SolidRider
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 12:03

Meegs schreef: do 26 november 2020, 17:50 :o
Wow je maakt er echt werk van @solidrider. Mag ik vragen hoe lang je ermee bezig bent?

Ik was mijn fiets niet na elke rit. Poetsen doe ik meestal maar 1x per jaar.
En dan het frame inwrijven met NXT tech wax 2.0. Die gebruik ik ook voor de auto. Of zijn er andere autowaxen beter geschikt voor fietsen?
Ik ben er ongeveer 1,5 uur mee bezig met alle stappen.

Als je geen matte lak hebt zou je eens kunnen kijken. Naar soft fusso wax. Die blijft 12 maanden op auto’s zitten en gebruik ik op bij eigen en bekende auto’s daar is het wel een “dingetje” om vlek vrij aan te brengen maar op oppervlak van een frame is dat niet aan de orde lijkt me. Gaat om dat je echt goed ontvet met de juiste middelen.

Nxt 2.0 blijft ongeveer een week of 6 op de auto zitten. Dus op een fiets wel langer tenzij je echt blubber en modder rijdt ;-)

Eigenlijk leuke tegenstrijdigheid met auto poetsen, iedereen wilt een lange standtijd maar wel zo vaak mogelijk “poetsen”. Beetje apart ;-) Maar de prijs zegt soms niets over de standtijd of de verwerking. Sommige waxen zijn mega duur en gaan 6 weken mee.

Ik ben pas sinds begin okt bezig met mtb en helaas steeds modder en blubber gehad dus voor mijn gevoel moet ik wel elke keer alles ontvetten en smeren. En de “tik” van een nieuwe fiets, nieuw houden haha!
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Met een beetje remmenreiniger of glassex krijg je de vlekken wel weg. Er bestaat ook wax voor matte lak en dat werkt prima als bescherming en is ook vuilafstotend. Een beetje motorwinkel verkoopt dat spul wel.
DesignLABB
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 november 2020, 14:32

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ga er even mee aan de slag! Werkt WD40 alleen in dit geval juist niet averechts, aangezien dat juist vuil aantrekt? En wax wil ik dan inderdaad best proberen, is er nog een speciaal merk wat jullie zouden aanraden? @solidrider: jouw aanpak lijkt me wel flink wat werk haha, maar ik zal er wel wat punten uit meenemen voor de volgende schoonmaak :-q Ik wil m'n mtb ook zo graag mogelijk nog even 'nieuw' houden. Ik zal jullie updaten zodra ik weet wat gewerkt heeft :wink:

Edit: Ik zie in de reacties al een paar merken wax genoemd worden, ik zal daar eens naar kijken!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Michel.nl schreef: do 26 november 2020, 18:43 Een schone look vooral. Het matte blijft gewoon bestaan, dat poets je niet weg hoor :wink: :wink:

Ah oke, dan heb ik niets gezegd. Ik was er altijd van overtuigd dat je een matte finish dan om zeep helpt.
Niet dus :-q
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Motul heeft wax voor matte lak, maar ook Puttoline en zo zijn er vast nog andere merken.
Ik ben tevreden met mijn busje Motul in elk geval.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je gaat na het wassen iets opbrengen om de schade van het wasmiddel te herstellen?
Autoshampoo, siliconen spray.
Dus middeltjes om een probleem op te lossen dat is ontstaan door te aggressief schoonmaakmiddel.
Soort Dasty, Mucoff ofzo.
Mucoff wordt in de MX wereld trouwens niet meer zo enthousiast ontvangen en nu richten ze zich op de fietsenmarkt.
Allemaal meuk dus.
Gewoon een sopje met Dreft.
Al die dure poetsmiddelen brengen niets extra. Alleen extra onkosten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie