Fox 32 sc reboundknop afgebroken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Net een tweedehands mtb gekocht. Probeerde eerst de rebound af te stellen met de rode knop onderaan, brak deze gelijk af :(

Is dit nog te repareren of moet er een volledig nieuwe cartridge in?
Het is een 2017 fox factory stepcast 100mm 29"

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Kan je vraag helaas niet met zekerheid beantwoorden.
Ziet er wel erg slecht uit, vrees het ergste, vork zal iig uit elkaar moeten.

Wat enorm balen zeg.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik denk ook dat de as helemaal vervangen moet worden om dit te herstellen. Je zou eens contact op kunnen nemen met Sabma, zij hebben mij laatst ook goed geholpen met het zoeken naar een specifiek onderdeel voor mijn Fox vork. http://www.sabma.com/?PGFLngID=5
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Je zou er een sleufje in kunnen maken zodat je met een schroevendraaier de rebound kan verstellen. Moet alsnog de vork uit elkaar maar de onderpoten eraf halen is niet zo moeilijk. Moet de as wel een beetje dikte hebben en dat zal wel niet en misschien ook wel de reden dat het breekt.
"This species has amused itself to death"
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik had precies hetzelfde en wilde het laten fixen bij een servicebeurt. Kostte weinig extra, maar is uiteindelijk niet gebeurd omdat Fox dit voorjaar niet thuis gaf tijdens de lockdown in België.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Staat de rebound niet toevallig goed ?
Doe eens een push-test.
https://youtu.be/6b074bK7Ue8
Misschien is het niet erg verkeerd, en dan kan je rustig de juiste onderdelen zoeken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

klaast schreef: wo 25 november 2020, 22:23 Ik had precies hetzelfde en wilde het laten fixen bij een servicebeurt. Kostte weinig extra, maar is uiteindelijk niet gebeurd omdat Fox dit voorjaar niet thuis gaf tijdens de lockdown in België.
Was dit ook bij Sabma? Bedankt voor de tips, ik denk dat ik ze morgen bel.
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 25 november 2020, 22:38 Staat de rebound niet toevallig goed ?
Doe eens een push-test.
https://youtu.be/6b074bK7Ue8
Misschien is het niet erg verkeerd, en dan kan je rustig de juiste onderdelen zoeken.
Hij staat gelukkig goed, er kan dus gefietst worden :-)
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

boV schreef: wo 25 november 2020, 23:03
klaast schreef: wo 25 november 2020, 22:23 Ik had precies hetzelfde en wilde het laten fixen bij een servicebeurt. Kostte weinig extra, maar is uiteindelijk niet gebeurd omdat Fox dit voorjaar niet thuis gaf tijdens de lockdown in België.
Was dit ook bij Sabma? Bedankt voor de tips, ik denk dat ik ze morgen bel.
Ik had de vork bij Goodrides (Westervoort) gebracht maar de spullen moesten volgens mij bij Sabma vandaan komen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bij mijn Fox factory sc zit deze rebound knop vast met een inbus boutje wat je in schroefdraad draait van de demper. Wat is er precies afgebroken?

Zit het inbus boutje er nog in? Als het afgebroken deel het uitstekende deel van de demper is zul je dat deel moeten vervangen.

Zie onderstaande link voor dit blijkbaar regelmatig voorkomende probleem.

Demper vervangen dus. Evt gelijk fit4 upgrade doen ..

https://m.pinkbike.com/forum/listcommen ... did=208820

Edit; zie voorbeeld op website. Waarschijnlijk is dat onderste pinnetje waar dus nog schroefdraad inzit afgebroken. Dus zul je deze los moeten vervangen. Valt nog wel mee qua prijs. Denk dat bike suspension het ook wel kan.

https://activesport.co/Fox-Fork-32-FIT4 ... embly-2016

Nog meer plaatjes;

https://www.ridefox.com/fox17/help.php? ... 8#part5534
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

hanjovdberg schreef: vr 27 november 2020, 00:30 Bij mijn Fox factory sc zit deze rebound knop vast met een inbus boutje wat je in schroefdraad draait van de demper. Wat is er precies afgebroken?

Zit het inbus boutje er nog in? Als het afgebroken deel het uitstekende deel van de demper is zul je dat deel moeten vervangen.

Zie onderstaande link voor dit blijkbaar regelmatig voorkomende probleem.

Demper vervangen dus. Evt gelijk fit4 upgrade doen ..

https://m.pinkbike.com/forum/listcommen ... did=208820

Edit; zie voorbeeld op website. Waarschijnlijk is dat onderste pinnetje waar dus nog schroefdraad inzit afgebroken. Dus zul je deze los moeten vervangen. Valt nog wel mee qua prijs. Denk dat bike suspension het ook wel kan.

https://activesport.co/Fox-Fork-32-FIT4 ... embly-2016

Nog meer plaatjes;

https://www.ridefox.com/fox17/help.php? ... 8#part5534
Mijne ziet er eigenlijk precies hetzelfde uit. Het is lastig te zien, maar volgens mij is dit het uitstekende deel dat vervangen moet worden.


Ik heb Sabma gebeld, en gelukkig valt de reparatie mee. Voor de geinteresseerde, hier de tarieven:
- Als je alleen een nieuw boutje nodig hebt: €5
- Nieuw demperdeel: €50 totaal. Het onderdeel is 10 euro, en de manuren 40 euro.
- Als je dit tijdens een volledige onderhoudsbeurt doet (€185) dan komt er slechts €30 euro bovenop om dit te repareren omdat de vork toch uit elkaar ligt.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

hanjovdberg schreef: vr 27 november 2020, 00:30 Zie onderstaande link voor dit blijkbaar regelmatig voorkomende probleem.
..
..
Dat het veel voorkomt verbaast me niet heel erg als ik zie hoe lang de knop is en hoe dun het asje.... M2 gok ik?
Het zien van die foto's geeft mij iig reden dat knopje en beetje voorzichtig te behandelen, gelukkig is 't ook niet iets waar ik elke dag aan zit te draaien.

Zit er al aan te denken om 's te kijken of ik iets kan ontwerpen (en 3D te printen) om die knop onderaan wat meer support te geven. Dat moet dan de holle ruimte opvullen tussen de knop en de vork, niet te strak om de knop zitten, en rondom wel redelijk open zijn zodat evt. vuil en vocht niet ophoopt.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Bijna, het is m2.5.

Gelukkig heb ik het net kunnen fixen.
De bout was niet afgebroken, maar het aluminium tapgat dat uit de vork komt wel. Ik gok dat de vorige eigenaar de bout niet helemaal in heeft gedraaid, en dat het tapgat zo is afgebroken.

Er was nog een een klein deel van het aluminium over in de vork. Heb een langer boutje gehaald, met wat trial-and-error op de juiste lengte weten af te slijpen en nu zit het weer goed.

Ik moet natuurlijk extra voorzichtig zijn om dit deel niet ook af te breken, maar het lijkt best stevig vast te zitten. Kosten: 1.80 voor een lange inbus en 0.50 voor een boutje :-q
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Mooi opgelost zo! :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Top :-q die tip en oplossing stond idd ook al op Pinkbike.

Zelf ook al eens last gehad van gerammel. Ik maar afvragen waar het toch vandaan kwam. Letterlijk alles nagelopen van de fiets. Maar bleef rammelen. Bleek dat boutje niet heel vast te zitten en dan gaat dat verlengstuk klapperen tegen de schacht van de vork. Daarom zit er normaal ook een o-ring om dat rode verlengstuk.

Ergens is dit natuurlijk het gevolg van de holle binnenpoten die fox gebruikt om een laag gewicht te realiseren.
Dan moet je wel een verlengstuk maken wat op een goede manier wordt bevestigd ... 8) :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ik heb precies hetzelfde (gehad)Hanjo, bij mijn vork ook een rammelend geluid wat kwam omdat dat verlengstukje tegen de vorkpoot tikte.
Stukje tape eromheen gedraaid en nu dus stil...
Plaats reactie